قبل از سفر بایدن به ریاض رخ داد؛

نامگذاری خیابان سفارت عربستان در واشنگتن به نام جمال خاشقجی

نامگذاری خیابان سفارت عربستان در واشنگتن به نام جمال خاشقجی

یکماه قبل از سفر بحث برانگیز جوبایدن رئیس جمهوری آمریکا به ریاض، شهرداری واشنگتن خیابانی را که سفارت عربستان در امریکا در آن قرار دارد خیابان «جمال خاشقجی» نامگذاری کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، فرانس ۲۴ گزارش داد: یکماه قبل از سفر بحث برانگیز جوبایدن رئیس جمهوری آمریکا به ریاض، شهرداری واشنگتن خیابانی را که سفارت عربستان در امریکا در آن قرار دارد خیابان «جمال خاشقجی» نام‌گذاری کرد.

بر اساس این گزارش، شهرداری پایتخت امریکا چهارشنبه شب از تابلوی «خیابان جمال خاشقجی» در محلی که سفارت امریکا در عربستان در آن قرار دارد رونمایی کرد.

فرانس ۲۴ گزارش داد: این اقدام فقط یک روز پس از اعلام رسمی سفر «جو بایدن» به عربستان در نیمه ماه آینده میلادی انجام شده است. قرار است بایدن در این سفر با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که دستگاه اطلاعات امریکا وی را مسئول قتل فجیع خاشقجی می‌داند نیز دیدار کند.

ویل مندلسون، شهردار واشنگتن، گفت که این نامگذاری به اتفاق آرای اعضای شورای شهر انجام شده و تابلوی نام «جمال خاشقجی» برای «جاودانه نگه داشتن نام وی» نصب شده است.

از سوی دیگر توکل کرمان، فعال یمنی برنده جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۱۱، نیز در این مراسم تأکید کرد که سفر بایدن به عربستان به معنای نقض تعهد وی در دفاع از حقوق بشر در سراسر جهان است.

ساره لیا ویتسون مسئول در سازمان حقوق بشری دموکراسی کنونی جهان عرب که پایه گذار آن خاشقجی بود هم به شدت موضع رئیس جمهور آمریکا را محکوم و آنرا تسلیم شدن حقارت بار توصیف کرد.

وی افزود: می خواهیم یادآوری کنیم که در پشت این دربها(سفارت سعودی) چه کسانی مخفی شده اند. در هر روز و ساعت و دقیقه پس از این این خیابان، خیابان جمال خاشقجی خواهد بود. ما آنها را مسئول ترور دوستمان می دانیم که محمد بن سلمان را به چالش کشید.

جو بایدن، رئیس جمهوری امریکا در آغاز انتخاب خود با انتقاد شدید از پرونده حقوق بشر عربستان بر بازنگری در روابط امریکا با این کشور تأکید کرده بود.

او همچنین تصریح کرده بود که با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، گفت وگو نخواهد کرد.

عقب نشینی وی از این مواضع سخت همزمان با افزایش جهانی قیمت سوخت و تصمیمش برای سفر به عربستان و دیدار با ولیعهد این کشور انتقادات گسترده ای را در امریکا و جهان برانگیخته است.

جمال خاشقجی روزنامه نگار مشهور عربستانی بود که در سال ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول به طرز فجیعی کشته شد.

کد خبر 5515844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha