۲۸ خرداد ۱۴۰۱، ۱۶:۳۹

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تاکید کرد؛

لزوم تبلیغات فراگیر برای فرهنگ‌سازی در امر زکات

لزوم تبلیغات فراگیر برای فرهنگ‌سازی در امر زکات

مشهد ـ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بر ضرورت فرهنگسازی عمومی برای ترغیب مردم در عمل به فریضه واجب پرداخت زکات تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در نشست شورای زکات استان که با حضور جمعی از مسئولان و به میزبانی دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی برگزار شد اظهار کرد: در قرآن کریم، به‌طور پیوسته «یُؤتونَ الزَّکاة» بلافاصله پس از «اَقیمُوا الصَّلاة» آمده و لذا ذات اقدس پروردگار، ارزش و شأن پرداخت زکات را هم‌تراز با نماز معرفی کرده است لذا برای تشویق مردم به پرداخت زکات، باید حجم تبلیغات افزایش پیدا کند و پس از کار کارشناسی، در قالب یک برنامه مدون مشخص شود که در حال حاضر، چه مقدار از محتوای تبلیغی عناصر مؤمن و مخلص همچون ائمه جماعات و طلاب فعال در طرح هجرت یا طرح کوثر به تشویق مردم و فرهنگسازی درباره موضوع زکات اختصاص می‌یابد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: در حال حاضر، سطح پرداخت زکات به برکت تقید مردم به باورهای دینی و ارزش‌های اعتقادی رضایت‌بخش است اما برای فرهنگسازی بهتر و تشویق مردم به انجام این فریضه دینی، تبلیغات روحانیت در روستاها از تعامل تبلیغاتی با صداوسیما مؤثرتر است و لذا در فصل زکات، طلاب باید در قالب طرح‌های هجرت به روستاهای استان اعزام شوند و با بیان مطالب و احکام دینی درباره زکات، مردم را تشویق به انجام این فریضه کنند.

وی ابراز امیدواری کرد: آن چه مهم است، تمرکز بر جذب بیشتر زکات است و در این باره، نوع تعامل دولت با کشاورزان بسیار کمک می‌کند تا کشاورزان بتوانند براساس آموزه‌های دینی از عهده این واجب شرعی بربیایند و بی آن‌که در مضیقه قرار بگیرند، زکات کشت سال خود را هم پرداخت کنند.

آیت‌الله علم‌الهدی اولویت نخست مصرف زکات را پرداخت دیون و رفع نیازهای محرومان و نیازمندان دانست و اظهار کرد: هدف زکات، تأمین زندگی عائله‎مندانی است که از عهده تأمین نیاز خانواده خود عاجز هستند و لذا نباید در عرصه‌های متفرقه همچون ساخت مساجد، تکایا و حسینیه‌ها از محل زکات هزینه کرد زیرا ساخت‌وساز روستایی خود ردیف بودجه مشخصی از محل مسکن روستایی دارد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: فقری که امروز بر جامعه حاکم است فقر ارادی نیست بلکه فقر قهری است. در فقر ارادی که مطلوب و منطبق با سبک زندگی نبی مکرم اسلام (ص) و اولیای دین بود، در عین برخورداری از ثروت دنیایی، سیره زندگانی متمرکز بر ساده زیستی است و اموال و دارایی فرد برای اسلام و کمک به محرومان انفاق می‌شود اما فقر قهری ناشی از نابسامانی‌های اقتصادی جامعه و مشکلات معیشتی است و از نظر اسلام، این فقر نه تنها پذیرفته نیست بلکه باید با آن مقابله شود که برای این فقرستیزی، زکات به‌مثابه یک مهمات است و به همه اموال تعلق می‌گیرد تا جامعه اسلامی را ارتقا دهد.

کد خبر 5517517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha