۹ تیر ۱۴۰۱، ۱۵:۳۳

رئیس سازمان صمت فارس:

نمی دانم برای وام صندوق توسعه چه باید کرد/بازگشت ۱۸۰واحد به تولید

نمی دانم برای وام صندوق توسعه چه باید کرد/بازگشت ۱۸۰واحد به تولید

شیراز- رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان فارس از مشکلات واحدهای صنعتی در استان سخن گفت که سالیان قبل از صندوق توسعه ملی وام گرفته و اکنون باید با نرخ جدید ارز مطالبات خود را بپردازند.

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا ایزدی ظهر پنج شنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به خبرنگار مهر، در خصوص وام‌های اخذ شده صنایع از صندوق توسعه بیان کرد: این مشکل یکی از اساسی‌ترین مشکلاتی است که واحدهای صنعتی اخذ کننده وام و تسهیلات از صندوق توسعه ملی با آن مواجه هستند.

وی ادامه داد: این موضوع مشکلی کشوری است و تاکنون بیش از ۲۰۰ واحد اقتصادی خصوصی در کشور از تسهیلات صندوق توسعه استفاده کرده و به گفته مدیرعامل این صندوق باید نسبت به تصفیه حساب با صندوق توسعه با نرخ ارز جاری اقدام کنند.

به گفته این مقام مسئول اینگونه واحدها که در استان فارس نیز با این مشکل مواجه اند پیش تر از صندوق توسعه وام دریافت کرده و اکنون باید با نرخ ارز جدید اقدام به پرداخت تسهیلات کنند.

ایزدی در خصوص بازگشت واحدهای راکد به تولید بیان کرد: طی سال ۱۴۰۰ با تلاش‌های صورت گرفته در استان فارس و دستگاه‌های همکار شاهد بازگشت به تولید بیش از ۱۵۸ واحد صنعتی و ۲۲ واحد معدنی بوده‌ایم این در حالی است که حقوق دریافتی سازمان صنعت معدن و تجارت استان فارس از معادن بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان بوده است که نسبت به سال ۱۳۹۹ بیش از ۷۴ درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: با توجه به وظیفه نظارت بر بازار توسط سازمان صمت شاهد بیش از ۱۵۷ هزار و ۲۲۸ بازرسی در استان فارس بوده‌ایم که این میزان بازرسی در استان فارس موجب شناخت و ایجاد پرونده برای ۲۱ هزار و ۴۳۱ متخلف صنفی شده که ارزش ریالی این پرونده‌ها نیز بالغ بر ۸ هزار میلیارد ریال تخمین زده شده است.

به گفته این مقام مسئول میزان ارزش ریالی پرونده‌های کشف شده در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۹۰ درصد و تعداد پرونده‌ها نیز ۱۷۹ درصد افزایش یافته است.

رئیس سازمان صمت فارس تاکید کرد: بیشترین موضوعات کشف شده در این بازرسی‌ها شامل احتکار، عدم اعلام موجودی، کم فروشی، حمل و نقل کالای قاچاق و تقلب بوده است لازم به ذکر است که بر اساس قانون میزان جرایم واحدهای صنفی متخلف ۱۰ برابر شده است.

او در خصوص صادرات استان فارس نیز تصریح کرد: بر اساس آمارهایی که در حوزه گمرک استان فارس به دست آمده است صادرکنندگان استان از مبدا فارس طی سال گذشته ۵۳۱ میلیون دلار صادرات داشته‌اند اما این در حالی است که میزان صادرات استان فارس از تمام گمرکات کشور بالغ بر دو میلیارد و ۵۰ میلیون دلار به ثبت رسیده است که بیشترین میزان صادرات استان از منابعی نظیر پتروشیمی، فولاد و آلومینیوم بوده است.

به گفته این مقام مسئول طی دو سال گذشته فعالیت یک هزار و ۷۰۰ واحد فروشگاهی مجازی در استان فارس دارای مجوز شده است و۲۰۵ شرکت دانش بنیان نیز در زمینه‌های مختلف از این سازمان پروانه فعالیت دریافت کرده‌اند.

رئیس سازمان صمت فارس در خصوص سال ۱۴۰۱ نیز متذکر شد: با توجه به هدف گذاری‌های صورت گرفته طی امسال مقرر شده است ۲۲۰ واحد جدید به بهره برداری یا به چرخه تولید بازگردند این در حالی است که سرمایه گذاری صورت گرفته در این طرح‌ها بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد تومان عنوان شده است.

وی در خصوص خروج صنایع آلاینده در شیراز نیز متذکر شد: چهار کارخانه نشاسته سازی، روغن نباتی، سیمان و پشم شیشه باید از شیراز خارج شوند که تنها روند خروج کارخانه پشم شیشه مثبت ارزیابی شده و این احتمال وجود دارد که طی سال آینده این کارخانه به صور کامل از شیراز خارج شود.

او افزود: سایر کارخانه‌ها که باید از شیراز خارج شوند هنوز نتوانسته‌اند شرایط مناسبی را برای خروج از شیراز فراهم کنند از این رو امید است مدیران این کارخانه‌ها زمینه خروج از شیراز را سرعت ببخشند این در حالی است که کارخانه سیمان جدید که در خرامه در حال احداث است تنها ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

کد خبر 5527490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha