۱۲ تیر ۱۴۰۱، ۲۰:۵۹

در پی تغییر در قانون اساسی؛

ناآرامی در قره‌قالپاقستان هزاران تن را راهی بیمارستان کرد

ناآرامی در قره‌قالپاقستان هزاران تن را راهی بیمارستان کرد

درگیری میان نیروهای امنیتی ازبکستان و معترضان در منطقه قره‌قالپاقستان این کشور، هزاران تن را راهی بیمارستان کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، منابع آگاه محلی از زخمی و مجروح شدن شماری در درگیری‌ها در منطقه قره‌قالپاقستان ازبکستان خبر می‌دهند.

یک وب سایت خبری ازبک روز یکشنبه به نقل از یک مقام محلی نوشت که در پی بروز ناآرامی‌ها در در مرکز استان خودمختار قره‌قالپاقستان ازبکستان هزاران نفر راهی بیمارستان شدند.

«سلطان بیک ضیایف» رئیس وزارت بهداشت منطقه قره‌قالپاقستان در این باره اعلام کرد بیمارستان‌های شهر نوکوس مملو از مجروحانی است که در درگیری با نیروهای امنیتی زخمی شده اند.

بنا به گزارش این وب سایت ازبک، هزاران نفر در بیمارستان‌های منطقه قره‌قالپاقستان بستری شده واکنون تحت مداوا هستند.

این در حالیست که ساعاتی پیش، «شیرزد اسدوف» سخنگوی مطبوعاتی ریاست جمهوری ازبکستان اعلام کرد پس از سخنرانی روز شنبه «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور این کشور آرامش بار دیگر بر منطقه قره‌قالپاقستان حکمفرما شده و اوضاع به حالت عادی بازگشت.

روز جمعه، مردم قره‌قالپاقستان در منطقه مرکزی بازار در نوکوس تجمع کردند و خواستار آزادی یک وبلاگ نویس محلی شدند. این وبلاگ نویس پیشتر به اصلاحات صورت گرفته در قانون اساسی ازبکستان معترض شده بود. معترضان منطقه قره‌قالپاقستان معتقدند در صورت نهایی شدن تصویب اصلاحات قانون اساسی ازبکستان، احتمالاً حق این منطقه برای جدایی از ازبکستان از دست خواهد رفت.

در پی بروز ناآرامی در منطقه قره‌قالپاقستان، میرضیایف از ۳ ژوئیه تا ۲ اگوست را در این منطقه وضعیت اضطراری اعلام کرد و مقرارت منع آمد و شد نیز در این منطقه اجرایی شد.

میرضیایف در اواخر سال ۲۰۲۱ اصلاح قانون اساسی ازبکستان را آغاز کرد و قرار است همه پرسی تا پایان سال ۲۰۲۲ در این کشور برگزار شود. پیش نویس قانون اساسی جدید ازبکستان مشتمل بر بیش از ۲۰۰ اصلاحیه در ۶۴ ماده قانون اساسی است.

کد خبر 5529925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha