۱۳ تیر ۱۴۰۱، ۱۲:۲۹

همراه با مسئله حاکمیت قره قالپاقستان؛

ازبکستان به بحث درباره اصلاحات قانون اساسی ادامه می دهد

ازبکستان به بحث درباره اصلاحات قانون اساسی ادامه می دهد

پارلمان ازبکستان همزمان با رأی به حفظ بندهای مربوط به حاکمیت جمهوری قره قالپاقستان، مدت زمان بحث و بررسی درباره پیش نویس قانون اساسی این کشور را تمدید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانووستی، مجلس سفلی پارلمان ازبکستان در جلسه امروز خود به تمدید دوره بحث سراسری درباره پیش نویس اصلاحات قانون اساسی به مدت ۱۰ روز تا ۱۵ جولای (۲۴ تیر) رای داد.

در بیانیه این مجلس که در کانال تلگرامی آن منتشر شده، آمده است: افزایش فعالیت شهروندان در اظهار نظر در مورد پیش نویس قانون اساسی و همچنین افزایش تعداد پیشنهادات دریافتی، تمدید دوره بحث سراسری را ضروری می کند.

این مجلس همچنین در جلسه امروز به حفظ بندهای مربوط به حاکمیت جمهوری قره قالپاقستان در قانون اساسی این کشور رای داد.

نمایندگان مجلس به اتفاق آرا به حفظ مواد ۷۰، ۷۱، ۷۲، ۷۳، ۷۴، ۷۵ قانون اساسی ازبکستان در نسخه فعلی رای دادند.

همه این ها در حالی است که در پی بروز ناآرامی‌ها در در مرکز استان خودمختار قره‌قالپاقستان در ازبکستان هزاران نفر راهی بیمارستان شدند.

پیشتر در «نوکوس» مرکز استان قره‌قالپاقستان، تظاهرات غیرقانونی در اول ماه جولای (جمعه ۱۰ تیر) بر سر اصلاحات قانون اساسی ازبکستان برگزار شد.

مردم قره‌قالپاقستان در منطقه مرکزی بازار تجمع کردند و خواستار آزادی یک وبلاگ نویس محلی شدند. این وبلاگ نویس پیشتر به اصلاحات صورت گرفته در قانون اساسی ازبکستان معترض شده بود. معترضان منطقه قره‌قالپاقستان معتقدند در صورت نهایی شدن تصویب اصلاحات قانون اساسی ازبکستان، احتمالاً حق این منطقه برای جدایی از ازبکستان از دست خواهد رفت.

طبق پیش نویس اصلاحات، قره‌قالپاقستان بخشی از ازبکستان است. شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان در جریان سفر روز شنبه خود به نوکوس، پیشنهاد کرد در قانون اساسی فعلی کشور، بندهایی در مورد حاکمیت قره‌قالپاقستان و همچنین حق جمهوری برای جدایی از ازبکستان حفظ شود.

کد خبر 5530338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha