۲۹ تیر ۱۴۰۱، ۰:۰۵

صید ممنوع؛

دریابست در استان بوشهر آغاز شد/ فرصتی برای احیای نسل آبزیان

دریابست در استان بوشهر آغاز شد/ فرصتی برای احیای نسل آبزیان

بوشهر- با آغاز دریابست در آب‌های استان بوشهر، صید در صیدگاه‌های استان ممنوع می‌شود تا شرایط بهتری برای رشد و تکثیر و احیای نسل آبزیان در زیستگاه های طبیعی فراهم شود.

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: خلیج فارس ظرفیتی بسیار مهم و دریایی پر روزی است که همسایگی استان بوشهر با آن باعث شده تا بسیاری از اهالی استان از طریق دریا روزی خود را بردارند.

صید و صیادی از مشاغل قدیمی مردم استان بوشهر است که از شمال تا جنوب استان بوشهر افرادی با استفاده از قایق و لنج در فصول مختلف سال دل به دریا می‌زنند تا با صید آبزیان امرار معاش کنند.

در استان بوشهر حدود ۱۵ هزار صیاد با استفاده از بیش از دو هزار شناور فعالیت دارند و در فصول مختلف سال به صید می‌پردازند که سالانه بیش از ۶۰ هزار تن انواع آبزیان در استان صید می‌شود.

دریا همان گونه که از نامش پیداست دارای ذخایر بی‌انتهایی است ولی در سال‌های اخیر و به دنبال تهدیدهای گوناگون و به‌ویژه صیدهای غیرمجاز، ذخایر دریایی با چالش‌های جدی روبرو شده‌اند.

هدف از اجرای طرح دریا بست، ایجاد فرصت بازسازی ذخایر، تخم ریزی برای آبزیان بارور، جلوگیری از صید غیرمجاز و آماده شدن صیادان برای فعالیت صید میگو است این تهدیدها می‌طلبد که فرصتی در اختیار دریا قرار گیرد که این آبی نیلگون استراحتی کرده و زمینه و شرایط لازم برای بازسازی گونه‌های مختلف آبزیان فراهم شود.

هر ساله از هفته دوم یا سوم تیرماه طرح دریابست در استان بوشهر اجرا می‌شود که به مدت حدود یک ماه (گاهاً کمتر یا بیشتر) ادامه دارد و در این مدت شناورهای صیادی حق رفتن به دریا برای صید را ندارند.

طرح دریابست هر ساله پیش از فصل صید میگو برای جلوگیری از صدمه وارد شدن به ذخایر و زیستگاه آبزیان اجرایی می‌شود که با اجرای این طرح، فعالیت صید و صیادی در آب‌های خلیج فارس تا تعیین زمان صید میگو ممنوع می‌شود.

دریابست در استان بوشهر آغاز شد/ فرصتی برای احیای نسل آبزیان

زمان آغاز اجرای طرح دریابست در آستانه فصل صید میگو است و بر اساس زمان تعیین شده، تا اعلام زمان صید میگو، صیادان از رفتن به دریا برای صید و صیادی منع می‌شوند.

هدف از اجرای طرح دریا بست که توسط مسئولان شیلات اعلام می‌شود، ایجاد فرصت بازسازی ذخایر، تخم ریزی برای آبزیان بارور، جلوگیری از صید غیرمجاز و آماده شدن صیادان برای فعالیت صید میگو است.

دریابست تا شروع فصل میگو ادامه دارد

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره‌کل شیلات استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار با اشاره به آغاز اجرای طرح دریابست از ۲۸ تیرماه اظهار داشت: این طرح تا زمانی که صید میگو آزاد می‌شود، ادامه خواهد داشت.

بهزاد حیدری از اهداف اجرای طرح دریابست به حفظ و ایجاد فرصت برای بازسازی ذخایر دریایی و جلوگیری از تخلفات صیادی اشاره کرد و ادامه داد: بازسازی گونه‌های مختلف آبزیان از اهداف مهم در اجرای طرح دریابست است که در نقاط مختلف دنیا اجرا می‌شود.

وی با انتقاد از شیوه‌های غیرمجاز صید خاطرنشان کرد: هجوم صیادان شناورهای غیرمجاز به صیدگاه‌های استان بوشهر موجب زیان رساندن به زیستگاه‌های آبزیان و منابع دریایی که برخورد جدی باید با این شیوه صید انجام شود.

دریابست در استان بوشهر آغاز شد/ فرصتی برای احیای نسل آبزیان

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره‌کل شیلات استان بوشهر با اشاره به ممنوعیت هرگونه صید در زمان اجرای طرح دریابست بیان کرد: تعیین زمان دریابست توسط کمیته مدیریت صید با مشورت کارشناسان و دریانوردان انجام می‌شود.

هجوم صیادان شناورهای غیرمجاز به صیدگاه‌های استان بوشهر موجب زیان رساندن به زیستگاه‌های آبزیان و منابع دریایی می‌شود وی از صیادان و مالکان شناورها خواست که در زمان اجرای طرح دریابست همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند و از رفتن به دریا برای صید و صیادی بپرهیزند.

حیدری خواستار برخورد جدی با صیدهای غیرمجاز در زمان دریابست شد و تصریح کرد: شیلات، دریابانی و دستگاه قضائی نقش مهمی در برخورد با صیادان متخلف خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه زمان پایان دریابست توسط پژوهشکده میگوی کشور اعلام می‌شود افزود: این پژوهشکده پس از انجام گشت‌های تحقیقاتی زمان پایان دریابست و آغاز فصل صید میگو را اعلام می‌کند.

دریابست یک اقدام بسیار مهم و تأثیرگذار برای حفظ ذخایر آبزیان و جلوگیری از صید شناورهای غیر مجاز در آب‌های ساحلی استان بوشهر است که دستیابی به اهداف مد نظر این طرح نیازمند همکاری و همراهی همه ذینفعان است.

ایجاد فرصت برابر برای بهره‌مندی جامعه صیادی در زمان صید و پیشگیری از صید غیر قانونی شناورهای غیر مجاز از جمله هدف‌های تعریف شده برای اجرای طرح دریابست است.

کد خبر 5542391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha