۳ مرداد ۱۴۰۱، ۰:۱۳

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور:

شیخ اشراق ناجی عقلانیت و فلسفه بود

شیخ اشراق ناجی عقلانیت و فلسفه بود

زنجان-رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور اظهار کرد: شیخ اشراق ناجی عقلانیت و فلسفه بود.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن بلخاری شامگاه یکشنبه در آئین بزرگداشت شیخ اشراق که در شهر سهرورد شهرستان خدابنده برگزار شد، با اشاره به اینکه شیخ شهاب‌الدین سهروردی در قرنی مملو از بحران زندگی می‌کرد، گفت: این فیلسوف برجسته به معنای واقعی کلمه توانست به تنهایی در آن دوران، فلسفه و عقلانیت را از حملاتی که متوجه آن بود، نجات دهد.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور با یادآوری اینکه نکته مهمی که در خصوص شیخ اشراق می‌توان بیان کردف این بود که متاثر بر مولانا بود، خاطرنشان کرد: اگر جایگاه و ارزشی برای شیخ اشراق در برهه کنونی قائل هستیم، این بدان معنی است که شهر سهرورد نیز باید ملجا کسانی باشد که امثال وی را پرورش داده‌اند.

بلخاری با تاکید بر اینکه شیخ اشراق یکی از کسانی بود که به جرأت می‌توان گفت بعد از ملاصدرا بیشترین ارجاعات را به قرآن داشت، ادامه داد: بدون شک با توجه به دلایل زیادی می‌توان این را گفت که شیخ اشراق هر جا با کوچک‌ترین مغایرتی نسبت به اندیشه اسلام برخورد می‌کرد، حذف آن را در اولویت قرار می‌داد.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این مراسم ضمن ابراز گله‌مندی از بلاتکلیف ماندن بنیاد سهروردی اظهار کرد: این بلاتکلیفی در حالی است که یک دهه پیش ایجاد چنین بنیادی کلید خورده بود.

سید البرز حسینی با تاکید بر اینکه امروز نیازمند استفاده و برخورداری از ظرفیت‌هایی چون شیخ اشراق برای توسعه منطقه هستیم، افزود: نتیجه برگزاری چنین آیین‌هایی باید منجر به بالا رفتن ظرفیت‌هایی در حوزه سهروردی‌پژوهی و اشراق‌پژوهی شود.

وی با اشاره به اینکه مفاخر زیادی همانند شیخ اشراق در منطقه داریم که باید نسبت به شناساندن آن به مردم گام‌های بلندی برداشته شود، خاطرنشان کرد: یکی از انتظارات ما در این حوزه، ساخت یک فیلم سینمایی از زندگی‌نامه شیخ اشراق به عنوان ستاره پرفروغ آسمان فلسفه و حکمت است تا مردم بیش از پیش با این شخصیت برجسته آشنا شوند.

کد خبر 5546394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha