۱۱ مرداد ۱۴۰۱، ۱:۱۴

گروسی مدعی لزوم دسترسی بیشتر به تاسیسات هسته ای ایران شد

گروسی مدعی لزوم دسترسی بیشتر به تاسیسات هسته ای ایران شد

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مدعی لزوم دسترسی بیشتر بازرسان این آژانس به تاسیسات هسته ای ایران شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبسایت آژانس بین المللی انرژی اتمی، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در دهمین کنفرانس معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای در نیویورک سخنرانی کرد.

بر اساس این گزارش، گروسی در این سخنرانی ده دقیقه‌ای به تهدیدات جهانی علیه امنیت بین المللی، نقش انرژی هسته‌ای در تأمین سوخت و حفظ محیط زیست، تهدیدات ایمنی هسته‌ای در جنگ اوکراین و بکارگیری فناوری‌های هسته‌ای برای اهداف صلح آمیز در سطح جهان پرداخت.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در بخشی از سخنانش، درباره ایران مدعی شد: اگر می‌خواهیم تضمین‌های معتبری ارائه دهیم که برنامه هسته‌ای رو به رشد ایران منحصراً برای اهداف صلح آمیز است، ایران باید زمینه دسترسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی را فراهم کند و اطلاعات کامل را در اختیار ما قرار دهد.

گروسی و در حالی که ایران همواره همکاری گسترده‌ای با آژانس داشته است، در ادامه ادعاهای خود افزود: عدم پیشرفت در راستی آزمایی ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران پیامدهایی را برای امنیت منطقه به همراه خواهد داشت.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی چند روز پیش در گفتگو با یک رسانه آمریکایی هم گفته بود که اطلاعاتی مبنی بر تلاش ایران برای تولید سلاح هسته‌ای در اختیار نیست.

بر اساس این گزارش، گروسی در گفتگو با شبکه سی ان ان افزود: ایران هم اکنون مشغول غنی سازی اورانیوم در سطوح بالا و راه اندازی سانتریفیوژهای نسل جدید است.

وی ادامه داد: ما نمی‌دانیم چه اتفاقی در مورد برنامه هسته‌ای ایران می‌افتد. ایران باید تمام قابلیت‌های بازرسی ما را احیا کند.

این در حالیست که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال ۲۰۱۵ از سوی ۵ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان از یک سو و تهران از سوی دیگر امضا شد.

گفتنی است که با گذشت چند ماه از ادامه دور جدیدی از مذاکرات برچیدن تحریم‌های ضدایرانی، آمریکا کماکان در نتیجه بخش بودن آن کارشکنی می‌کند.

کد خبر 5553609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • غلامحسین IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      0 0
      باسلام انرژی هسته ای حق مسلم ایران است اورانیم ۹درصدی رابه پیاندرسانیدیم بهتر است ایران را جزو کشورهای هسته ای بشناسید مثل هندوستان وپاکستان
    • حسین IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۱
      0 0
      گروسی خودت رابیش ازاین خسته نکن