۲ شهریور ۱۴۰۱، ۱۵:۰۰

«منهای مرکز» پرونده سفرهای استانی دولت-۲۵

روایتی از اعتبارات سفر رئیسی به سمنان/ ۸۰ درصد اعتبارات جذب شد

روایتی از اعتبارات سفر رئیسی به سمنان/ ۸۰ درصد اعتبارات جذب شد

سمنان- ۱۳ آبان سال گذشته رئیس جمهور به همراه هیئت دولت به استان سمنان سفر کرد سفری که ۱۵ هزار میلیارد تومان مصوبه داشت و مسئولان می‌گویند ۸۰ درصد آن جذب شده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: رئیس دولت سیزدهم برای نهمین مقصد سفرهای استانی خود، سمنان را برگزید.

دولت سیزدهم در بدو روی کار آمدن، نشان داد که اهل مردمی بودن و حضور در میدان است و ماحصل این گزاره‌ها را می‌توان سفر استانی دانست. سفری که ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای سمنان به همراه داشت.

امید افزایی به جامعه

در سلسله گزارش‌هایی به نحوه اختصاص اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان سمنان پرداختیم و برای مثال محورهای اعتباری مانند راه، ابنیه، جهاد کشاورزی، دامداری و… را نیز مورد اشاره قرار داده‌ایم اما در این گزارش سعی می‌کنیم به آخرین تخصیص اعتبارات و همچنین طرح‌های بیان نشده در گزارش‌های قبل بپردازیم.

استاندار سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه سفر استانی رئیس جمهور به سمنان ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار ویژه طرح‌های عمرانی و اقتصادی داشت، ابراز کرد: ۲۹ دستگاه اجرایی استان سمنان برای سفر رئیس جمهور بودجه و طرح دادند که اعتباراتی به آنان اختصاص یافته است.

سید محمدرضا هاشمی با بیان اینکه برخی دستگاه‌ها توانستند تا ۱۰۰ درصد جذب اعتبارات را داشته باشند اما برخی دیگر باید تلاش خودشان را بیشتر کنند، بیان کرد: از ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات مصوب در سفر نهم استانی ۸۲ درصد تاکنون جذب شده است همچنین در تخصیص اعتبارات، استان سمنان توانست رتبه اول پرداخت تسهیلات رونق تولید را نیز به خود اختصاص دهد درباره تسهیلات باید گفت تا نیمه مردادماه هفت هزار فقره وام قرض‌الحسنه ۱۵ میلیون تومانی به متقاضیان استان سمنان پرداخت و پرداخت پنج هزار فقره تسهیلات دیگر نیز در برنامه است.

روایت اعتبارات سفر رئیسی به سمنان/ خشت روی خشت تخصیص
وعده‌های سفر رئیس جمهور به سمنان آبان ۱۴۰۰ با این توضیح که ۹۲ درصد اعتبارات سفر محقق شد

نگاهی اجمالی به تخصیص اعتبارات

استاندار سمنان همچنین در آخرین نشست پیگیری مصوبات سفر استانی رئیس جمهور به میزبانی استانداری سمنان با بیان اینکه از مجموع اعتبارات مصوب سفر رئیس جمهور در مرحله اول ۸۷۷ میلیارد تومان به صورت نقد به ۲۹ دستگاه اجرایی اختصاص یافت که ۸۲ درصد آن جذب شده است، گفت: از مجموع اعتبارات تخصیص یافته به ۲۹ دستگاه اجرایی استان سمنان، ۱۴ دستگاه اجرایی ۱۰۰ درصد اعتبارات را جذب کردند.

هاشمی با بیان اینکه ۱۱ دستگاه اجرایی ۸۵ درصد اعتبارات، سه دستگاه اجرایی ۵۰ درصد اعتبارات و یک دستگاه کمتر از ۵۰ درصد را جذب کردند، بیان کرد: به دستگاه‌های اجرایی استان تاکید شده قبل از پایان سال مالی اعتبارات مصوب سفر را جذب کنند.

وی افزود: اظهار داشت: مدیران دستگاه‌های اجرایی تا اواخر شهریورماه پایان سال مالی فرصت دارند همه اعتبارات را جذب کنند طرح‌های عمرانی که در زمره مصوبات سفر بود با پیشرفت مطلوبی در دست اجرا است و بخشی از آن‌ها در حوزه‌های راه و شهرسازی، شبکه بهداشت و درمان، بنیاد مسکن و… در هفته دولت سال جاری به بهره برداری می‌رسد از سوی دیگر بخشی از اعتبارات مصوب در قالب اسناد و اوراق است که تاکنون ۷۵ درصد آن جذب شده است در حوزه تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه نیز ۴۳۱ میلیارد تومان پرداخت شده است.

روایت اعتبارات سفر رئیسی به سمنان/ خشت روی خشت تخصیص

تخصیص ۳۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات نوسازی صنایع

مدیرکل دفتر حمایت از سرمایه گذاری و اشتغال استانداری سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه یکی از برکات سفر رئیس جمهور به استان توجه به نوسازی صنایع بود چرا که در این سفر و در کارشناسی قبل از آن، یکی از مهمترین مطالبات صنعتگران استان، فرسودگی تجهیزات و ماشین آلات و همچنین موانع تولید بود، گفت: در این سفر سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای نوسازی و بازسازی ماشین‌آلات معدنی و صنعتی استان تخصیص یافت که می‌تواند تحول خوبی در استان ایجاد کند.

مجتبی اقوامی‌پناه با بیان اینکه ۳۰ طرح برای استفاده از تسهیلات نوسازی و بازسازی ماشین‌آلات واحدهای تولیدی و معدنی ارائه شده است، تاکید کرد: ۷۰ درصد تسهیلات تاکنون به استان اختصاص داده شده و صرف نوسازی و بازسازی ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی خواهد شد که رقمی حدوداً دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می‌شود از سوی دیگر باید گفت اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان در زمینه اشتغال‌زایی نیز توانسته برکات خوبی برای استان به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه نزدیک یک هزار میلیارد تومان اعتبارات تسهیلات سفر رئیس جمهور به استان سمنان اختصاص یافته که می‌تواند مورد استفاده صنایع، معادن، واحدهای تولیدی و.... قرار گیرد تا شاهد اشتغال خوبی در این زمینه باشیم، بیان کرد: تنها در شش ماه اخیر ۴۵ واحد تولیدی صنعتی برای استان سمنان از رکود خارج و به تولید بازگشتند که این اقدام زمینه بازگشت و تثبیت اشتغال برای یک هزار و ۳۰۰ نفر را به دنبال داشته است.

۲ روگذر در استان سمنان ساخته می‌شود

محمد حمیدی معاون عمرانی استاندار سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه سفر رئیسی ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات برای استان به ارمغان آورد که چهار هزار میلیارد تومان آن در زمینه عمرانی و مابقی در بخش‌های پزشکی، جهاد، منابع طبیعی، نوسازی مدارس و … صرف خواهد شد، گفت: با رایزنی‌هایی که صورت گرفته ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز به این استان تعلق می‌گیرد.

حمیدی با بیان اینکه تا نیمه مرداد ماه شاهد جذب ۹۸ هزار میلیارد ریال اعتبار تسهیلات سفر رئیسی به استان سمنان بودیم، بیان کرد: از محل اعتبارات سفر بیش از ۱۲ هزار خانوار در استان تسهیلات تا سقف ۱۵ میلیون تومان دریافت می‌کنند همچنین رفع موانع و پشتیبانی از تولید، اجرای طرح‌های عمرانی و… از اولویت‌های اعتبارات خواهد بود لیکن تا اوایل ماه جاری ۸۷۰ میلیارد تومان اعتبار نقدی از محل سفر به دستگاه‌های استان اختصاص یافته که بیش از ۷۵ درصد آن جذب شده است.

وی با بیان اینکه روند اجرایی تکمیل پل روگذر شهرک صنعتی سمنان با نزدیک به ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی همراه شده است، گفت: امیدواریم به زودی شاهد افتتاح این طرح باشیم از سوی دیگر تقاطع غیر همسطح آرادان نیز در زمره مصوبات سفر رئیس جمهور بوده و با هدف کاهش مخاطرات و تصادفات جاده‌ای در کریدور تهران- مشهد احداث شده است.

روایت اعتبارات سفر رئیسی به سمنان/ خشت روی خشت تخصیص

اعتبارات حوزه منابع طبیعی و صنایع دستی و گردشگری

جعفر مرادی حقیقی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره اعتبارات سفر، توضیح داد: در سفر رئیس جمهور به استان ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار به اجرای طرح‌های آبخیزداری و… اختصاص یافت که هدف آن تقویت منابع آب زیرزمینی و همچنین مقابله با بیابان‌زایی است تا اوایل ماه جاری ۳۵ میلیارد تومان از اعتبارات برای بخش آبخیزداری و بیابان زدایی اختصاص یافته که می‌تواند کمک حال خوبی برای اجرای طرح‌های ما محسوب شود.

مرادی حقیقی با بیان اینکه از این اعتباراتی که اختصاص یافته ۱۰ میلیارد تومان برای احیای مرتع‌ها و بیابان زدایی صرف خواهد شد و ۲۵ میلیارد تومان را به طرح‌های نیمه تمام، آبخیزداری و طلب پیمانکار و… خواهیم داد، بیان کرد: مجموعاً در سفر استانی، ۱۱ طرح آبخیزداری و آبخوان‌داری مصوب شده که می‌تواند ۱۰۰ هزار هکتار حوزه آبخیز استان را تحت تأثیر خود قرار دهد.

امیر کرم زاده مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان نیز در مصاحبه با مهر، ضمن اشاره به اینکه با هدف تقویت زیرساخت‌های گردشگری و مرمت، حفظ میراث و.... در سفر استانی نهم، ۱۴ میلیارد تومان اعتبار به این اداره کل اعطا شد، گفت: این اعتبارات جذب و مشکلی در این خصوص خوشبختانه وجود نداشت.

اجرای ۳ طرح دانش بنیان از محل اعتبارات سفر

در گزارش‌های قبل به حوزه‌های راه و کشاورزی و… پرداختیم در نتیجه دیگر آنان را تکرار نمی‌کنیم اما انتهای گزارش را به چند پروژه علمی و مهم که از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان است، اختصاص خواهیم داد طرح‌هایی که جهاد دانشگاهی مجری آنها است و آنطور که علی منصفی راد رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان می‌گوید: تبدیل شهرستان مهدی شهر به قطب دامپروری، با راه‌اندازی مرکز اصلاح نژاد و به‌نژاد دامی و ایستگاه اصلاح نژاد دام سنگسری یکی از این طرح‌ها است.

منصفی راد با بیان اینکه مرکز جامع ترمیم زخم در حوزه پزشکی و زیست فناوری و در قالب درمانگاه دیابت برای نخستین بار در استان سمنان از دیگر طرح‌های فناورانه سال جاری جهاد دانشگاهی است، بیان کرد: درمانگاه ناباروری نیز در سمنان اجرا خواهد شد همچنین در حوزه معادن و شیمی نیز سه طرح با عنوان تولید مالچ طبیعی و تولید کود ارگانیک از باطله‌های مواد معدنی و تولید قطعات حفاری معادن غیرنفتی، به عنوان کار ویژه در حوزه ظرفیت‌های معدنی استان در حال انجام است.

در نهایت باید گفت اعتبارات سفر استانی رئیس جمهور و وزرا به استان سمنان به خوبی در حال جذب است و مسئولان استانی در ارتباط با خرج کرد آن نیز، اهتمام خوبی داشته‌اند اما مطالبه مردم کماکان توزیع متوازن این اعتبارات است.

کد خبر 5562614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha