۳۰ مرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۱۶

«منهای مرکز» پرونده سفرهای استانی دولت-۱۹

امیدبه رفع محرومیت درکردستان/ مردم استان منتظر اجرای مصوبات هستند

امیدبه رفع محرومیت درکردستان/ مردم استان منتظر اجرای مصوبات هستند

سنندج- بیست و هفتمین سفر استانی دولت به کردستان مصوبات بسیاری داشت که مردم را به رفع محرومیت های استان امیدوار کرد اما راه طولانی برای تحقق مصوبات در پیش است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: حجت‌الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری جمعه ۲۴ تیرماه ۱۴۰۱ در بیست و هفتمین سفر استانی به کردستان سفر کرد، برنامه‌ای که دستاوردهای زیادی به همراه داشت.

جدا از اینکه مصوبات سفر رئیس‌جمهوری و دولتمردان می‌تواند گره‌گشای حوزه‌های مختلف استان باشد؛ نگاه دولت سیزدهم به احیای سفرهای استانی و حضور اعضای کابینه در استان‌های مختلف و بررسی مسائل از نزدیک خود نشان‌دهنده رویکرد مردمی دولت است.

در این راستا با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته در خبرگزاری مهر مبنی بر پیگیری نظام مسائل و همچنین مصوبات و برنامه‌های دولت در استان‌ها در قالب پرونده‌ای با انتشار گونه‌های مختلف رسانه‌ای ضمن تبیین ظرفیت‌های استان‌ها در بخش‌های مختلف، تلاش کردیم بستری برای تسریع در تحقق وعده‌های دولت و پیگیری مطالبات مردم را فراهم کنیم.

همچنین تولیدات متناسب با مصوبات و وعده‌های دولت در هر استان و همچنین اولویت‌های مندرج در نظام مسائل دیده‌شده است که در قالب این سلسله مطالب با نگاهی عمیق و کاوشگرانه ضمن تبیین ظرفیت‌ها به چالش‌ها و موانع پیش روی تحقق وعده‌ها و مصوبات سفر پرداختیم.

مطالبات مردم کردستان از دولت سیزدهم

قبل از سفر رئیس‌جمهور و اعضای کابینه به استان کردستان خبرگزاری مهر در سلسله گزارش‌هایی ضمن طرح برخی مسائل این استان، بستر طرح مطالبات و خواسته‌های مردم را فراهم کرد.

در این راستا منطبق بر نظام مسائل تدوین‌شده در این خبرگزاری، مهم‌ترین مطالبات استان در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و … مورد اشاره قرار گرفت تا زمینه‌ای برای توجه به این مطالبات در مصوبات سفر دولت فراهم شود.

بیکاری، تورم، محرومیت عمیق در مناطق مختلف کردستان، مسائل فرهنگی و اجتماعی، وجود بیش از هزار و ۷۰۰ پروژه نیمه‌تمام، چالش‌های مختلف حوزه کشاورزی و گردشگری، مشکلات حوزه صنعت، عدم تکمیل پروژه‌های سدسازی ازجمله سدهای «ژاوه»، «چراغ ویس» و «آزاد»، نیمه‌تمام ماندن پروژه‌های ریلی کردستان، عدم تکمیل پروژه بزرگراهی شمال به جنوب استان و عدم تکمیل پروژه آبرسانی به شهر سنندج از طریق سامانه انتقال سد آزاد ازجمله مطالبات مردم کردستان بود که خبرگزاری مهر جداگانه همه این مطالبات را قبل از سفر رئیس‌جمهور به کردستان در گزارش‌های مجزا طرح و بر ضرورت رفع مسائل و مشکلات مربوط به آن‌ها تأکید کرد.

کردستان به‌وقت دولت سیزدهم/ مردم استان منتظر اجرای مصوبات هستند

علاوه بر گفت و گوها و اخبار منتشر شده در خصوص بیکاری و عدم سرمایه گذاری در بخش‌های تولیدی و صنعتی کردستان در خبرگزاری مهر شاهد انتشار گزارش‌هایی قبل از سفر رئیس جمهوری به استان بودیم که گزارشی با عنوان راه آهن مطالبه ۱۸ ساله مردم کردستان به تشریح دغدغه کردستانی‌ها در این حوزه زیرساختی پرداخته بود.

همچنین در گزارشی دیگر به تشریح دغدغه‌های مردم کردستان در خصوص ضعف در زیرساخت‌های راه‌های ارتباطی پرداخته بودیم که این گزارش تحت عنوان تکمیل زیرساخت‌های ارتباطی مطالبه مهم کردستانی‌ها از دولت سیزدهم منتشر شد.

کردستان به‌وقت دولت سیزدهم/ مردم استان منتظر اجرای مصوبات هستند

تأمین آب شرب مناسب دغدغه اصلی سنندجی‌ها از دولت سیزدهم یکی دیگر از مطالبات بزرگ مردمی در کردستان از دولتمردان در دولت سیزدهم بود که در خبرگزاری مهر در گزارشی با عنوان تأمین آب شرب مناسب دغدغه اصلی سنندجی‌ها از دولت سیزدهم اقدام به انتشار آن کردیم چرا که اکنون جمعیت ۵۰۰ هزار نفری مرکز کردستان با معضل آب شرب نامناسب مواجه شده و یک سوم جمعیت شهری کردستان دغدغه اصلی خود را رفع این معضل می‌دانند.

کردستان به‌وقت دولت سیزدهم/ مردم استان منتظر اجرای مصوبات هستند

دریاچه آب شیرین زریوار در شهرستان مریوان از جمله مهمترین جاذبه‌های گردشگری و طبیعی کردستان به شمار می‌آید که چند سالی است این دریاچه با مشکلات عدیده زیست محیطی مواجه شده است و مردم و تشکل‌های مردمی همواره خواستار ورود جدی دولت برای نجات این دریاچه بوده اند، در این راستا در گزارش با عنوان نجات تالاب زریوار مطالبه اصلی کردستانی‌ها در حوزه محیط زیست به بازتاب این مطالبه مردمی پرداختیم.

رفع محرومیت‌ها و بالفعل کردن ظرفیت‌های کردستان اولویت دولت است

کردستان به‌وقت دولت سیزدهم/ مردم استان منتظر اجرای مصوبات هستند

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در بدو ورود به کردستان در جمع خبرنگاران در فرودگاه سنندج اظهار کرد: توفیق برای بنده و همکاران است که در آستانه عید سعید قربان خدمت مردم کردستان برسیم.

وی افزود: کردستان دارای ظرفیت‌های بسیاری است و قطب کشاورزی، دامداری و گردشگری و دارای معادن بسیاری است.

رئیس جمهور تصریح کرد: نیروی انسانی توانمند از مهمترین ظرفیت‌های کردستان است که برای بهره مندی از توانمندی نیروی انسانی در این استان طرح‌ها و برنامه‌هایی خواهیم داشت.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: کردستان به عنوان استانی مقاوم برای همگان شناخته شده و مردم مقاوم این دیار در دوران دفاع مقدس با تقدیم ۵ هزار شهید و ۹ هزار جانباز دین خود را ادا کرده‌اند.

وی تصریح کرد: کردستان به عنوان یک استان با فرهنگ و با تمدن شناخته می‌شود و جای جای این استان نشان‌هایی از مدنیت دارد.

رئیس جمهور اظهار کرد: کردستان چهره‌های بزرگی را تقدیم ایران اسلامی کرده است لذا باید این مهم را برای خودمان توفیق بدانیم که به مردم این استان تلاش کنیم.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: طرح‌های نیمه تمامی در این استان وجود دارد که امروز مصوبات متعددی در این خصوص خواهیم داشت.

وی افزود: امروز در جلسه شورای اداری استان کردستان، هم اصحاب رسانه و هم مسئولان را در جریان تصمیمات و مصوبات قرار خواهیم داد.

در جریان سفر بیست و هفتم رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت به کردستان ۱۰ نفر از وزرا یا نمایندگان تام الاختیار آنها به استان سفر کردند و در این سفرها وعده‌هایی را به مردم استان دادند که در ادامه خلاصه‌ای از آنها خواهد آمد.

عنوان مسئول وعده‌ها یا اظهار نظرها
رئیس جمهور

تکمیل پروژه‌های نیمه تمام بالای ۵۰ درصد پیشرفت

افتتاح ۱۰ طرح بزرگ صنعتی در ۱۰ شهرستان استان

حل مشکلات روستای «قلعه جی»

توسعه بازارچه‌های مرزی و افزایش تجارت و صادرات در این استان،

بومی‌گزینی و استفاده از نیروهای کارآمد استان برای دولت

تکمیل و بهره برداری از فرودگاه سقز

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

اختصاص ۸۰ هزار میلیارد ریال به بیمه‌ها

تکمیل بیمارستان‌های کامیاران و دهگلان، تقویت کادر متخصص بیمارستان‌های کردستان

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده حمایت از تقویت مشاغل خانگی برای زنان خانه دار کردستانی
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اختصاص ۲,۰۰۰ میلیارد ریال برای توسعه راه‌های مواصلاتی در مرزها
وزیر راه و شهرسازی

اختصاص ۱,۲۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل راه آهن سنندج

تسریع در روند ساخت کریدور شمال به جنوب و پرداخت مطالبات پیمانکاران

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان آماده پذیرش مهارت‌آموزان خارج از کشور است
وزیر جهاد کشاورزی

حمایت ویژه از توسعه گلخانه در کردستان

توسعه صنایع تبدیلی در حوزه کشاورزی کردستان

اختصاص ۲۵ هزار میلیارد ریال برای توسعه بخش کشاورزی در کردستان

وزیر کشور اختصاص اعتبار ویژه برای توسعه مناطق حاشیه نشین شهرهای مختلف کردستان از جمله ناحیه منفصل شهری نایسر در سنندج
وزیر نیرو

تکمیل پروژه تصفیه خانه فاضلاب سنندج

تکمیل خط انتقال آب سد آزاد به تصفیه خانه آب سنندج تا پایان فصل گرما در سال ۱۴۰۱

نماینده تام الاختیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص ۱,۷۰۰ میلیارد ریال به پروژه‌های فرهنگی کردستان
وزیر آموزش و پرورش اختصاص اعتبار ویژه برای بهسازی فضاهای آموزشی در کردستان
وزیر صمت اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال به واحدهای تولیدی کردستان
معاون وزیر راه و شهرسازی

پروژه ورودی جاده بیجار- همدان تا ۲ ماه آینده افتتاح می‌شود

حال پس از گذشت حدود یک ماه از بیست و هفتمین سفر استانی دولت سیزدهم به کردستان مردم این استان مرزی منتظر تحقق وعده‌های آقای رئیس جمهور و دیگر اعضای کابینه هستند.

کردستانی‌ها با امید بسیار زیادی به این سفر نگریسته و به گفته مسئول مرکز ارتباطات مردمی استانداری کردستان بیش از ۳۱ هزار درخواست مردمی در سامانه سامد به مناسبت سفر رئیس جمهور به استان ثبت شده است که این مهم نشان دهنده مطالبات بسیار کردستانی‌ها از دولتمردان است.

متأسفانه تاکنون هیچکدام از مصوبات سفر غیر از خبر ایجاد ۱۰ طرح بزرگ صنعتی در ۱۰ شهرستان کردستان رسانه‌ای نشده است و مسئولان اجرایی استان کردستان پس از این سفر در چندین برنامه تلویزیونی و نشست رسانه‌ای تنها به میزان تقریبی اعتبارات اختصاص یافته شده به استان اشاره کرده اند.

اختصاص ۲۴ هزار میلیارد تومان برای حمایت از تولید در کردستان

استاندار کردستان در همایش روز ملی صنعت و معدن در سخنانی اظهار کرد: در سفر آیت الله رئیسی به کردستان بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شد اما زارعی کوشا تاکنون به تشریح این مصوبات نپرداخته است.

در آخرین پیگیری‌هایی نیز که خبرنگاران خبرگزاری مهر در خصوص پیگیری مطالبات مردمی و مصوبات سفر بیست و هفتم دولت سیزدهم به کردستان کرده اند تنها مدیر کل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری کردستان از آغاز مراحل پرداخت ۱۹ هزار فقره وام قرض الحسنه به درخواست‌های ثبت شده در سفر ریاست جمهوری به استان خبر داده است و هیچکدام از مسئولان اجرایی استان در خصوص اجرایی شدن مصوبات سفر مبحثی را بیان نکرده اند.

کد خبر 5563348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha