مهر گزارش می‌دهد؛

باغ موزه «جنتا»؛ از زادگاه مبارزات حزب‌الله لبنان چه می‌دانیم؟

باغ موزه «جنتا»؛ از زادگاه مبارزات حزب‌الله لبنان چه می‌دانیم؟

دلیل اصلی اهمیت جنتا، این موضوع است که حزب الله لبنان در آغاز فعالیت های مبارزاتی و مقاومتی خود در ژوئن سال ۱۹۸۲ ، آموزش های نظامی نیروهایش را از پایگاهی که در این روستا ایجاد کرده بود.

خبرگزاری مهر- گروه بین الملل: سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان اخیراً در جریان جشن‌های چهلمین بهار (چهلمین سالگرد تأسیس جنبش مقاومت اسلامی حزب الله لبنان) از «جنتا» به عنوان نخستین باغ موزه مقاومت لبنان رونمایی کرد. در این گزارش در نظر داریم به جزئیات این باغ موزه مقاومتی در لبنان اشاره کنیم.

جنتا کجاست؟

روستای جنتا یکی از روستاهای لبنان در استان بعلبک است. بعلبک بزرگترین استان لبنان محسوب می‌شود که در بخش شمال شرقی لبنان قرار گرفته و مرزهای مشترکی با کشور سوریه دارد.

روستای جنتا با یک هزار و ۳۷۳ هکتار مساحت، براساس آمارهای سال ۲۰۱۶ جمعیتی ۳۴۵ نفره دارد و از روستاهای بسیار کم جمعیت لبنان محسوب می‌شود.

مسافت روستای جنتا تا بیروت پایتخت لبنان، ۷۵ کیلومتر است و این روستا ۱۰۸۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. آب و هوای این منطقه نیز با توجه به قرار گرفتن در مناطق کوهستانی در اکثر ایام سال سرد و معتدل است.

دلیل اهمیت جنتا چیست؟

دلیل اصلی اهمیت جنتا، این موضوع است که حزب الله لبنان در آغاز فعالیت‌های مبارزاتی و مقاومتی خود در ژوئن سال ۱۹۸۲، آموزش‌های نظامی نیروهایش را از پایگاهی که در این روستا ایجاد کرده بود، آغاز کرد. در واقع نخستین گروه از مبارزان حزب الله لبنان در پایگاه آموزشی جنتا، دوره‌های خود را تحت نظر مستشاران نظامی از ایران، گذراندند.

حزب الله لبنان در زمان آغاز آموزش‌های نظامی به نیروهای خودش در جنتا با تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی علیه لبنان و اشغال اراضی این کشور مواجه شده بود. اما با آغاز دوران مبارزاتی خودش، به تدریج به گروهی قابل اتکا و قدرتمند برای مردم لبنان تبدیل شد.

می‌توان جنتا را زادگاه تاریخی مبارزات جنبش حزب الله لبنان دانست. مقاومتی که در آن روز ناشناخته بود اما این روزها به قدرتی در سطح منطقه و جهان تبدیل شده که هرگز نمی‌توان آن را نادیده گرفت، تا جایی که به اذعان تحلیلگران صهیونیست در حال حاضر این جنبش مقاومتی به اصلی ترین چالش نظامی رژیم صهیونیستی تبدیل شده است.

باغ موزه «جنتا»؛ از زادگاه مبارزات حزب‌الله لبنان چه می‌دانیم؟

سید حسن نصرالله درباره جنتا چه گفت؟

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در مراسم رونمایی از باغ موزه مقاومتی جنتا به تاریخ ایجاد و تحولاتی که از سرگذرانده اشارات دقیقی داشت.

وی در این باره تاکید کرد: بحثی درباره اصل ایجاد باغ موزه در منطقه بقاع لبنان (منطقه بزرگ شامل جنتا) وجود ندارد، ساخت این موزه کمترین کاری بود که می‌توانستیم برای تاریخ مقاومت و یادآوری فداکاری‌های آن انجام دهیم. البته همواره درباره اینکه نخستین باغ موزه مقاومت در کجا ساخته شود، بحث وجود داشت تا اینکه جنتا انتخاب شد، جنتا همان جایی است که اولین فوج‌های مقاومت در آن حضور داشتند و هنوز هم جبهه آمال عاشقان محسوب می‌شود، پایگاهی که همه نیروهای مقاومت به آن عشق می‌ورزند.

وی ادامه داد: در زمین جنتا یک پایگاه آموزشی وجود داشت که در اختیار جنبش اسلامی امل به ریاست حسین الموسوی بود، که این پایگاه به برادران پاسدارارائه شد و آنها در آنجا اقامت کردند. جنتا بعد از آن میزبان نخستین دوره آموزشی نیروهای مقاومت حزب الله بود و اولین نفری که به این پایگاه پیوست سرور شهیدان مقاومت اسلامی لبنان سید عباس موسوی و تعدادی از برادران پیشرو بودند. جنتا به پایگاهی تبدیل شده بود که دل‌های مبارزان مقاومت مشتاقانه منتظر حضور در آن بودند، تا جایی که برای شرکت در آن با یکدیگر به رقابت می‌پرداختند. جوانان لبنانی از همه مناطق به این پایگاه آموزشی می‌آمدند، به تدریج پایگاه‌های نظامی در جنتا و اطراف آن گسترش یافت و دره‌ها و تپه‌های کوهستانی جنتا به عرصه‌ای برای رشد و بالندگی نیروهای مقاومت تبدیل شد.

این در حالی است که مردم شهرهای اطراف پایگاه جنتا در مناطقی نظیر جمنا، یحفوفا و نبی شیث به دلیل تجاوزات مکرر ارتش رژیم صهیونیستی در زمان اشغال لبنان، آسیب دیدند، این حملات به این دلیل انجام می‌شد که رژیم صهیونیستی از ایجاد پایگاه آموزشی جنتا مطلع شده بود و در نظر داشت آن را منهدم نماید. اما با وجود آسیب‌های شدیدی که به مردم لبنان وارد شد، برادران مقاومت چیزی جز آغوش مردم نیافتند. در بمباران پایگاه آموزشی جنتا خون ایرانیان با خون لبنانی‌ها در هم آمیخت. بسیاری از کسانی که به این پایگاه پیوسته بودند، شهید شدند و البته بسیاری دیگر هنوز در صف پیوستن به شهدا قرار دارند.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: منطقه جنتا، منطقه‌ای برای ایجاد پایگاه‌های مقاومتی بود، اما در واقع به سرزمین دعا، تضرع، آماده سازی معنوی، تهذیب و مبارزه با نفس تبدیل شده بود. من به یاد دارم که چگونه برادران مقاومتی با آغوشی از اشک و آه با یکدیگر وداع می‌کردند، گریه‌های آنها نیز در مراسم ختم شهدا به یاد ماندنی بود، خون‌های عاشقان در این پایگاه در راه حسین (ع) ریخته شد و از اینجا مردان خدا راه به جبهه‌های نبرد رفته و معجزه‌ها را رقم زدند..

هدف از ایجاد باغ موزه جنتا

سید حسن نصرالله هدف از ایجاد این باغ موزه مقاومت اسلامی در جنتا را زنده نگه داشتن یاد و خاطره مجاهدت‌های نخستین فوج‌های مقاومت در لبنان دانست. وی همچنین تاکید کرد که این باغ موزه با هدف قدردانی از پایداری و صبر اهالی بقاع لبنان ایجاد شده است. دبیرکل حزب الله لبنان همچنین ایجاد این باغ موزه را در راستای یادآوری تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه لبنان دانست تا همواره خوی وحشیانه تجاوزگری و خونریزی صهیونیست‌ها در معرض دید عموم قرار داشته باشد.

باغ موزه «جنتا»؛ از زادگاه مبارزات حزب‌الله لبنان چه می‌دانیم؟

کد خبر 5571123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha