۶ شهریور ۱۴۰۱، ۱۵:۰۵

«کینژال»؛ سلاح مخوف روسی که همانند تک تیرانداز عمل می کند+فیلم

«کینژال»؛ سلاح مخوف روسی که همانند تک تیرانداز عمل می کند+فیلم

«کینژال» به معنای «خنجر» یکی از سلاح‌های بالستیک مافوق صوت روسیه است که در مارس ۲۰۱۸ توسط رئیس‌جمهور روسیه از آن رونمایی و به عنوان «سلاح ایده‌آل» توصیف شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، «کینژال» به معنای «خنجر» یکی از سلاح‌های بالستیک مافوق صوت روسیه است که در مارس ۲۰۱۸ توسط ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه از آن رونمایی و به عنوان «سلاح ایده‌آل» توصیف شد. مسکو برای اولین بار در جنگ اوکراین از آن استفاده کرد.

در ۱۸ آگوست ۲۰۲۲، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که هواپیماهای میگ -۳۱ مجهز به موشک‌های مافوق صوت کینژال را در پایگاه چکالوفسک در منطقه کالینینگراد بین لیتوانی عضو ناتو و لهستان مستقر کرده است.

این اقدام با توجه به تنش‌های موجود با غرب به دلیل جنگی که روسیه از ۲۴ فوریه گذشته علیه اوکراین به راه انداخته بود، انجام شد. سپس وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که موشک‌های کینژال یک انبار بزرگ زیرزمینی حاوی موشک و مهمات هوایی را در روستای دلاتین در منطقه ایوانو-فرانکیفسک اوکراین منهدم کرد.

مشخصات فنی

- این موشک می‌تواند به یک کلاهک معمولی یا هسته‌ای با وزن کلاهک حدود ۵۰۰ کیلوگرم مجهز شود.

- کینژال برای پرتاب از هواپیماهای جنگی مانند «میگ -۳۱» و «تی یو- ۲۲» طراحی شده است و همچنین می‌تواند از کشتی‌ها و زیردریایی‌ها پرتاب شود.

- موشک‌های کینژال برای نابودی کشتی‌های جنگی و ناوهای هواپیمابر بزرگ در نظر گرفته شده اند و می‌توانند آنها را به طور کامل ببرند.

مزیت‌ها

- این موشک توانایی بالایی در اصابت به اهداف با دقت مشابه دقت تک تیرانداز دارد و انحراف آن بیش از یک متر نیست.

- موشک‌های کینژال با سرعتی در حدود ۵ هزار کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند که بیش از ۴ برابر سرعت صوت است.

- سرعت این موشک می‌تواند به حدود ۱۲ برابر سرعت صوت یا ۱۴ هزار و ۸۰۰ کیلومتر در ساعت با برد سه هزار کیلومتر برسد و می‌تواند در هر مرحله از پرواز خود مانورهایی انجام دهد. همچنین سرعت بالای آن باعث می‌شود که توانایی بیشتری برای نفوذ به اهداف زره پوش سنگین داشته باشد.

- این موشک مسیری پر پیچ و خم را دنبال می‌کند که به آن اجازه می‌دهد تا به شبکه‌های تخصصی دشمن نفوذ و موشک‌های آن را شکار کند. همچنین می‌توان به توانایی آن در تغییر جهت پرواز اشاره کرد، که باعث می‌شود این موشک از سامانه‌های دفاعی موشکی دشمن بگریزد.

- کینژال توانایی انهدام اهداف از فاصله دو هزار کیلومتری را دارد. همچنین این موشک با پرواز در ارتفاع کم، عملکرد سامانه‌های پدافند موشکی دشمن را دشوار می‌سازد.

به گفته وزارت دفاع روسیه، آزمایش‌های موفقیت‌آمیزی در سال ۲۰۱۸ انجام شد و موشک‌های کینژال توانسته‌اند تمام اهداف خود را در فاصله تا هزار کیلومتر مربع مورد اصابت قرار دهند.

تمام موشک‌های بالستی موجود در زرادخانه‌های هسته‌ای جهانی، مافوق صوت هستند و به حداکثر سرعت ۱۵ هزار مایل در ساعت (۲۴ هزار و ۱۴۰ کیلومتر در ساعت) یا حدود ۴ مایل (۶.۴ کیلومتر) در ثانیه در حداکثر سرعت خود می رسند.

کد خبر 5575117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • علی IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      5 3
      عکسی که گزاشتین مال کینژال نیست یه موشک ترکیه ساخت roketsan هست فکر کنم ضد سنگ یا ضد کشتی بود کینژال یه ضاحر دیگه داره .
      • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
        5 1
        ضاحر ؟!!!!!!!!!!!!