۹ شهریور ۱۴۰۱، ۹:۵۲

خان بابا عنوان کرد:

۱۲ آبان ماه؛ آغاز به کار مجمع بانوان قرآنی کشور

۱۲ آبان ماه؛ آغاز به کار مجمع بانوان قرآنی کشور

خان بابا دبیر شورای راهبری فعالیت‌های قرآنی بانوان نیز با ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده برای ایجاد مجمع بانوان قرآنی گفت: ۱۲ آبان ماه؛ آغاز به کار مجمع بانوان قرآنی کشور خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست هم اندیشی بانوان قرآنی کشور با حضور بانوان فعال در این حوزه در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این مراسم معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به آیات پایانی سوره تحریم گفت: امروز برای تشکیلات فرهنگی و قرآنی بانوان روز مهمی است. دو هزار و ۵۰۰ مؤسسه قرآنی و ده‌ها هزار مسجد و پایگاه بسیج کارهای قرآنی انجام می‌دهند و حدود چهار تا شش میلیون نفر مخاطب کارهای قرآنی هستند و نکته جالب این است که ۹۰ درصد از این مخاطبان را بانوان و دختران تشکیل می‌دهند.

معاف افزود: مجمع بانوان قرآنی کشور آغاز به کار می‌کند و یکی از یادگارهای اسماعیلی خواهد بود. این جلسه مقدمه‌ای برای نشست مهر ماه است که با مدیریت بانوان و همکاری سازمان بسیج، اوقاف و امور خیریه و سازمان دارالقرآن تشکیل خواهد شد.

مجمع بانوان قرآنی آبان ماه تشکیل می‌شود

مژگان خان بابا دبیر شورای راهبری فعالیت‌های قرآنی بانوان نیز با ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده برای ایجاد مجمع بانوان قرآنی گفت: فهرستی ۵۰۰ نفره داشتیم که از بین آنها ۸۰ نخبه انتخاب می‌شود. تاریخ تشکیل این مجمع ۱۲ آبان خواهد بود و این مجمع یا ارائه طرح‌های استانی تلاش می‌کند تا از ظرفیت بانوان استفاده کرده و برخی طرح‌ها را به اجرا درآورد.

انتظار کارهای اثر گذار از مجمع بانوان قرآنی می‌رود

زینب بهجت پور رئیس اداره قرآن و عترت حوزه‌های علمیه خواهران کشور نیز گفت: جای خالی چنین تشکیلاتی دیده می‌شد که اقدامات قرآنی بانوان را ساماندهی کند.

وی افزود: هدف از تشکیل این مجمع فقط ایجاد یک تشکل نمادین نیست بلکه تلاش داریم تا این مجمع به عنوان مرجع فعالیت‌های قرآنی بانوان در حوزه‌های مختلف باشد و دچار روزمره گی نشویم و این ساختار باید به قدری قوی باشد که به لایه‌های عمیق‌تر قرآنی برسیم.

استاد دانشگاه سوره ادامه داد: از این مجمع انتظار داریم تا ضمن ارتباط با سطح عمومی جامعه با اندیشمندان و نخبگان رابطه داشته باشد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند در حوزه‌های مختلف از کارهای هنری تا فیلمسازی به کمک این مجمع بیاید.

وی افزود: گاهی مجموعه‌هایی شکل می‌گیرد که کارهای موازی می‌کنند و لازم است مجمع بانوان قرآنی بتواند کارهای اثرگذار داشته باشد.

شهناز عزیزی مشاور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز از ضرورت کارهای فرهنگی تشکیلاتی و منسجم بانوان و فرهیختگان کشور در حوزه فرهنگ سخن گفت و چند پیشنهاد ارائه کرد.

بتول مشکین فام رئیس پژوهشکده زنان دانشگاه الزهرا درباره بین المللی کردن فعالیت‌های قرآنی بانوان کشور گفت: ما ثقل اکبر و اصغر را از هم جدا می‌کنیم و در سطح بین الملل و در بخش خواهران نتوانسته ایم کار شایسته ای انجام دهیم.

وی با اشاره به برگزاری مسابقات قرآنی دانشجویان دختر ایرانی و عراقی در مشهد گفت: همکاران وزارت فرهنگ فعالیت‌های قرآنی را جزو فرهنگ عمومی نمی‌دانند و در واقع مد و لباس و برج میلاد را فرهنگ عمومی می‌دانند.

دانشیار دانشگاه الزهرا افزود: در میان کودکان عراقی حافظان خوبی حضور داشتند و داوران ایرانی برای تربیت مربی و داور عراقی اعلام آمادگی کردند و فضای خوبی برای این همکاری‌ها وجود دارد.

راحله دیوسالار مربی متخصص در آموزش عمومی قرآن کریم نیز گفت: از طریق طرح «بشری» که یک طرح آسان است توانستیم تجوید را به سادگی در چهار صفحه به کودکان آموزش دهیم.

وی از شهرری، میبد، ماهشهر و یزد به عنوان شهرهایی یاد کرد که طرح بشری در آنها اجرا شده است.

این مجری طرح قرآنی بشری خواستار همکاری وزارت آموزش و پرورش برای تربیت مربی طرح بشری شد.

۷۰ تا ۸۰ درصد دانشجویان پژوهشگر قرآنی را بانوان تشکیل می‌دهند

فروغ پارسا رئیس مرکز پژوهشی مطالعات قرآن نیز درباره پژوهش‌های قرآنی بانوان دانشگاهی نکاتی را بیان کرد و گفت: ۷۰ تا ۸۰ درصد دانشجویان پژوهشگر قرآنی را بانوان تشکیل می‌دهد.
دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: ما با تشکیل یک انجمن تلاش می‌کنیم تا با طرح مباحث مربوط به خانواده و عفاف و حجاب، پژوهش‌های قرآنی انجام دهیم.

زهره الهیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در دولت‌های گذشته همیشه شعار فرهنگ داده می‌شد ولی برای بستر انتقال فکری نمی‌شد. اگر به دنبال سبک زندگی سالم به عنوان مؤلفه تمدن نوین اسلامی هستیم، می‌توانیم آن را از قرآن استخراج کنیم و کافی است خانواده‌ها را با آموزه‌های قرآنی آشنا کنیم.

وی با اشاره به سفر اخیرش به ونزوئلا گفت: یکی از بانوان آنجا می‌گفت من حجابم را در شما می بینم و این مصداقی از تشنگی مسلمانان جهان به معارف قرآنی است و از ظرفیت بانوان می‌توان برای گسترش آموزه‌های قرآنی استفاده کرد.

مینو اصلانی رئیس شورای بانوان اربعین نیز درباره حضور بانوان قرآنی در اربعین حسینی به عنوان فرصت‌ها و توانمندی‌ها سخن گفت.

طرح ملی بیمه قرآنی نداریم

فرخنده کریم زاده داور پیشکسوت قرآن از استان اصفهان درباره نقش بانوان در آموزش و ترویج قرآن مطالبی را بیان کرد.

وی با بیان مشکلاتی که برای گرفتن مجوز مؤسسات قرآنی وجود دارد، تاکید کرد: علاوه بر مشکلات مالی هیچ نظارتی درباره کیفیت این مؤسسات وجود ندارد.

کریم زاده با اشاره به غیرضروری بودن برگزاری مسابقات متعدد قرآنی در سطح کشور گفت: هدف مسابقات ایجاد انگیزه است و باید آموزش نیز در این زمینه سرلوحه باشد.

این پیشکسوت قرآنی افزود: چیزی به نام طرح ملی بیمه قرآنی نداریم و حمایت درستی صورت نمی‌گیرد.

کد خبر 5576934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha