۱۰ شهریور ۱۴۰۱، ۱۲:۴۴

رئیس قوه قضاییه در دیدار مردمی سفر به یزد:

فرهنگ مذهبی و بومی یزد نباید دچار خدشه شود

فرهنگ مذهبی و بومی یزد نباید دچار خدشه شود

یزد- رئیس قوه قضاییه گفت: یزد در حوزه های مذهبی و فرهنگی زبانزد خاص و عام است و نباید اجازه داد که به این فرهنگ خدشه وارد شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه ای، ظهر پنجشنبه در دیدار مردمی خود در استان یزد اظهار داشت: یزد به حق دارالعباده و به حق حسینیه ایران نام گرفته زیرا این مردم با یاد حسین (ع) زنده هستند.

وی عنوان کرد: مردم، نخبگان، علما و هنرمندان استان یزد در بسیاری از زمینه ها زبانزد هستند و باید تلاش کنیم که تدین و خصلت های مذهبی و بومی و فرهنگ های عمیقی که در یزد وجود دارد، نه تنها حفظ شود بلکه ارتقا پیدا کند و به هیچ وجه اجازه داده نشود که به سنت های مذهبی خوب خدشه وارد شود و ممکن است اگر غفلت کنیم، شیطان وارد شود.

محسنی اژه ای با اشاره به مواهب الهی که استان یز از آن برخوردار است، اظهار داشت: یزد در زمینه ها و رشته های مختلف نخبگان بسیاری داشته و این نخبگان نباید اثر کارشان در خارج از استان به نتیجه برسد و بسیاری از نخبگان باید نتیجه نخبگی آنها در همین استان ظهور و بروز پیدا کند.

وی با اشاره به پدیده مهاجرت هم از استان به خارج از استان و هم مهاجرت به استان یزد تصریح کرد: نخبگان نباید از استان خارج شوند یا اگر خارج می شوند، باید ثمره کار آنها به یزد بازگردد.

رئیس قوه قضائیه در مهاجرت مردم سایر نقاط کشور به استان یزد نیز گفت: اگر این مهاجرت ها، ضررشان بیشتر از نفعشان شد، آنگاه بسیار متضرر خواهیم شد و یکی از مسائلی که همه نخبگان استان باید به فکر آن باشند، بحث مهاجرت و جلوگیری از خروج نخبگان است.

وی همچنین با اشاره به برخی دیگر از مشکلات استان یزد که ممکن است در مواردی عمومی باشد، تصریح کرد: یکی از این مسائل آب است و امروز نه تنها یزد بلکه کشور ما و حتی سایر کشورها با آن مواجه هستند، آب است و اگر نتوانیم برنامه ریزی و مدیریت کنیم، این مسئله می تواند به یک معضل و مسئله جدی در سراسر کشور تبدیل شود بنابراین لازم است که همه مسئولان منابع آبی را افزایش دهند و در کنار آن مدیریت و مصرف و تفکیک آب را مدیریت کنند.

محسنی اژه ای ادامه داد: بهره وری از آب یکی از ضروریاتی است که هم مردم و هم دولتمردان باید دست به دست هم دهند و آن را حل کنند تا با مشکلات جدی مواجه نشویم.

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: مسئله تولید، سرمایه گذاری، قرارداها و … بسیار حائز اهمیت است و چنانچه کشور که امروز درگیر مسئله اقتصادی است، نتوانیم به طور کامل حمایت کنیم، بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی افزایش پیدا می کند.

وی ادامه داد: اگر نتوانیم معیشت و مشکلات اقتصادی مردم را حل کنیم، مسئله طلاق، دعوا، درگیری های خانوادگی و برخی ناهنجاری های اجتماعی را سخت می توانیم کنترل کنیم.

محسنی اژه ای با اشاره به تغییرات اجتماعی و فرهنگی که به همین واسطه در استان یزد اتفاق افتاده است، عنوان کرد: از همه مدیران ذیربط به ویژه استاندار یزد می خواهیم که مسئله اقتصاد، تولید و رفع بیکاری را جدی و جدی‌تر از بسیاری از مسائل بگیرند چون اگر به همین نحو پیش برود، در آینده حل آن مشکل خواهد بود.

وی افزود: در یزد صنعت، معدن، گردشگری، کشاورزی و … وجود دارد و جمع کردن اینها در بسیاری از مناطق کنار یکدیگر میسر نیست زیرا ممکن است معدن به محیط زیست و کشاورزی آسیب بزند اما باید مسئولان استان دست به دست هم بدهند و این تعارضات را به حداقل ممکن برسانند.

محسنی اژه ای در بحث خانواده نیز بیان کرد: اگر خانواده سالم شد و اگر در خانواده مودت برقرار بود، خانواده استحکام و امنیت پیدا می کند و اگر به این موضوع توجه نشود، جامعه نیز دچار خدشه می شود.

رئیس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یزد یک استان ترانزیتی است، اظهار داشت: کسانی که تحت عناوین مختلف به این استان می آیند، ممکن است در این زمینه دست داشته باشند که آسیب آن سرازیر به یزد می شود، بنابراین استاندار، نیروهای نظامی و انتظامی توجه داشته باشند و اجازه ندهند که ظرفیت گردشگری یا ترانزیتی یزد تبدیل به یک آسیب اجتماعی شود.

وی تصریح کرد: هیچکس نباید اجازه دهد که ظرفیت های استان تبدیل به آسیب شود. یکی از زندانهایی که در یزد وجود دارد، در شهر یزد قرار گرفته که انتقال آن به خارج از شهر را بررسی می کنیم و اتفاق باید رقم بخورد ضمن اینکه رفت و آمد خانواده های افراد زندانی سایر شهرها مشکلاتی ایجاد کند.

محسنی اژه ای تاکید کرد: امروز انگیزه و قصد مجلس، دولت و قوه قضاییه خدمت به کشور و کمک به رفع مشکلات کشور است و  انتظار داریم بتوانیم از ظرفیت های کشور و همه استانها در این زمینه استفاده کنیم.

وی بیان کرد: گرچه مسئله اول امروز کشور مسئله اقتصاد است اما مسائل اجتماعی، امنیتی و فرهنگی را نیز فراموش نمی کنیم.

کد خبر 5578930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • سعید عباس زاده یزد IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
      0 0
      آقای اژه ایی من عدالت نخواستم مت گفتم ستم نباشید ..تمام سرقت ها در حال عودت بود خیانت مسعولان باعث شد تمام هستی ام در تصرف سارقان معترف باقی بماند .یعنی خیانت بجای عدل ...یک پلیس خلاف کار هر سه قوه را به زانو درآورد این است حقایق تلخ جامعه