۲۵ مهر ۱۴۰۱، ۱۰:۱۵

از ابتدای امسال تاکنون انجام شده است؛

تزریق بیش از۲میلیون دُز واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان درمرکزی

تزریق بیش از۲میلیون دُز واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان درمرکزی

اراک- سرپرست اداره کل دامپزشکی مرکزی از مشارکت ۱۴ گروه برای پایش و مراقبت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان خبر داد و گفت: امسال ۲ میلیون و ۹۱ هزار دُز واکسن تزریق شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد فتاحی با اشاره به مشارکت ۱۴ گروه برای پایش و رصد بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی اظهار کرد: ستاد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استانداری این استان تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از بیماری‌های مشترک بین انسان و طیور و واگیردار است، گفت: این بیماری با افزایش ناگهانی تلفات در میان طیور و کاهش شدید مصرف دان و علائم تنفسی در میان پرندگان آغاز نی شود.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان مرکزی افت ناگهانی و شدید تولید تخم‌مرغ، سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا، علائم عصبی شامل لرزش سر و گردن و پیچ گردن در طیور از دیگر علائم بروز این بیماری در میان پرندگان است.

وی با تأکید بر خودداری از شکار و نگهداری پرندگان وحشی و مهاجر، استفاده نکردن لاشه‌های طیور تلف شده برای تغذیه سگ و سایر حیوانات اضافه کرد: جمع آوری تلفات طیور، سوزاندن و دفن بهداشتی لاشه‌های طیور با مواد ضدعفونی کننده، جلوگیری از هرگونه تماس با لاشه طیور تلف شده و شستشو و ضدعفونی دست‌ها در صورت تماس با طیور آلوده از جمله راهکارهای مقابله و پیشگیری از شیوع احتمالی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در واحدهای مرغداری است.

فتاحی با بیان اینکه امسال ۲ میلیون و ۹۱ هزار دُز واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان تزریق شده است، افزود: چهار هزار و ۵۳۵ مورد بازدید و چهار هزار و ۲۴۴ مورد نمونه‌برداری در استان نیز انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه ۱۷ میلیون و ۲۵۵ هزار قطعه جوجه‌ریزی امسال در واحدهای پرورش طیور استان مرکزی انجام شده است، اظهار کرد: ۱۳۴ میلیون دُز واکسن برای مقابله و پیشگیری از شیوع احتمالی بیماری طیور استان تزریق شده است.

کد خبر 5610627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha