۸ مهر ۱۳۸۶، ۱۶:۰۲

/ گزارش خبری مهر /

سازمان ملل متحد در هفته ای که گذشت

سازمان ملل متحد در هفته ای که گذشت

خبرگزاری مهر- گره بین الملل : سازمان ملل متحد در هفته گذشته به دلیل حضور سران تمام کشورهای جهان در نیویورک به منظور شرکت در مجمع عمومی این سازمان هفته پرکاری را پشت سر گذاشت که مشروح اقدام های انجام شده در هفته گذشته در سازمان ملل به شرح زیر است.

دوشنبه 2 مهر

-"بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرد که بحران های موجود در خاورمیانه موجب تضعیف نهادهای فلسطینی شده و از همین رو خواستار کمک های مالی و سیاسی برای بازسازی این نهادها شد.

-سازمان ملل متحد با ارائه گزارشی نسبت به وضعیت انسانی موجود در دارفور و نقض حقوق بشر در این منطقه ابراز نگرانی کرد.

-سازمان ملل اعلام کرد، بان کی مون در دیدار امروز خود با رئیس جمهور ایران در مورد مسائلی چون برنامه هسته ای تهران، افغانستان و اصلاحات در سازمان ملل صحبت خواهد کرد.

-دبیر کل سازمان ملل متحد امروز بزرگترین نشست مربوط به افزایش دمای زمین و تخریب لایه اوزون را افتتاح کرد.

-بان کی مون به مقامات میانمار اعلام کرد که باید درباره بازداشت مخالفان دولت که در پی برگزاری تظاهرات آرام در این کشور انجام گرفته توضیح دهد.

-شورای امنیت امروز با استقرار نیروهای مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در شرق چاد و شمال شرقی آفریقای مرکزی برای حفاظت از غیرنظامیان زیان دیده از درگیری در منطقه دارفور در غرب سودان موافقت کرد.

- "بان کی مون" دبیر کل سازمان ملل در نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل نسبت به افزایش چالش های خطرناک جهانی هشدار داد و خواستار برخورد با این چالش ها شد.

سه شنبه 3 مهر

-استونی از اعضای سازمان ملل خواست تا برای مقابله با جنایت های الکترونیکی همکاریهای خود را افزایش دهند.

-نخست وزیر پرتغال در مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواستار افزایش اقدامات کشورهای جهان در کاهش دمای زمین و تولید آلاینده های زیست محیطی شد.

-صدر اعظم آلمان در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که سازمان ملل بهترین مکان برای رسیدگی به مشکلات جهانی است.

-همزمان با جوسازی و اتهامات بی اساس رئیس جمهوری آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران از طریق تریبون سازمان ملل متحد، مخالفان سیاستهای جنگ طلبانه وی در مقابل مقر سازمان ملل در اعتراض به جنایتهای وی در منطقه خاورمیانه و دیگر مناطق جهان دست به تظاهرات زدند.

-دکتر "محمود احمدی نژاد" رئیس جمهوری ایران در مجمع عمومی سازمان ملل، با تاکید بر لزوم اصلاح ساختار سازمان ملل متحد بویژه شورای امنیت، پیشنهاد تشکیل جبهه برادری، دوستی و صلح پایدار برپایه خداپرستی و عدالت را تحت عنوان "همبستگی برای صلح" به جهانیان ارائه کرد.

 -مقامات هندوراس از سازمان ملل متحد خواستند تا این سازمان مسئله مهاجرت را در موارد مربوط به مسائل حقوق بشر بگنجاند.

-امیر قطر در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، خواستار افزایش اقدامات کشورهای جهان در رسیدن به نتیجه مطلوب در زمینه مذاکرات تجاری دوحه شد.

-ایتالیا از اعضای سازمان ملل متحد خواست تا درباره قوانین مربوط به مجازات اعدام تجدید نظر کنند.

-سازمان ملل از صربستان خواست تا اقدامات خود را در زمینه حقوق بشر افزایش دهد.

- رئیس جمهوری آرژانتین با سوء استفاده از تریبون سازمان ملل متحد برای همسویی با جوسازی صهیونیستها علیه جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با پرونده آمیا، خواستار میانجیگری این سازمان به زعم خود برای واداشتن ایران به همکاری در پرونده ای شد که هیچ مدرکی مبنی بر دخالت تهران در آن وجود ندارد.

-کارشناسان سازمان ملل فعال در عراق، امروز اعتراض خود به اقدام شرکت بلک واتر آمریکا در کشتار مردم عراق را اعلام کردند.

چهار شنبه 4 مهر

-با بالا گرفتن ناآرامی ها در میانمار، "بان کی مون" اعلام کرد که نماینده ویژه خود را با هدف بررسی اوضاع به این کشور اعزام می کند.

-دبیر کل سازمان ملل متحد ریشه بسیاری از مشکلات حاضر جهان را عدم تحمل نظرات مخالف از سوی گروه ها و حزب های مخالف هم توصیف کرد.

-رئیس جمهور نیجریه امروز خواهان اختصاص یک کرسی در شورای سازمان ملل متحد به قاره آفریقا شده و اعلام داشت که کشورش برای تصدی این کرسی آماده است.

-نماینده ساحل عاج در سازمان ملل خواهان تلاش این سازمان برای پایان دادن به قاچاق اسلحه شد.

-سازمان ملل اعلام کرد که با توسعه آموزش های پزشکی و ادامه روند برنامه توسعه این سازمان می توان از بسیاری از مرگ و میرها و آسیب های وارده به افراد که در پی تصادف و یا درگیری های مختلف روی می دهند جلوگیری کرد.

-دادگاه رسیدگی به جنایات جنگی سازمان ملل متحد، شخص جدیدی را به عنوان قاضی دادگاه رسیدگی کننده به پرونده جنایات جنگی یوگسلاوی سابق تعیین کرد.

-نخست وزیر عراق در مجمع عمومی سازمان ملل خواستار کمک کشورهای جهان در امر بازسازی عراق شد.

-کمیته پناهندگان سازمان ملل خواستار اعزام فوری نیروهای حافظ صلح این سازمان به چاد شد.

-"گوردون براون" نخست وزیر انگلیس امروز پیشنهاد کرد که نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی بحران داخلی میانمار تشکیل شود.

- دبیرکل سازمان ملل متحد درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری لبنان مطابق مفاد قانون اساسی این کشور ابراز امیدواری کرد.

-وزیر امورخارجه فرانسه عصر امروز خبر داد که اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک برای رسیدگی به وضعیت بحرانی در میانمار تشکیل جلسه می دهند.

پنجشنبه 5 مهر

-وزیر امور خارجه انگلیس  نشان داد که می خواهد برای افزایش کرسیهای شورای امنیت سازمان ملل متحد تلاش کند و آفریقای جنوبی را بهترین نامزد برای نمایندگی قاره آفریقا معرفی کرد.

-سوریه با هدف پایان دادن به اشغالگری رژیم صهیونیستی بر بلندی های جولان، خواستار حضور نیروهای سازمان ملل در این منطقه است.

-شورای امنیت روز پنجشنبه بر اعزام هرچه سریعتر ابراهیم گامباری فرستاده ویژه سازمان ملل به میانمار تاکید کرد.

-رئیس جمهوری زامبیا روز پنجشنبه خواستار آن شد که قاره آفریقا دو کرسی دائمی به همراه حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متحد داشته باشد.

-شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه ای مداخله جویانه، مدعی شد که خواهان برگزاری انتخابات آزاد و شفاف ریاست جمهوری در لبنان بدون دخالت خارجی است.

-بان کی مون از تصمیم میانمار از پذیرفتن نماینده ویژه سازمان ملل تقدیر کرد.

-رئیس جمهور صربستان در سازمان ملل از تلاش های انجام گرفته برای استقلال کوزوو انتقاد کرد.

-آژانس آوارگان سازمان ملل اعلام کرد که به منظور امر تحصیل 9 میلیون کودک آواره در سراسر جهان مبلغی بالغ بر 220 میلیون دلار را تا سال 2010 به این امر اختصاص می دهد.

-نماینده آلبانی در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که استقلال تنها گزینه پیش روی کوزوو است.

جمعه 6 مهر

-رئیس پارلمان لبنان با انتقاد از دخالت شورای امنیت در موضوع انتخابات ریاست جمهوری این کشور تاکید کرد که این شورا، صلاحیت دخالت در امور داخلی لبنان را ندارد.

-رئیس جمهوری لبنان درسخنرانی خود در سازمان ملل متحد با اشاره به ادامه دخالتهای غربی ها در امور داخلی کشورش به ویژه در موضوع انتخابات ریاست جمهوری، درباره پیامدهای آن هشدار داد.

-"عمرو موسی" در حاشیه شصت و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اعلام شرکت سوریه در کنفرانس بین المللی خاورمیانه در ماه نوامبرآتی، گفت : سوریه کشور مهمی درمنطقه است و نقش اساسی و مهمی درمسائل مربوط به این منطقه دارد.

-بان کی مون اعلام کرد که چندجانبه گرایی و استفاده از نظر تمامی کشورها در مسائل جهانی تنها راه برون رفت از بحران های موجود در جهان است.

-شورای امنیت سازمان ملل متحد ماموریت کارشناسان سازمان ملل در دارفور را که با هدف کنترل قاچاق اسلحه در این منطقه مستقر شده اند، تمدید کرد.

-سازمان ملل اعلام کرد که به منظور بررسی وضعیت حقوق بشر، نشست ویژه ای را در هفته آینده ( هفته جاری ) در میانمار برگزار می کند.

شنبه 7 مهر

-وزیر امور خارجه روسیه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ضمن تاکید بر تضمین حق همه کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای، تعامل با تهران را در مسائل منطقه ای و بین المللی ضروری دانست.

-نماینده عالی سازمان ملل در افغانستان مراتب اعتراض خود را در خصوص انفجار یک دستگاه اتوبوس در کابل اعلام کرد.

-ابراهیم گامباری فرستاده ویژه سازمان ملل متحد بعدازظهر امروز برای حل بحران کنونی در میانمار وارد پایتخت این کشور شد.

-نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لیبریا با هدف توسعه آموزش در این کشور مدارسی را برای دانش آموزان مسیحی و مسلمان لیبریایی تاسیس می کنند.

کد خبر 561481

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha