۱۹ آبان ۱۴۰۱، ۱۴:۱۹

به میزبانی اصفهان؛

بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی برگزار می‌شود

 بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی برگزار می‌شود

اصفهان- جزئیات برگزاری بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه ۲ کشوری به میزبانی اصفهان تشریح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، منیره جعفری در نشست خبری بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه ۲ کشوری که به میزبانی اصفهان برگزار می‌شود، اظهار داشت: در حال حاضر قصه گویی بهترین مسیر برای تبیین ارزش‌ها، تربیت و جهاد تبیین است که در مقابل هجمه‌های بدافزار دشمن نقش مهمی را ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه فراخوان این دوره از جشنواره قصه‌گویی از تیرماه سال جاری آغاز شده است، گفت: امسال اختتامیه آن مصادف با ۲۵ آبان، سالروز حماسه و تشییع ۳۷۰ شهید اصفهان است.

سرپرست اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان با بیان اینکه اصفهان به یک شهر دوستدار کودک شناخته می‌شود، خاطر نشان کرد: همکاری و همراهی دستگاه‌ها برای اجرای این دوره از جشنواره رضایتمند بود که در مسیر این میراث ناملموس حضور مؤثری داشتند.

وی ادامه داد: در بخش مشارکت نوجوانان و آئین سنتی افزایش کیفیت و کمیت را به همراه داشته و مهم‌ترین معضل مراکز فرهنگی به ویژه کانون کمبود بودجه‌های فرهنگی است.

قصه، صدای زندگی است

مدیر جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه ۲ کشوری در خصوص محورها گفت: هرسال شعاری انتخاب می‌شود که این دوره با شعار «قصه، صدای زندگی» برگزار خواهد شد. محورهای اصلی آن شامل امید و آرزو، شادی و غم‌ها، ایثار و ازخودگذشتگی و جهاد و مقاومت در عرصه‌های مختلف زندگی است.

وی با بیان اینکه قصه‌گویی بخش جدانشدنی فرهنگ ماست، گفت: اگر شیوه‌های قصه‌گویی به روز شود در پیکار با تکنولوژی‌های امروزی به حاشیه می‌رود بنابراین باید شیوه‌های نوین را اتخاذ کند که در بخش بین‌الملل این هدف را دنبال و تعاملی بین داخل و خارج از کشور در این راستا صورت می‌گیرد.

فلورا افشارزاده آشنایی عموم مردم با شیوه‌های قصه گویی را از دیگر اهداف برشمرد و گفت: افزودن بخش پادکست قصه گویی و قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای برای فراگیر کردن فرهنگ قصه‌گویی انجام شده است.

وی تصریح کرد: در بخش قصه‌گویی ۹۰ ثانیه‌ای برای کلیه رده‌های سنی حتی خردسالان با محوریت قصه‌های زندگی من و حالت خاطره گویی و مونولوگ مقرر شده است که به صورت تصویری و کشوری داوری می‌شود.

مدیر جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه ۲ کشوری با بیان اینکه در بخش قصه‌گویی به زبان اشاره برای اولین بار در استان اصفهان توجه ویژه‌ای شده که تعداد شرکت‌کنندگان نیز افزایش یافته است، گفت: این بخش در اصفهان بسیار مطلوب عمل کرده و مخصوص بزرگسالان ۱۸ سال به بالاست.

وی افزود: آئین سنتی با نگاه به آداب و رسوم و فرهنگ ایرانی در قالب نقاله خوانی و یا شمایل گردانی ارائه می‌شود.

راه یافتن ۷۱ اثر قصه‌گویی به مرحله استانی

مریم سامی، نماینده انجمن قصه گویی کانون اصفهان در ادامه بیان داشت: از بین ۶۹۹ اثر ۲۲۷ اثر در مرحله اول پایش و ۷۱ اثر به مرحله استانی نائل شد. در بخش منطقه استان ۳ نفر از بخش ملی ،۳ نفر بزرگسال، ۳ نفر نوجوان و یک پدربزرگ و یک نفر زبان اشاره شرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: در بخش آئین سنتی ۳ نفر بخش نوجوان و ۳ بزرگسال به مرحله منطقه‌ای ملی راه پیدا کردند، همچنین ۱۳ نفر به بخش ملی و بین‌المللی راه پیدا می‌کنند که شب یلدا مرحله بین‌المللی آن در تهران برگزار می‌شود.
سامی در پاسخ به ملاک و معیار انتخاب آثار قصه‌گویی گفت: در سه آیتم جداگانه و نوع اجرای قصه‌گویی شامل زبان بدن، فن بیان، خلاقیت در اجرای قصه‌گویی و استفاده از ابزارها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

لازم به ذکر است که بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی منطقه ۲ کشوری به میزبانی اصفهان از ۲۲ تا ۲۴ آبان ماه سال جاری برگزار می‌شود و استان‌های ایلام، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی و قم در آن مشارکت و حضور دارند.

 بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی برگزار می‌شود

کد خبر 5629061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha