۲۵ آبان ۱۴۰۱، ۱۶:۲۶

تا پایان امسال؛

تعداد دهکده‌های فناور کشاورزی کشور به عدد ۱۳ افزایش می یابد

تعداد دهکده‌های فناور کشاورزی کشور به عدد ۱۳ افزایش می یابد

زنجان-رئیس پارک علم و فناوری کشاورزی گفت: تا پایان امسال ۱۳ دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی در استان‌ها به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار مهر، مجید ولدان بعد از ظهر  چهارشنبه در جلسه ستاد الگوی کشت و ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان زنجان اظهار کرد: در سال ۲۰۲۲ ایران در تولید علم رتبه ۱۵ و در شاخص‌های نوآوری رتبه ۵۳ را کسب کرد و دلیل این اختلاف این است که ما در کشور نظام نوآوری نداریم و بازیگران این عرصه را شناسایی نکردیم.

وی با اشاره به اینکه اولویت‌های پژوهش در کشور مشخص نشده است، ابراز کرد: در چنین شرایطی علم نافعه نیست و قابلیت تبدیل شدن به محصول ندارد و حتی در بخش‌هایی که علم نافعه بوده با تبدیل علم به محصول آشنا نبودند.

رئیس پارک علم و فناوری کشاورزی به موضوع کمبود زیست‌بوم‌ها در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: ۴ تا ۵ درصد هسته‌های فناور در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی فعال هستند در حالی که باید این سهم افزایش یابد و در سال ۱۴۰۰ مجوز ایجاد پارک علم و فناوری کشاورزی از شورای گسترش دریافت شد.

وی در مورد مشکلات بخش‌های کشاورزی برای استقرار در پارک‌های علم و فناوری تصریح کرد: بخش کشاورزی به فناوری‌های سطح متوسط نیاز دارد و پارک‌ها از ایده‌های سطح متوسط استقبال نمی‌کنند و از طرف دیگر فاکتورهای خطر که هر حوزه‌ای را تهدید می‌کند در بخش کشاورزی بیشتر است و مهمترین آن به اقلیم مربوط می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه اغلب بهره‌برداران کشاورزی افراد کم‌سواد یا بی‌سواد هستند، بیان کرد: به طور طبیعی فناوری‌های نوین از حضور این قشر استقبال نمی‌کند و عملا شرکت‌های فناور که در بخش کشاورزی ورود می‌کنند در حوزه بازار دچار مشکل هستند.

ولدان یادآور شد: بر اساس سرشماری سال ۹۵، ۳۶ درصد بهره‌برداران بخش کشاورزی بی‌سواد و ۴۰ درصد کم‌سواد هستند و نفوذ فناوری‌های نوین به این بخش سخت و دشوار است.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی با زنجیره‌های تولید مواجه هستیم که اگر در یک زیست‌بوم یکی از زنجیره‌ها حذف شود، حمایت از هسته فناور بیهوده خواهد بود و از طرف دیگر شرکت‌های کشاورزی عمدتا نیازمند زمین هستند.

رئیس پارک علم و فناوری کشاورزی بیان کرد: همه این موارد ضرورت ایجاد پارک علم و فناوری کشاورزی را دوچندان کرد و سبب شد واژه دهکده معادل پردیس علم و فناوری را داشته باشیم و برنامه‌ریزی شد تا در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰ دهکده را در استان‌ها به بهره‌برداری برسانیم.

ولدان با اشاره به اینکه دهکده یک پارک کوچک است، عنوان کرد: امروز در زنجان هفتمین دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی به مساحت ۷ هکتار افتتاح می‌شود که در مجموع ۱۳۲ هکتار در سطح کشور در اختیار این دهکده‌ها قرار گرفته است.

این مسئول ادامه داد: بنا داریم تا پایان سال ۶ دهکده دیگر را در استان‌ها تاسیس کنیم و فراتر از برنامه به ۱۳ دهکده دست یابیم.

کد خبر 5633761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha