۲۷ آذر ۱۴۰۱، ۱۵:۴۶

چهارشنبه این‌هفته؛

«محاصره سارایوو» نقد و بررسی می‌شود

«محاصره سارایوو» نقد و بررسی می‌شود

کتاب «محاصره سارایوو» نوشته کاوه ذاکری چهارشنبه ۳۰ آذر در حوزه هنری نقد و بررسی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه نقد و بررسی کتاب «محاصره سارایوو»، نوشته کاوه ذاکری چهارشنبه این هفته ۳۰ آذرماه در حوزه هنری برگزار می‌شود.

محاصره سارایوو طولانی‌ترین محاصره پایتخت یک کشور در تاریخ مدرن جنگ‌هاست که در جریان جنگ بوسنی اتفاق افتاد و ۱٬۴۲۵ روز به‌طول انجامید.

پس از آنکه مسلمانان و کرووات‌های بوسنی و هرزگوین استقلال خود را از یوگسلاوی اعلام کردند، صرب‌های بوسنی جمهوری صرب بوسنی با ۱۳٬۰۰۰ نیرو سارایوو را محاصره کردند. از ۲ می ۱۹۹۲ صرب‌ها شهر را محاصره کردند. ارتش جمهوری بوسنی و هرزگوین با ۷۰٬۰۰۰ سرباز داخل شهر نمی‌توانستند حلقه محاصره را بشکنند. در مجموع ۱۳٬۹۵۲ نفر (شامل ۵٬۴۳۴ غیرنظامی) در جریان محاصره کشته شدند.

کتاب محاصره سارایوو خاطرات یک رزمنده ایرانی از این محاصره طولانی است. ذاکری که مدرس تخریب و انفجار بوده، در بوسنی، نظامیان و داوطلبان مردمی را با شیوه خنثی کردن مین‌ها و تله‌های انفجاری آشنا می‌کرده است. او در کنار این آموزش‌ها به کمک رسانی و توزیع اقلام ضروری زندگی در میان مردم جنگ زده بوسنی هم می‌پرداخته است. کتاب محاصره سارایوو سرشار از رویدادهای تلخ و شیرین است و صداقت و صمیمیت و مردمی بودن نویسنده باعث می‌شود کتاب شیرین و لذت‌بخش و عبرت‌آموز باشد.

در این مراسم مجتبی رحماندوست نویسنده و شاعر، ستار سلطان‌شاهی مترجم، ناصر ضرابی مترجم حضور داشته و پیرامون این کتاب به بحث و گفتگو می‌پردازند.

کد خبر 5658662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha