حجت الاسلام والمسلمین انصاریان مطرح کرد؛

انسان چگونه می‌تواند روح عبودیت را در وجود خود ایجاد کند؟

 انسان چگونه می‌تواند روح عبودیت را در وجود خود ایجاد کند؟

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه اراده پروردگار این است که انسان او را عبادت کند، گفت: زلف عبادت را نباید به مسائل مادی گره زد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان همزمان با ایام فاطمیه در حسینیه همدانی‌ها به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: با تکرار عبادت حق و خدمت به خلق روح عبودیت در انسان پابرجا و ماندگار می‌شود به گونه‌ای که بعد از مدتی فرد عبدالله شده و هرگز عبد غیر نخواهد شد.

وی افزود: البته تکرار عبادت حق و خدمت به خلق باید با مایه اخلاص همراه باشد یعنی انسان خدا را عبادت کند و در عبادتش آمیخته با چیزی نباشد. در سوره مبارکه زمر آیه فوق العاده ای را می‌خوانیم که می‌فرماید بعضی از مردم پروردگار عالم را عبادت می‌کنند اما عبادت آنها ریشه دار و اصولی نیست چرا که اگر دنیای آنها آباد شود به عبادتشان تکیه کرده و زلف عبادت خود را به اموال و متاع دنیوی گره می‌زنند و می‌گویند ما چون خوب هستیم بنابراین حق ما است که به چنین ثروتی دست یابیم. این فکر بسیار زشتی است.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه هر چیزی که به انسان عطا می‌شود از ناحیه پروردگار است، گفت: انسان از خود خودی ندارد که مالکیت داشته باشد. حتی اعضا و جوارح انسان نیز از آن خداوند بوده و هر عبادتی انجام می‌دهد به لطف و اراده پروردگار است.

انصاریان ادامه داد: وقتی آدمی عبادتی را با اراده الهی انجام می‌دهد دیگر چه حقی بر پروردگار دارد که بگوید اوضاع خوب مالی من و یا مقامی که دارم حق من است در حالی که همه این مواهب را خداوند از دریای نعمت مادی خود به سوی انسان سرازیر می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر انسان توحید خالص داشته باشد این باور را خواهد داشت که هر چیزی که در اختیار اوست از جانب وجود مقدس اله است، خاطرنشان کرد: همین افراد اگر زیان مالی و یا جانی ببینند کاملاً از دین الهی بر می‌گردند دلیلش این است که عبادتی که آنان انجام می‌دهند ریشه دار نبوده و زلف عبادتشان را به امور مادی گره می‌زنند و هر چه را دارند حق خود می‌دانند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه اراده پروردگار این است که انسان او را عبادت کند، گفت: این مساله ربطی به آن ندارد که اگر انسان از نظر مالی خوب بود خدا را عبادت کند در غیر این صورت از عبادتش سر باز بزند بنابراین عبادت باید پاک، صاف و خالص برای خدا باشد در غیر این صورت آدمی همه سرمایه‌های خود را در دنیا و آخرت به تباهی خواهد کشاند و این خسارتی آشکار است.

انصاریان با طرح این پرسش مبنی بر اینکه انسان چگونه می‌تواند روح عبودیت را در وجود خود ایجاد کند، اظهار داشت: کسی که روح عبودیت دارد عبدالله است ما برای عباد صالح پروردگار شبی را سخت‌تر، جانگداز تر و سوزنده‌تر از شب یازدهم محرم نداریم که اسرای کربلا شب یازدهم با تن‌های قطعه قطعه شده عزیزانشان مواجه شوند.

وی خاطرنشان کرد: حضرت زینب کبری برای همه بانوان و کودکان اسیر کربلا آرامش بخش بودند بانویی که خود از همه بلا دیده بودند اما باعث آرامش اسرای کربلا بودند ایشان در چه افقی از آرامش سیر می‌کردند که توانستند این آرامش را دریا وار به آنان منتقل کنند. ایشان بعد از واقعه کربلا لحظه‌ای از خداوند روی گردان نشدند و نفس گلایه آمیز نکشیدند.

استاد حوزه علمیه در پایان گفت: بنابراین بندگی و عبادت انسان نباید با چیزی آمیخته شود. عبادتی که انسان در کنار خدمت به خلق الله تنها برای خداوند انجام می‌دهد می‌تواند روح عبودیت را درک کند. امام حسین (ع) خودش را برای خدا بذل کرد مقصود از این بذل پرداختی است که کمترین توقعی برای دریافت وجود ندارد.

کد خبر 5660200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha