۲ دی ۱۴۰۱، ۲۰:۵۳

در ادامه اقدامات خصمانه غرب علیه تهران؛

آلمان ضمانت‌های صادراتی با ایران را به حالت تعلیق درآورد

آلمان ضمانت‌های صادراتی با ایران را به حالت تعلیق درآورد

دولت آلمان امروز (جمعه) در ادامه اقدامات خصمانه خود علیه تهران، از تعلیق تمام ضمانت‌های صادراتی و تجاری با ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیتدپرس، دولت آلمان در ادامه حمایت این کشور از اغتشاشات ایران، از تعلیق رسمی ضمانت‌های اعتباری و سرمایه‌گذاری خود در تجارت با تهران، خبر داد.

وزارت اقتصاد آلمان همچنین اعلام کرد که سایر «قالب‌های اقتصادی» از جمله گفتمان با ایران در حوزه انرژی را نیز به حالت تعلیق درآورده است.

ضمانت‌نامه‌های اعتبار صادراتی، شرکت‌های آلمانی را برابر ضرر و زیان ناشی از عدم پرداخت پول صادرات، مصون می‌دارد. ضمانت‌های سرمایه‌گذاری نیز از سرمایه‌گذاری‌های مستقیم شرکت‌های آلمانی مقابل مخاطرات سیاسی در کشورهایی که سرمایه‌گذاری در آنها انجام شده، محافظت می‌کند.

وزارت اقتصاد آلمان اعلام کرده که استفاده از این ابزارها برای پروژه‌های موجود در ایران، دهه‌ها معلق شده بود تا اینکه در نتیجه توافق ایران با قدرت‌های جهان از جمله آلمان بر سر برنامه هسته‌ای تهران، در مقطعی کوتاه از سال ۲۰۱۶ استفاده از این ابزارها رفع تعلیق شد. بنا به اعلام این وزارتخانه، در آن برهه برای تعداد معدودی از پروژه‌ها، ضمانت‌های مذکور اعطا یا تمدید شد اما از سال ۲۰۱۹ هیچ ضمانت جدیدی اعطا نشده است.

در بیانیه وزارت اقتصاد آلمان آمده که دولت برلین، حالا تصمیم گرفته تا تمام ضمانت‌ها را «به طور کامل» تعلیق کند و معافیت‌ها تنها در صورت وجود دلایل بشردوستانهِ مستند، قابل اعطا خواهد بود. به ادعای این وزارتخانه، حجم تجارت ایران و آلمان در سال ۲۰۲۱، در مجموع ۱.۷۶ میلیارد یورو (حدود ۱.۹ میلیارد دلار) و در ۹ ماه نخست سال جاری نیز ۱.۴۹ میلیارد دلار بوده است.

از زمان آغاز اغتشاشات در ایران، آلمان به همراه برخی از کشورهای غربی به رهبری آمریکا، در «جنگی ترکیبی» علیه جمهوری اسلامی، اقدام به حمایت از اغتشاشات کرد.

کد خبر 5663132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • پری IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      0 2
      موندم چرا در مقابل، عرصه رو بر تجارت آلمان در خاورمیانه، مخصوصاً بازسازی عراق تنگ نمی‌کنیم. مگر نمی‌تونیم؟ مگر کم رقیب دارن؟ مگر در دوران عادل عبدالمهدی با مداخله‌ی ما آمریکایی‌ها رو به نفع آلمانی‌ها کنار نگذاشتن؟ هرچی تو عراق دارن از ما دارن.
    • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      2 2
      آلمان کشورکثیف وبی اراده ای است که برای خشنودی آمریکا همیشه دریوزگی کرده
    • دانیال IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      0 2
      یک عمر بدی بخورن یبار برخلاف میلشون کاری کنی لقد زیر همچی میزنن.اینا اینطورین.یادشون رفته ایران قبل از انقلاب بعد انقلاب چه لطف های در حقشون کرده.ولی اینا یا منافع بوده خنثی بودن یا نبوده دشمنی کردن.این باید نوشته بشه و دولتمردای ایران یادشون نره.بعدم اونا محتاج ما هستن.وقتی دشمنی میکنن توقع چی دارن
    • مجتبی IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      0 4
      دشمن داره زوره آخرش را میزند شما اروپایی ها همانآدم های وحشی و بی اصل و نصب هستید حرام زاده ها هیچ غلطی نمیتونید بکنید
    • مسعود IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۲
      0 4
      المانیهای کثیف ،شما مگر نبودید همانهایی که در جنگ ایران و عراق مواد شیمیایی را در اختیار عراق گذاشتید تا مردم مظلوم و بی دفاع این مرزو بود را از بین ببرد حالا ........‌
    • Koros DE ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      5 0
      بسیار عالی و منطقی👏👏👏
    • IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      2 0
      ایران بایستی به اف ای تی اف بپیوندد تا از قانون های تجارت جهانی عقب نمانیم اما بعد از شکوفایی اقتصاد و تجارت با کشورهای جهان.... میتوان بسیاری از تجارت ها را زیر آبی انجام دهیم... ولیرننی توان با قانون‌ های بین المللی همراهی نکنیم...حتی روسیه و چین با قوانین اف ای تی اف همسو هستند.
    • IR ۰۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      3 0
      تمام مشکلات بخاطر سیاستهای غیر کارشناسانه سیاستهای داخلی و خارجی ماست تا اصلاح نشویم واز سیاستهای دشمن ساز اجتناب نکنیم همینه...فقط توجه کنید حتی یک دوست واقعی نداریم
    • IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      2 3
      المان بدبخت دیگه داره نفس های اخرشو میزنه میخواد یه خودی هم نشون بده چیه داره برف میاد خیلی سردتون شده المانیای بدبخت
    • بابک AE ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      1 2
      ایران نباید اجازه بده که این اجنبی ها در امور مملکت ما دخالت کنند ملت ایران هیچ وقت از زمان قاجار که نگاه کنید با دخالت بیگانه و اجنبی در امور مملکت مقابله میکرده و میکنه ما به هیچ وجهه اجازه نمیدهیم . اگر مشکلی در درون مملکت ما وجود دارد مربوط به ملت ایران و مسئولین ایرانه و اجازه دخالت نمیدهیم.
    • mohsen IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      1 1
      کشوری که در دوران جنگ تحمیلی انواع مواد شیمیایی و جنگی را به کشور عراق داد و شمار زیادی از رزمندگان و مردم بی دفاع کشور را کشته و زخمی و مجروح کرد . آلمان از جمله کشورهایی مانند فرانسه ، انگلیس و اسرائیل است که شدیدا علیه منافع ایران اقدامات غیر انسانی انجام می‌دهد . ننگ بر استکبار جهانی.
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۳
      1 1
      مگه المانیها هنوز یخ نزدن؟ عجب