۸ دی ۱۴۰۱، ۱۰:۳۸

معاون دانشگاه علوم پزشکی اردبیل خبر داد؛

غربالگری ۱۰۰هزار نفر از زنان و مردان اردبیل از نظر ابتلا به سرطان

غربالگری ۱۰۰هزار نفر از زنان و مردان اردبیل از نظر ابتلا به سرطان

اردبیل - معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: در نیمه اول سال جاری غربالگری ۱۰۰ هزار نفر از زنان مردان اردبیل از نظر ابتلا به سرطان‌های مختلف انجام شده است.

محمد جعفرزاده در گفت‌گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا پایان نیمه اول سال علاوه بر آموزش عموم مردم در راستای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیردار غربالگری تخصصی نیز انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: ۳۷ هزار نفر از بانوان از نظر ابتلاء به سرطان سرویکس، ۴۷ هزار و ۷۳۰ نفر از نظر ابتلاء به سرطان پستان و ۱۳ هزار و ۱۱۹ نفر نیز از زنان و مردان بین سنین ۵۰ تا ۶۹ ساله از نظر ابتلاء به سرطان کولورکتال مورد غربالگری قرار گرفتند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیماری‌های غیرواگیر شامل بیماری‌های قلبی- عروقی، دیابت و سرطان‌ها از مهمترین علل مرگ و میر و ناتوانی در کشورهای پیشرفته و همچنین کشورهای در حال توسعه از جمله ایران و نیز استان اردبیل است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل اقدامات پیشگیرانه را در مقابله با این بیماری‌ها یادآور شد و بیان کرد: پیشگیری و کنترل بیماری‌ها و عوامل خطر مرتبط با بروز این بیماری‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

جعفرزاده ادامه داد: در راستای اهداف توقف افزایش دیابت و چاقی، علاوه بر آموزش و اطلاع رسانی به عموم جامعه و ارزیابی وضعیت تغذیه و تن‌سنجی جمعیت ۳۰ ساله و بالاتر، اجرای برنامه ایران اکو، آموزش طلاب علوم دینی و مبلغین مذهبی در خصوص تغذیه سالم، اجرای برنامه بهبود تغذیه زنان روستایی و عشایری با همکاری ادارات آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی و تبلیغات اسلامی صورت گرفته است.

وی بیان کرد: همچنین به منظور کاهش شیوع استعمال دخانیات با همکاری صدا و سیما، اطلاع رسانی و آموزش در خصوص عدم مصرف دخانیات انجام شده و با همکاری سازمان‌های برون بخشی ستاد استانی کنترل و مبارزه ملی با دخانیات برگزار شده و نمایشگاه فیلم و عکس در زمینه کاهش و پیشگیری از اعتیاد با همکاری مؤسسات دیگر برپا شد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل ارزیابی از نظر استعمال دخانیات در واحدهای بهداشتی را یادآور شد و بیان کرد: در برنامه منع تبلیغات کالاها و خدمات آسیب‌رسان به سلامت، بر اساس فهرست کالاها و خدمات آسیب‌رسان ارسالی از اداره بیماری‌های غیر واگیر، اقدامات و هماهنگی‌ها با ادارات و سازمان‌های مرتبط از جمله صدا و سیما، شهرداری، سازمان تبلیغات اسلامی، اصناف، کمیته صیانت از سلامت، استاندارد و … انجام و تمرکز بر عدم تبلیغات این کالاها صورت گرفته است.

جعفرزاده برنامه‌های پیشگیری و کنترل سرطان در اردبیل را یادآور شد و افزود: این برنامه به پیشگیری و مراقبت سه سرطان شایع پستان، کولورکتال و سرویکس متمرکز شده است.

وی اهداف این برنامه را پیشگیری از بروز بیماری، شناسایی و غربالگری اولیه و در نهایت درمان این سرطان‌ها اعلام و تصریح کرد: ۳۷ هزار نفر از بانوان از نظر ابتلاء به سرطان سرویکس، ۴۷ هزار و ۷۳۰ نفر از نظر ابتلاء به سرطان پستان و ۱۳ هزار و ۱۱۹ نفر نیز از زنان و مردان بین سنین ۵۰ تا ۶۹ ساله از نظر ابتلاء به سرطان کولورکتال مورد غربالگری قرار گرفتند.

جعفرزاده با بیان اینکه از این میزان کنترل و غربالگری ۹ مورد مشکل دار شناسایی و تحت بررسی تخصصی قرار دارند، گفت: این برنامه‌ها به صورت مستمر و در راستای کاهش بیماری‌های غیرواگیر استمرار خواهد داشت.

وی پیشگیری و کنترل بیماری‌های قلبی عروقی را نیز یادآور شد و افزود: مهمترین و مؤثرترین برنامه‌های اجرا شده در این راستا خطرسنجی سکته‌های قلبی و عروقی است که با اجرای این برنامه در طی ۹ ماه سال جاری تعداد ۱۹۱ هزار نفر از جمعیت ۳۰ سال و بالاتر از نظر سکته‌های قلبی عروقی خطرسنجی شده اند که ۲۸ درصد از این جمعیت را شامل می‌شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل ادامه داد: طی اجرای این برنامه ۲ هزار و ۵۰۰ بیمار جدید مبتلا به فشارخون بالا و یک هزار و ۲۰۰ بیمار جدید دیابتی شناسایی و تحت درمان و کنترل قرار گرفته اند.

جعفرزاده بیان کرد: همچنین تعداد ۱۲ هزار و ۹۱۱ نفر در مرحله پیش دیابت و ۳۳ هزار و ۴۹۰ نیز در مرحله پیش فشارخون بالا شناسایی شده و برای این افراد اقدامات لازم برای پیشگیری از ورود به مرحله بیماری دیابت و فشارخون بالا در حال انجام است.

وی آموزش و اطلاع رسانی به جمعیت تحت پوشش در خصوص پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی را از مهمترین سیاست‌های حوزه بهداشت در اردبیل اعلام کرد و گفت: ضمن آموزش مستمر مردم در واحدهای بهداشتی در طول سال بزرگداشت روزهای جهانی فشارخون بالا، قلب و دیابت انجام شده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل خاطرنشان کرد: در بزرگداشت این مناسبت‌ها اطلاع رسانی و آموزش با نصب بنر و پلاکارد در مکان‌های عمومی، تهیه و توزیع بروشورهای آموزشی، نشر پیام‌های بهداشتی در فضای مجازی و سایت دانشگاه، تهیه گزارش‌های خبری، اجرای مصاحبه‌های رادیویی و تلویزیونی با همکاری روابط عمومی دانشگاه، سخنرانی در مراسم‌های دینی و مذهبی، برپایی ایستگاه‌های سلامت، آموزش در ادارات و مدارس، اجرای برنامه‌های ورزشی و فرهنگی، پخش فیلم‌های آموزشی در مراکز خدمات جامع سلامت برای مراجعین انجام شده است.

جعفرزاده از تشکیل کمیته‌های استانی و دانشگاهی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر با همکاری معاونت‌های دانشگاه و مدیران و مسئولان گروه‌های فنی معاونت بهداشت خبر داد و بیان کرد: مراقبت و کنترل بیماران مبتلا به دیابت و فشارخون بالا توسط مراقبین سلامت و پزشکان در واحدهای بهداشتی انجام می‌شود.

کد خبر 5667801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha