۲۳ دی ۱۴۰۱، ۲۱:۱۸

با حضور بانوان خوشنویس؛

جشنواره ملی «مشق مادر» در البرز برگزار شد

جشنواره ملی «مشق مادر» در البرز برگزار شد

کرج- همزمان با ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س) جشنواره ملی خوشنویسی با عنوان «مشق مادر» با حضور بانوان هنرمند خوشنویس استان البرز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، عصر جمعه همزمان با ولادت با سعادت دخت نبی مکرم اسلام حضرت فاطمه زهرا (س) جشنواره ملی خوشنویسی با عنوان مشق مادر با حضور بانوان هنرمند خوشنویس استان در سرای فرهنگ و هنر مینوتا برگزار شد.

در این آئین بانوان خوشنویس استان به بداهه‌نویسی متن اعلام شده از دبیرخانه این جشنواره پرداختند.

جشنواره مشق مادر منحصر به فرد بود

خسرو عباسی، مسئول اجرایی مشق مادر در البرز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: این یک جشنواره سراسری بود که به صورت بداهه‌نویسی با محوریت شخصیت حضرت زهرا (س) و کلام و زندگی ایشان و همچنین اشعار درباره این حضرت در کل کشور برگزار شد.

وی بیان کرد: در البرز بانوان خوشنویسی این استان فراخوان شده بودند و در این مسابقه شرکت کردند و جملاتی در این جلسه در اختیار آنها گذاشته شد که باید در قالب نستعلیق و شکسته نستعلیق آن را خوش‌نویسی کردند.

عباسی تصریح کرد: این آثار جمع‌آوری می‌شود و به دبیرخانه آن در قزوین فرستاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این جشنواره ویژه بانوان خوشنویس و برای حضرت زهرا (س) بود و رقابت همزمان در سراسر کشور آن را از دیگر جشنواره‌ها متمایز می‌کند و آن را تبدیل به امر منحصر به فرد کرده است.

مسئول اجرایی مشق مادر در البرز با آرزوی موفقیت برای بانوان خوشنویس این استان متذکر شد: این جشنواره با مشارکت حوزه هنری، صدا و سیما و انجمن خوشنویسان برگزار شد.

البرز خاستگاه خوشنویسی معاصر

علی مهری، رئیس انجمن خوشنویسان البرز نیز در حاشیه این جشنواره در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با میلاد حضرت زهرا (س) و روز مادر اظهار کرد: جشنواره مشق عشق به مناسب روز مادر برای اولین بار به صورت کشوری در تمامی مراکز استان‌ها با همکاری انجمن خوشنویسان برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: انجمن خوش‌نویسان جشنواره‌های مختلفی را برگزار می‌کند اما تاکنون به صورت اختصاصی برای بانوان اقدامی نکرده بودیم.

مهری تصریح کرد: توانستیم برای نخستین بار جشنواره‌ای را به صورت بداهه‌نویسی برای بانوان برگزار کنیم که حرکتی ارزشمند بود.

وی خاطرنشان کرد: البرز جایگاهی ویژه‌ای دارد و نام خاستگاه خوشنویسی معاصر برای شهر کرج در نظر گرفته‌ایم، چراکه مرحومان استادان میرخوانی‌ها، درویش عبدالمجید طالقانی، استاد غلامحسین امیرخانی چهره ماندگار خوشنویسی معاصر و بزرگانی دیگر از این خطه هستند.

رئیس انجمن خوشنویسان البرز گفت: جوانان این استان نیز به نسبت سهم کشوری در جشنواره‌های مختلف رتبه‌های شایسته‌ای را کسب کرده‌اند.

وی اظهار کرد: به خاطر شایستگی‌هایی که هم‌استانی‌ها ما در خوش‌نویسی دارند و این هنر به روایت تاریخ ریشه بسیار دیرینه‌تری نسبت به دیگر شهرها و استان‌ها در البرز دارد امیدواریم دیگر نهادها و ارگان‌ها مانند حوزه هنری پای کار بیایند.

مهری بیان کرد: ما با همکاری دستگاه‌های متولی فرهنگ و هنر می‌توانیم جشنواره ملی بانوان را مدیریت کنیم و این جشنواره در البرز برگزار شود.

وی تصریح کرد: در ماه گذشته توانستیم شیوه شکسته نستعلیق درویش عبدالمجید طالقانی را ثبت ملی کنیم که متأسفانه کمتر به این خبر خوش کمتر پرداخت شد و بر این مبنا می‌وانیم جشنواره بزرگری را به صورت ملی در زمینه نستعلیق شکسته برگزار کنیم.

این ویژه برنامه در سراسر کشور به صورت همزمان اجرا شد. آثار تولیدی توسط واحد تجسمی حوزه هنری استان، مهر و موم شده و بلافاصله برای داوری به دبیرخانه جشنواره که در استان قزوین قرار دارد ارسال شد.

آثار برتر مسابقه بداهه‌نویسی بانوان خوشنویس کشور پس از ارزیابی در قالب مراسم اختتامیه ویژه برنامه «مشق مادر» که ۶ بهمن ماه در حوزه هنری قزوین برگزار می‌شود، معرفی خواهند شد و در آئین اختتامیه «مشق مادر» علاوه بر ۱۵ جایزه ۵۰ میلیون ریالی به ۱۰۰ هنرمند منتخب دیگر نیز جوایز ۵ میلیون ریالی اهدا می‌شود.

البرز ظرفیت‌های هنری بالایی دارد

محمد مهرابی، رئیس حوزه هنری البرز نیز در حاشیه این جشنواره در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: این استان نه تنها در زمینه خوش‌نویسی بلکه در زمینه دیگر هنرها از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی بیان کرد: اگر کوتاهی صورت می‌گیرد از سوی ما مسئولان است در حالی که باید از این ظرفیت‌ها به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: یکی از این توانایی را می‌توانیم در جشنواره امروز مشاهد کنیم که به چه اندازه ظرفیت‌ها هنرمندانه در این استان وجود دارد.

مهرابی خاطرنشان کرد: با این وجود از این ظرفیت‌های بزرگ غافل هستیم و در این فضای بکر فرهنگی و فضایی که به شدت نیازمند تولیدات هنری فاخر است از این ظرفیت‌ها بهره‌برداری درستی نشده است.

وی با بیان اینکه تولید آثار هنری فاخر نیازمند یک چرخه است که از استعدادیابی آغاز می‌شود، گفت: نمونه این امر را با بروز در این چنین جشنواره‌های می‌توانیم ببینیم.

رئیس حوزه هنری البرز اظهار کرد: در چنین جشنواره‌ای به شکل تکامل‌یافته آثاری که سالیان سال برای آن زحمت کشیده شده و هنرمندانی را که سال‌ها تجربه اندوخته‌اند می‌بینیم را تازه می‌خواهیم از آنها استفاده کنیم.

وی بیان کرد: همانگونه که گفته شد برای تولیدات فاخر باید چرخه تکمیل شود و استعدادیابی، مهارت‌افزایی و آموزش مناسب را داشته باشیم تا در چنین روزهایی مردم شهر و کشورمان از این هنرها بهره‌مند شوند و لذت ببرند.

مهرابی تصریح کرد: حوزه هنری تولید اثر هنری در راستای انقلاب اسلامی را به عنوان یک وظیفه برای خود تعریف کرده و این امر را بارها به اثبات رسانه است که می‌تواند این وظیفه راربه خوبی انجام دهد اما باید حمایت دیگر مسئولان در این زمینه صورت گیرد.

وی متذکر شد: باید به فرهنگ و هنر به عنوان یک سلاح نگاه شود و با حمایت از این امر به به شکل صحیح بهره کامل را ببریم.

کد خبر 5681512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha