۲۵ بهمن ۱۴۰۱، ۱۳:۰۲

معاون استاندار مازندران:

تدوین طرح جامع آب مازندران/ ۸۸ درصد آبهای سطحی هدر می رود

تدوین طرح جامع آب مازندران/ ۸۸ درصد آبهای سطحی هدر می رود

ساری-معاون عمرانی استاندار مازندران با اشاره به تنش های آبی در استان گفت: طرح جامع آب مازندران تا یک ماه دیگر تدوین می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا علیخانی ظهر سه شنبه در نشست شورای حفاظت از آب مازندران، با بیان اینکه شبکه مهار و توزیع آب در بخش کشاورزی مازندران بر اساس نیاز اجرایی نشده است، اظهار کرد: برای مدیریت صحیح آب مازندران، طرح جامع جهت مدیریت هم زمان منابع، مصارف و تنش آبی تدوین می‌شود.

وی افزایش دما و کاهش نزولات آسمانی را غیر قابل انکار دانست و افزود: آب‌های سطحی مازندران به درستی مدیریت نشده و آب‌های زیر زمینی با حفر چاه‌های زیاد در حال هدر رفت است و همه اینها باید در طرح جامع به درستی دیده شود.

وی با اشاره به اینکه منابع آبی سطحی مازندران و میزان آورد آنها مشخص است، یادآورشد: مساله سازگاری با تنش آبی موضوعی است که باید در همه ارکان اهم از سازگاری کشت و زرع، سازگاری صنعت و موارد دیگر مورد توجه قرار گیرد و الگوی منابع و مصارف تهیه شود.

معاون عمرانی استاندار مازندران، استان را نیازمند پژوهشکده‌ای در حوزه آب برای بررسی دانست تا نسخه جامعه‌ای برآورد کند که به چه تعداد سد ذخیره، سد انحرافی و شبکه توزیع نیازمند است و تصریح کرد: علاوه بر دیدن طرح‌های بلند مدت حوزه آب مازندران و پیش بینی‌هایی همانند احداث سد، کارهای فرهنگی در حوزه آب باید انجام پذیرد.

علیخانی بازچرخانی آب را موضوع بسیار حائز اهمیت برای مازندران دانست و خاطرنشان کرد: این موضوع باید به جد مورد توجه قرار بگیرد و در حوزه‌هایی که می‌توان آب را مجدد به چرخه بازگرداند، اقدام شود.

وی با بیان اینکه ۸۸ درصد آب‌های سطحی مازندران هدر می‌رود و از ۱۲ درصد تنظیمی نیز ۵۰ درصد آن نیز به هدر می‌رود، گفت: با ایجاد ذخیره‌گاه های استراتژیکی در بالا دست استان و شبکه‌های مهار، انتقال و توزیع منابع آب در استان مورد توجه قرار خواهد گرفت.

کد خبر 5709323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • کریم براری IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
      0 0
      آقای علیخانی توراخدابیایدجلوی مرغداریهایکه دردل جنگل هیرکانی بدون مجوزدرست کرونتدوتمامی چشمهای آب جنگل هیرکانی راتصرف کردنندجلوشونوبگیریدبخدافاجعه هستش