۱۰ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱:۴۳

نماینده جامعه المصطفی در عراق اعلام کرد؛

احیای آثارعلامه بهابادی پروژه‌ای مهم برای ایران است

احیای آثارعلامه بهابادی پروژه‌ای مهم برای ایران است

حجت الاسلام محسنی گفت: نظام فکری و سیره عملی علامه بهابادی اهمیت بسیاری دارد و کار در این حوزه تخصص‌های میان‌رشته‌ای می‌طلبد. این کار از حیث اهمیت یک پروژه با اولویت اول برای نظام است.

به گزارش خبرنگار مهر، اعضای کنگره بین المللی علامه ملأ عبدالله بهابادی یزدی با حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی محسنی، نماینده جامعة المصطفی العالمیه در عراق دیدار و گفت‌وگو کردند.

این دیدار در راستای اهداف از پیش تعیین شده سفر هیئت اعزامی کنگره علامه بهابادی یزدی به کشور عراق صورت گرفت، چرا که رایزنی با نمایندگی جامعة المصطفی العالمیه در عراق یکی از محورهای هدف جهت تسریع و تسهیل در امر برگزاری نشست‌های کنگره در عراق در نظر گرفته شده بود.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی در این دیدار با استقبال از هیئت اعزامی کنگره و فعالیت‌های صورت گرفته برای احیای آثار و پاسداشت نام و خدمات ملاعبدالله بهابادی به عنوان شخصیت کم نظیر دینی و سیاسی عصر خویش گفت: همه ما مدیون علمای بزرگ اعصار گذشته بوده و در برابر آنها مسئول هستیم. علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی با توجه به اثرگذاری بسیارش بر فضای علمی عصر خود و همچنین مناصب اجرایی که بر عهده داشت، از جمله شخصیت‌های مهم تاریخ ایران و اسلام است. جمع این دو صفت و خصوصیت در یک فرد خاص، مسئولیت ما را سنگین‌تر کرده و اولویت اجرایی پژوهش‌های بنیادین و احیای تراث باید به سمت شناساندن افکار و شخصیت علامه بهابادی یزدی برود.

وی در ادامه با بیان این موضوع که بسیاری از علما ممکن است صرفاً یک جنبه از شخصیت علامه بهابادی را داشته باشند، گفت: اینکه یک عالم و دانشمند هم بتوانند در امر سیاست و مقام اجرایی، تدبیر و مدیریت بی نظیر به خرج دهد و هم از جنبه علمی، صاحب مقامی والا و فضلی مورد تأیید همه باشد، موضوعی کاملاً مهم و قابل تأمل است. جمع بین این دو موضوع، توجه عمیق‌تر و اولویت بالاتری را برای مرحوم علامه بهابادی به جا می‌گذارد. بنابراین از حیث عملیاتی باید سازمان‌ها و مراکزی که در راستای برگزاری این کنگره‌ها برنامه‌ریزی و طراحی شده‌اند، جهت پاسداشت این عالم جلیل القدر همکاری و مشارکت کنند.

حجت الاسلام محسنی اضافه کرد: نظام فکری و سیره عملی علامه بهابادی اهمیت بسیاری دارد. از سویی باید کاری در زمینه احیای تراث فکری یک عالم حوزوی بزرگ صورت داد و از سوی دیگر باید به ترسیم و بازطراحی اندیشه یک متفکر و نخبه سیاسیِ صاحب منصب پرداخت. پس کار در این حوزه تخصص‌های میان رشته‌ای را می‌طلبد، چرا که توجه به زندگی، آرا و افکار علامه بهابادی به غنای چند حوزه فکری کمک می‌کند. بنابراین این کار از حیث اهمیت یک پروژه با اولویت اول و روی میز برای نظام محسوب می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مأموریت‌ها و وظایف محوله به نمایندگی جامعه المصطفی در عراق و ایده‌هایی که می‌توان در جهت ترویج هرچه بیشتر افکار و آرا علامه بهابادی انجام داد، گفت: در فضای جامعة المصطفی العالمیه دوره‌هایی برای طلاب برگزار می‌شود. جهت الگو قراردادن شخصیت ناشناخته علامه ملأ عبدالله بهابادی یزدی و آثار این عالم والامقام، در این دوره‌ها یکی از کارویژه‌های علمی طلاب را پرداختن به این موضوع قرار می‌دهیم که به طور غیر مستقیم به علامه خدمتی کرده باشیم.

حجت الاسلام محسنی ادامه داد: دوره‌های احیای تراث سالی یک بار برگزار می‌شود و نمایندگی جامعة المصطفی سال آینده را به آثار علامه ملأ عبدالله بهابادی یزدی که توسط کنگره استخراج شده، اختصاص می‌دهد و از اعضای ۳۰ نفره که در این دوره شرکت می‌کنند در خواست می‌شود که حداقل بتوانند ۳ اثر از آثار علامه را احیا کنند. این برخی از اقداماتی است که جامعة المصطفی در راستای بزرگداشت و برگزاری کنگره علامه ملأ عبدالله بهابادی یزدی می‌تواند انجام دهد.

نماینده جامعه المصطفی العالمیه در پایان از اعضای کنگره علمی علامه بهابادی یزدی به جهت انجام فعالیت‌های مهم و مثمرثمر برای احیای آثار این عالم برجسته تشکر کرد.

کد خبر 5722231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha