۱۸ اسفند ۱۴۰۱، ۱۰:۲۱

مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری خبر داد؛

احیا تالاب «دهنو» در دستور کار محیط زیست چهارمحال و بختیاری

احیا تالاب «دهنو» در دستور کار محیط زیست چهارمحال و بختیاری

شهرکرد_مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: احیای تالاب‌ دهنو در دستور کار حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری قرار دارد و برای این امر تاکنون اقداماتی صورت گرفته است.

سعید یوسف‌پور در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: تالاب دهنو در پایاب حوضه آبخیز دشت‌های فرادنبه و سفیددشت، در جنوب شرقی منطقه حفاظت شده تنگ صیاد قرار دارد.

وی افزود: اگرچه این تالاب جزو تالاب‌های کنوانسیون رامسر نیست، ولی به دلیل شرایط ویژه زیست‌بومی، کنترل روان‌آب‌های سطحی و ظرفیت‌های ارزشمند گردشگری طبیعی، اهمیت دارد.

یوسف پور تصریح کرد: هر چند خشکسالی سال‌های گذشته در خشکی این تالاب بی‌تأثیر نبوده است، اما دخالت‌های انسانی، حفر چاه‌های متعدد، احداث جاده و زهکش، دست‌کاری رویشگاه‌های گیاهی و زیستگاه‌های آبی تالاب و بهره‌برداری غیراصولی به‌ویژه در زمینه کشاورزی باعث کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و در نهایت خشک شدن این تالاب شد.

وی با اشاره به تجربه موفق حفاظت محیط زیست استان در احیای تالاب گندمان بیان داشت: در تلاش هستیم از تجربیات کسب شده برای احیای این تالاب و دیگر دشت‌های استان استفاده کنیم.

یوسف پور با اشاره به اینکه احیای این تالاب در دستور کار حفاظت محیط زیست استان قرار گرفته است بیان داشت: در مرحله نخست با کمک جوامع محلی و دستگاه‌های مرتبط، با ایجاد کانال انتقال آب، روان‌آب‌های فصلی سرشاخه‌های رودخانه جهانبین به این تالاب هدایت شد.

وی خاطر نشان کرد: خشکی بیش از حد تالاب در برخی فصول، منجر به ایجاد گرد و غبار محلی می‌شد ولی چنانچه برنامه احیای این تالاب به خوبی پیش رود، دیگر شاهد بیابانی شدن و ایجاد کانون گردوغبار توسط این تالاب تاریخی نخواهیم بود.

تالاب دهنو در نزدیکی روستای دهنو، در ۲۰ کیلومتری شمال غربی بروجن قرار دارد. به دلیل نزدیکی آن به شهرهایی مانند بروجن، گندمان، شهرکرد و بلداجی، این تالاب دارای اهمیت گردشگری است. این تالاب به واسطه قرارگیری در پایین کوه، چشم‌انداز زیبایی دارد و هنگام پرآبی، زیستگاه پرندگان مهاجری از قبیل خروس کولی، اگرت، حواصیل، اردک و مرغابی است.

کد خبر 5728886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha