محمد شیاع السودانی:

ایران در امور عراق دخالت نمی کند/ غرب باید شرایط عراق را درک کند

ایران در امور عراق دخالت نمی کند/ غرب باید شرایط عراق را درک کند

نخست وزیر عراق ضمن استقبال از توافق ایران و عربستان و تأکید بر «نقش بزرگ» بغداد در دستیابی به این توافق، گفت که ایران هرگز در امور داخلی عراق دخالت نمی کند و غرب باید شرایط عراق را درک کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری العهد، «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق که به اقلیم کردستان سفر کرده است، صبح امروز سه شنبه پس از سفر به اربیل وارد سلیمانیه شد و مورد استقبال «بافل طالبانی» رئیس حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، نخست وزیر عراق ضمن سخنرانی در کنفرانس سلیمانیه از توافق ایران و عربستان برای احیای روابط دیپلماتیک استقبال و بر نقش بزرگ بغداد در نزدیک کردن دیدگاه‌های تهران و ریاض به یکدیگر تأکید کرد و گفت: ایران در امور داخلی عراق دخالت نمی‌کند و در این خصوص بزرگنمایی وجود دارد. ما هرگز نمی‌پذیریم که خاک عراق نقطه شروعی برای تهدید کشورهای همسایه باشد. ما با ایران روابط مثبت و شراکت داریم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه عراق از شراکت پایدار با کشورها و ملت‌های دوست استقبال می‌کند، خطاب به کشورهای غربی گفت: عراق در محوربندی علیه کشورهای منطقه شرکت نخواهد کرد. غرب باید اوضاع عراق را مبنی بر اینکه یک کشور با ادیان و اقوام مختلف است، درک کند. عراق باید از نزاع‌ها و درگیری‌ها دور باشد و همه به حاکمیت ملی آن احترام بگذارند.

السودانی در بخش دیگری از سخنانش با ابراز رضایت از نتایج سفرش به اقلیم کردستان گفت: عراق به نیابت از همه جهان با داعش و گروه‌های تکفیری مبارزه کرد. عراق تجزیه پذیر نیست و قدرت عراق از قانون اساسی آن نشأت می‌گیرد.

کد خبر 5734019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha