۱۴ فروردین ۱۴۰۲، ۹:۲۳

به علت خشک‌سالی؛

کوچ بهاره عشایر خراسان شمالی ۲ هفته زودتر آغاز شد

کوچ بهاره عشایر خراسان شمالی ۲ هفته زودتر آغاز شد

بجنورد_ مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: کوچ عشایر به علت بروز خشک‌سالی شدید در قشلاق مراوه تپه، فقر پوشش گیاهی مراتع و کمبود آب ۲ هفته زودتر آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر و به نقل از روابط عمومی اداره کل امور عشایر خراسان شمالی، رضا روشن ضمیر اظهار داشت: عشایر مناطق شمال شهرستان‌های شیروان و بجنورد که زمستان را در مناطق قشلاقی مراوه تپه در استان گلستان سپری کرده‌اند، ۲ هفته زودتر کوچ بهاره را آغاز کردند که این کوچ یک ماه طول می‌کشد.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی افزود: کوچ بهاره عشایر هر سال از ۲۰ فروردین ماه آغاز می‌شد اما در حال حاضر به خاطر بروز خشک‌سالی شدید در قشلاق مراوه تپه، گرمی هوا و فقر پوشش گیاهی مراتع و کمبود آب، زودتر آغاز شده است.

وی با بیان اینکه امسال یک‌هزار و ۳۵۰ خانوار عشایر از گلستان به مناطق ییلاقی خراسان شمالی کوچ می‌کنند، خاطرنشان کرد: هماهنگی‌های لازم با نیروی انتظامی و پلیس راه انجام شده است.

روشن ضمیر گفت: همچنین هماهنگی‌های لازم انجام شده تا ناوگان مورد نیاز برای آبرسانی سیار به عشایر در مسیر کوچ آماده و آب مورد نیاز عشایر و دام‌ها تأمین شود.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی با اشاره به اینکه ۱۵ درصد از عشایر استان به صورت خودرویی و مابقی به صورت سنتی کوچروی دارند، گفت: دام عشایر پیش از کوچ علیه بیماری‌های مختلف مایه‌کوبی شدند.

وی افزود: بناست سوخت و آرد مورد نیاز عشایر در مسیر کوچ تأمین شود و شرکت‌ها و تشکل‌ها آمادگی دارند تا نسبت به توزیع سوخت و توزیع آرد اقدام کنند.

روشن ضمیر خاطرنشان کرد: دهیاری‌ها نیز آمادگی خود را برای استفاده عشایر از خدمات زیرساختی حاشیه روستاها اعلام کرده‌ند.

کد خبر 5745084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha