۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۲:۳۰

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه:

حق انسانی در افغانستان باید رعایت شود

حق انسانی در افغانستان باید رعایت شود

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه با اشاره به اینکه در جریان عملیات انسان دوستانه ۴/۶ میلیارد دلار به افغانستان کمک شده است، گفت: حق انسانی در افغانستان باید رعایت شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مارتین گریفیتس معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه در نشست خبری با اصحاب رسانه، گفت: من با این هدف به تهران آمدم تا ملاقات‌هایی با وزیر امور خارجه شما داشته باشم که در این راستا تبادل نظرهای سازنده‌ای داشتم. دولت ایران روابط نزدیکی با ما داشته و امیدواریم شاهد گسترش روابط باشیم.

دبیرکل سازمان ملل در امور بشر دوستانه با اشاره به موضوع یمن، اظهار داشت: باید ظرفیت‌ها را محقق کنیم تا شاهد صلح در یمن باشیم و آبادی و صلح را برای مردم یمن به ارمغان آوریم.

گریفیتس در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان، تصریح کرد: در جریان عملیات انسان دوستانه ۴/۶ میلیارد دلار به افغانستان کمک شده است، اما در بحث پیاده‌سازی این کمک‌ها، ما التماس می‌کنیم.

وی با بیان اینکه باید حق انسانی در افغانستان رعایت شود، تصریح کرد: به صراحت از کشورهای کمک کننده درخواست‌هایی داشتیم و طالبان نیز وظیفه‌ای در این میان دارد.

دبیرکل سازمان ملل در امور بشر دوستانه با بیان اینکه با وزیر امور خارجه ایران تبادلات نظرات سازنده‌ای داشتیم که مرتبط با مأموریت بنده در سازمان ملل بود که طبعاً بررسی جنبه انسان‌دوستانه موضوعات بود، گفت: امیدواریم شاهد گسترش روابط و همکاری‌های دو طرف در موضوعات مختلف بشردوستانه از جمله رسیدگی به وضعیت زلزله ترکیه و سوریه باشیم.

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشر دوستانه در مورد وضعیت یمن، افزود: امیدواریم که با استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود، موضوع نهایی کردن صلح برای یمن و آبادانی و صلح در آن کشور را بتوانیم به ارمغان بیاوریم. مهمترین اقدام برای مردان، زنان و کودکان یمن که می‌توان انجام داد، چشم انداز تمدید آتش بس است که موضوع بسیار مهمی است.

گریفیتس بیان کرد: از دیگر موضوعات مهم در یمن برقراری صلح است تا خانواده‌ها بتوانند فرزندان خود را به مدرسه بفرستند و همچنین تجارت در این کشور برقرار شود.

وی با اشاره به دیگر اقدامات مهمی که باید در یمن انجام شود، افزود: باید دولت فراگیری که بتواند مطالبات مردم را برآورده کند، روی کار بیاید.

گیریفیتس گفت: ما در یمن شرایطی را فراهم کردیم تا درمانگاه‌های پزشکی بتوانند کارشان را انجام دهند و تلاش کردیم حقوق و مزایای افرادی را که در زمینه بهداشت کار می‌کنند، به دستشان برسانیم‌.

معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه افزود: در حال حاضر فرصت فوق العاده در زمینه صلح به وجود آمده، لذا باید تلاش کنیم این شرایط از بین نرود چرا که مهمترین پیش شرط برای هر گونه کمک به مردم یمن، موضوع صلح خواهد بود.

گریفیتس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در زلزله اخیر ترکیه و سوریه بیشترین کمک‌های ارسالی برای زلزله زدگان بیشتر به سمت ترکیه بوده است، افزود: من موافق نظر شما نیستم که بیشتر کمک‌ها به سمت ترکیه رفته است، به سوریه هم کمک‌های قابل توجهی شد اما فراموش نکنید که کانون زلزله در ترکیه بود و من شخصاً بلافاصله بعد از زلزله به ترکیه رفتم و از نزدیک شاهد بودم که حجم خسارات جانی و مالی در ترکیه بسیار بیشتر از سوریه بود.

وی با بیان اینکه تلاش کردیم تا استانداردهای دوگانه‌ای در این باره نداشته باشیم، افزود: در استانبول دیدارهایی با مقامات داشتم تا بر مبنای اصول انسان دوستانه کمک رسانی به زلزله‌زدگان را دنبال کنیم.

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه گفت: توجه داشته باشید در حوادثی مانند زلزله یا سایر وقایعی که غیرمترقبه هستند تلفات و خسارات حتی ممکن است بیشتر از درگیری‌های طولانی مدت و جنگ‌ها باشند در نتیجه هر اندازه که کمک‌رسانی انجام دهیم، قادر به جبران خسارت‌ها و التیام دردها نیستیم.

معاون دبیرکل سازمان ملل با اشاره به تلاش‌های سازمان ملل در امور بشر دوستانه و همچنین معاونت‌های آن پیرامون نقش‌آفرینی در گره‌گشایی از تحریم‌ها علیه ایران، گفت: نهادهایی مانند سازمان ملل و نهادهایی که من نماینده‌شان هستم، هر جا که تحریم وجود دارد تلاش می‌کنند که آثار ناشی از تحریم‌ها را کاهش دهند، این امر در مورد ایران، سوریه، افغانستان و دیگر کشورها هم صدق می‌کند.

وی افزود: یکی از اقدامات این است که با همکاری و هماهنگی اعضای کلیدی شورای امنیت سازمان ملل معافیت‌هایی را برای امور بشردوستانه فراهم کنیم و اقلامی مانند اقلام پزشکی و بهداشتی را مشمول معافیت کنیم تا به ایران و کشورهای تحت تحریم وارد شود.

گریفیتس در پایان خاطر نشان کرد: ما درصدد این هستیم که به همه انسان‌ها بدون در نظر گرفتن موضوعات سیاسی کمک کنیم.

کد خبر 5762954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha