۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۸:۰۷

موافقت ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع با انجام مذاکرات

موافقت ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع با انجام مذاکرات

نماینده سازمان ملل در سودان از موافقت فرماندهان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع سودان، انجام مذاکره در یک کشور ثالث خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، «ولکر پرتز» نماینده سازمان ملل در سودان در گفتگو با آسوشیتدپرس اعلام کرد: نماینده سازمان ملل در سودان از موافقت فرماندهان ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع سودان، با اعزام نمایندگانی برای انجام مذاکراتی که ممکن است در عربستان سعودی برگزار شود، موافقت کرده‌اند.

وی افزود: این مذاکرات در ابتدا بر دستیابی به یک آتش‌بس پایدار و قابل اعتماد، که توسط ناظران داخلی و بین‌المللی برقرار خواهد شد، متمرکز خواهد شد. موضوعات لجستیکی در راستای فراهم نمودن مقدمات این مذاکرات هنوز در حال بحث و بررسی است.

پرتز افزود: ما همچنان با چالش‌های خطرناکی برای وادار کردن دو طرف درگیری، به پایبندی به آتش‌بس روبرو هستیم.

نماینده سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه برقراری ارتباط بین دو طرف و پایبندی به آتش‌بس از سوی دو طرف اهمیت بسزایی دارد، افزود: یکی از احتمالات، ایجاد مکانیزمی برای نظارت بر آتش‌بس است با حضور ناظران سودانی و خارجی است که باید درباره جزئیات آن مذاکره شود.

وی با طرح این احتمال که مذاکرات در زمینه تثبیت آتش‌بس در کشوری ثالث همچون عربستان‌سعودی یا سودان جنوبی برگزار شود، افزود: احتمال بیشتر این است که مذاکرات در عربستان برگزار شود، چون دو طرف درگیری روابط نزدیکی ریاض دارند.

وی همچنین تاکید کرد که حتی اگر قرار باشد این مذاکرات در عربستان سعودی انجام شود، خود این امر هم چالش‌هایی را به دنبال دارد. زیرا هریک از طرفین برای حضور در این مذاکرات نیاز به عبور امن از اراضی تحت کنترل طرف مقابل را دارند و این در شرایطی که دیوار بی‌اعتمادی میان دو طرف وجود دارد، بسیار دشوار است.

وی افزود: بسیاری بیم آن را دارند که درگیری‌ها در سودان تشدید شده و پای کشورهای بیگانه به حوادث این کشور باز شود که در آن گروه‌های مسلح متعددی نقش‌آفرینی کنند.

گفتنی است نبردهای مداوم بین ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع سودان، بسیاری از کشورها را برآن داشته تا تلاش‌های خود را برای تخلیه اتباع یا اعضای هیئت‌های دیپلماتیک خود از طریق زمینی، دریایی و هوایی تشدید کنند.

بر اساس گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی، جنگ داخلی در سودان تا به حال صدها کشته و هزاران نفر دیگر از جمله امدادگران را مجروح کرده و باعث آوارگی ده‌ها هزار نفر را از مناطق درگیری به سایر کشورها مثل چاد و مصر شده است.

کد خبر 5768603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha