۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۰:۴۸

رئیس حوزه هنری فارس خبر داد؛

تدوین سند تحول و نقشه زیست بوم استان فارس

تدوین سند تحول و نقشه زیست بوم استان فارس

شیراز - رئیس حوزه هنری استان فارس گفت: سند تحول و نقشه زیست بوم استان با محوریت تولید آثار فاخر هنری، ادبیات پایداری و روایت پیشرفت تدوین شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، وحید نمازی شامگاه پنجشنبه در دیار با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: مبتنی بر سند تحول و نقشه زیست بوم، موجی از فعالیت هنرمندان انقلابی در کشور شکل گرفت که کار ویژه ای بود.

او ادامه داد: در استان فارس نخستین دفتر روایت پیشرفت را راه اندازی کردیم و پردیس «ره اوین» که یک مرکز تخصصی تربیت هنرمندان متعهد جوان انقلابی نیز به عنوان پایلوت کار خود را در این استان آغاز کرده است.

وی، ضمن تاکید بر لزوم توسعه زیرساخت‌های فرهنگی به ویژه سینما در کشور افزود: سرانه سینمایی در کشور در مقایسه با دنیا شرایط بحرانی دارد، شهر شیراز دهه ۵۰ به ازای هر ۳۰ نفر یک صندلی داشته در حالی که در آن مقطع، کشورهای توسعه یافته به ازای هر ۱۰۰ نفر یک صندلی داشته‌اند.

او افزود: امروز تهران به ازای هر ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر یک صندلی دارد اما شهر شیراز که در دهه ۵۰ سه برابر کشورهای توسعه یافته صندلی سینما داشته امروز به ازای هر یک هزار نفر یک صندلی دارد و عمده این صندلی‌ها هم در اختیار جریان ضد فرهنگی شهر است و به یک معضل فرهنگی برای این شهر تبدیل شده است.

رئیس حوزه هنری فارس ادامه داد: در مباحث قانونی هم بار ساخت پردیس‌های سینمایی از روی دوش دولت برداشته شده و بسته‌های تشویقی هم تقریباً همه حذف شده‌اند.

نمازی گفت: می‌توان مانند زمانی که به شهرداری‌ها تکلیف شده کتابخانه بسازند اینجا هم تکلیف قانونی شود که با یک سری قواعد در شهرها در بحث ساخت سینما و مراکز فرهنگی نیز ورود جدی کنند.

وی ادامه داد: در برنامه توسعه چهارم و پنجم ما مشوق‌های خوبی داشتیم و علاوه بر معافیت‌های بیمه‌ای و مالیاتی، به ازای هر صندلی یک متر مربع تجاری داده می‌شد.
او اظهار داشت: الان بار سینما سازی صرفاً بر روی دوش حوزه هنری افتاده و این حوزه هم طبیعتاً چنین توانی ندارد، هرچند معتقدیم این مهمترین ابزار حکمرانی ما است و اگر این ابزار را از دست دهیم قطعاً فضای سینما به سمت دیگری می‌رود.

رئیس حوزه هنری فارس گفت: این ابراز با حکم رهبری در سال ۷۲ در اختیار حوزه هنری قرار گرفت تا بتواند جریان سینمایی کشور را جهت دهی کند اما عملاً حوزه منزوی شده و در همین استان فارس در ۳۷ شهرستان سینما نداریم و هرچه سینما هست با یک ظرفیت ناقص در شهر شیراز قرار دارد که این یک بحران جدی است.

نمازی، در حوزه اقتصادی جامعه هنری را به ویژه در استان‌ها یکی از شکننده‌ترین و ضعیف‌ترین اقشار جامعه دانست و افزود: سال ۸۱ مصوبه قانونی بود که نیم درصد از بودجه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای صرف خرید آثار هنری می‌شد اما این مساله که تکلیف دستگاه‌ها بود به یک مساله اختیاری تبدیل شد و به دنبال آن هیچیک از دستگاه‌ها دیگر به سراغ آن نرفتند و تنها جایی که می‌شد از هنرمندان حمایت کرد همین مصوبه قانونی بود که از آن نیز محروم شدند.

نمازی ادامه داد: جا دارد این مساله در مجلس دوباره به یک تکلیف قانونی تبدیل شود و دستگاه‌ها موظف شوند که این نیم درصد را خرید اثر هنری کنند تا رونقی برای جامعه هنری ایجاد شود.
وی، در خصوص توسعه دامنه جغرافیایی جامعه هنری هم گفت: حوزه هنری با تمام ظرفیت‌هایی که دارد فقط در مراکز استانی فعال است و هیچ ظرفیت قانونی برای توسعه آنها در شهرستان‌ها وجود ندارد که نیاز است این ظرفیت را در دیگر شهرستان‌ها نیز فعال کنیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: حوزه هنری در مصوبات فرهنگی جز محروم‌ترین دستگاه‌ها است و هیچ مصوبه فرهنگی شامل حوزه هنری نمی‌شود و از تمام مواد قانونی نیز بی بهره است.

کد خبر 5771575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
      0 0
      سلام اگر خرید اثار هنری از طرف قانون به همه دستگاهها امر شود. هنرمندان. ما بخصوص قشر نقاش وخطاط منزوی وبی درامد نبودن،،در کشورهای دیگر بخصوص اتحادیه اروپا. بسیار وصع هنر وهنرمند مطلوب است