۲۱ خرداد ۱۴۰۲، ۱۶:۴۹

نشست ترکیه، سوئد و ناتو سه‌شنبه در آنکارا برگزار می‌شود

نشست ترکیه، سوئد و ناتو سه‌شنبه در آنکارا برگزار می‌شود

نشست سه‌جانبه میان ترکیه، سوئد و ناتو سه‌شنبه هفته جاری در آنکارا برای عضویت استکهلم در ائتلاف نظامی ناتو برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی صباح، نشست سه‌ جانبه میان مقامات ترکیه، سوئد و ناتو روز سه شنبه هفته جاری در شهر آنکارا پایتخت ترکیه به منظور عضویت این کشور شمال اروپا در این سازمان نظامی برگزار می شود.

به گزارش این روزنامه، سوئد امیدوار است که ترکیه به همراه مجارستان -که با پذیرش این کشور در ناتو فعلا مخالف هستند- با روند عضویت استکهلم در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موافقت کند.

به گزارش این رسانه، موضع آنکارا در مورد این موضوع همچنان ثابت است؛ زیرا مقامات ترکیه منتظر نتایج اصلاحیه قانون اساسی و لایحه ضد تروریسم استکهلم هستند که درصدد رفع نگرانی های ترکیه باشد.

ناتو و سوئد بارها تمایل خود را برای عضویت استکهلم به عنوان عضو ناتو در نشست ماه آینده ناتو در «ویلنیوس» اعلام کرده اند و نشست روز سه‌شنبه گامی مهم برای رسیدن به این هدف است.

وزیر خارجه جدید ترکیه چهارشنبه گذشته در گفتگوی تلفنی با همتای سوئدی خود گفت که سوئد باید برای جلب نظر آنکارا درخصوص پیوستن به ائتلاف ناتو «اقدامات مشخصی» را انجام دهد.

چندی پیش دیوان عالی این کشور برای استرداد یکی از حامیان حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) که آنکارا آن را تروریستی می‌داند، به ترکیه چراغ سبز نشان داد.

مطبوعات سوئد نوشتند که دیوان عالی این کشور برای نخستین بار چنین استردادی را تایید کرده و حالا تصمیم نهایی آن با دولت استکهلم است.

به درخواست دفتر دادستانی کل شهر آدانا در کشور ترکیه، مردی ۳۵ ساله آگوست ۲۰۲۲ در سوئد بازداشت شد.

تصمیم دیوان عالی سوئد اندکی پیش از اجلاس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در ویلینیوس، پایتخت لیتوانی اتخاذ شده است. قرار است این اجلاس ۱۱ و ۱۲ جولای (۲۰ و ۲۱ تیر) برگزار شود.

سوئد به همراه فنلاند در ماه مه ۲۰۲۲، چند ماه پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، درخواست خود برای پیوستن به ناتو را ارائه کردند. درخواست هلسینکی به‌تازگی به تایید تمام ۳۰ عضو ناتو رسید.

با این حال، درخواست سوئد همچنان در انتظار تایید مجارستان و ترکیه است. از جمله دلایلی که مانع تایید درخواست استکهلم شده، می‌توان به هتک حرمت قرآن کریم و همچنین روابط با پ.ک.ک اشاره کرد.

کد خبر 5807464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha