۲۹ خرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۰۵

در صحن مجلس مطرح شد؛

حقوق گمرکی دارو کاهش یابد/ مطالبات مراکز درمانی پرداخت شود

حقوق گمرکی دارو کاهش یابد/ مطالبات مراکز درمانی پرداخت شود

امروز در صحن مجلس شورای اسلامی درباره مشکلات کشور در بخش دارو بحث و تبادل نظر و تاکید شد که باید حقوق گمرکی واردات دارو کاهش یابد تا دارو ارزان به دست مردم برسد.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی امروز (دوشنبه ۲۹ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی سومین گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در دو حوزه واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی و مدیریت بازار دارویی کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

قصه پرغصه دارو و تجهیزات پزشکی ادامه دارد

حسینعلی شهریاری در این مورد، گفت: قصه پرغصه دارو و تجهیزات پزشکی کماکان ادامه دارد و متأسفانه نگرانی‌ها را برای مجلس شورای اسلامی و نمایندگان و مردم افزایش داده است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما باید تأمین و تخصیص به موقع منابع لازم را برای تأمین دارو و تجهیزات پزشکی داشته باشیم، کاهش زمان تخصیص ارز توسط بانک مرکزی و انتقال آن توسط کارگزار اهمیت دارد. لازم به ذکر است در سال جاری از یک میلیارد و ۶۱ میلیون دلار ارز تخصیصی فقط ۶۰ میلیون دلار آن منجر به صدور حواله شده است که معنای آن است که کمتر از ۱۰ درصد تخصیص پیدا کرده است که رئیس سازمان غذا و دارو از طریق رئیس بانک مرکزی باید پیگیر این موضوع باشد که چطور می‌شود تخصیص‌های دیگر انجام شود.

وی افزود: پرداخت مطالبات مراکز درمانی و شرکت‌های پخش در اسرع وقت باید انجام شود که این عدد نزدیک به ۴۰ همت است و متأسفانه این مشکل هنوز به قوت خود باقی مانده است.

با کمبود بیش از ۲۰۰ قلم دارو در کشور مواجه هستیم

در ادامه جلسه، علی بابایی کارنامی در این زمینه، گفت: با کمبود بیش از ۲۰۰ قلم دارو در کشور مواجه هستیم. همه ناکارآمدی طرح دارویار را می‌پذیرند و شرکت‌های دارویی از وضعیت موجود ناراضی هستند. واردات داروهای خارجی را با هدف حمایت از تولید داخل ممنوع کردیم، این در حالی است که بهای تمام شده دارو در کشور مدیریت نشده است.

وی تاکید کرد: باید مشکلات داروسازان با تدبیر حل شود. عدم تخصیص تسهیلات ارزان قیمت به شرکت‌های تولیدکننده مشکلاتی برای آن‌ها فراهم کرده است. بالا بودن حقوق گمرکی معضلی در این حوزه است و نمی‌توانیم حقوق گمرکی را بالا ببریم و انتظار داشته باشیم دارو ارزان به دست مردم برسد.

بابایی کارنامی با اشاره به کمبود داروهای پیوند، هموفیلی و بیماری‌های خاص، تصریح کرد: باید صادقانه مشکلات را با مردم در میان بگذاریم، ما صدای مردم هستیم و نمی‌توانیم با آن‌ها تعارف داشته باشیم. حوزه سلامت با زندگی مردم در ارتباط بوده و نمی‌توان آن را از سفره حذف کرد. دارو موضوعی فرابخشی است و سازمان برنامه و بودجه نمی‌تواند خودش را از این چرخه خارج کند.

همچنان در حوزه دارو با بحران روبرو هستیم

جبار کوچکی نژاد گفت: ما همچنان در حوزه دارو با بحران روبرو هستیم، ضمن آنکه آینده را هم شفاف و خوب نمی‌بینیم بنابراین باید چاره‌ای دیگر برای حل مشکل داروی مردم اندیشید.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی افزود: یک درصد از ارزش افزوده برای حوزه بهداشت تخصیص یافته است که بالای ۵۰ هزار همت می‌شود و ۱۰ درصد تبصره ۱۴ برای وزارت بهداشت است، همچنین عوارض سیگار نیز برای این وزارتخانه است و ردیف‌های بودجه دیگری هم برای تهیه دارو تصویب شده و این مسئله نشان می‌دهد مجلس به این مهم توجه کافی داشته است و حتی برای کاهش عوارض گمرکی نیز به دولت کمک کرده، اما همچنان مشکلات وجود دارد چرا که معتقدم تعارض منافع در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو عامل ایجاد این مشکلات در حوزه دارو شده است.

وی ادامه داد: وزیر بهداشت می‌گوید برای حل مشکل دارو قرارگاهی تشکیل داده است که باید از وزیر بهداشت پرسید خروجی این قرارگاه چه بوده است و تاکنون چه کاری برای مردم انجام داده‌اید.

کمبود دارو به شدت مورد اعتراض مردم قرار گرفته است

در ادامه جلسه، محمدعلی محسنی بندپی گفت: متأسفانه کمبود دارو امروز در کف جامعه به شدت مورد اعتراض مردم قرار گرفته است، به ویژه داروی بیماران خاص، پیوند کبد و کلیه، این در حالی است که ما پاسخی برای بیماران نداریم. هرچند معتقدم عدم هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی سبب ایجاد این مشکل شده است اما این مهم برای مردم قابل پذیرش نیست.

نماینده مردم نوشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین شرکت‌های بیمه‌ای در پوشش بیمه‌ای بسیاری از داروهای بیماران کوتاهی می‌کنند و متأسفانه مطالبات داروخانه‌ها را پرداخت نمی‌کنند به همین دلیل داروخانه‌ها از پذیرفتن نسخه بیماران مختلف پرهیز می‌کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: اگرچه قرار بود تسهیلاتی در اختیار کارخانه‌های تولیدکننده دارو در کشور قرار گیرد اما این مهم نیز محقق نشده است، لذا دود عدم هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی به چشم مردم رفته است، با این اوصاف باید شخص رئیس جمهور و معاون اول وی به موضوع تهیه دارو بیماران ورود کند و نباید اجازه دهند بیماران بیشتر از این آسیب ببینند.

تولیت نظام سلامت وظایفش را فراموش کرده است

در ادامه جلسه، عبدالحسین روح الامینی، گفت: در زمستان ۱۴۰۰ با وجود جلسات نظارتی هشدارهای لازم داده شد اما به دلیل عدم پیش بینی درست، بحرانی در تابستان در حوزه دارو ایجاد شد و همین موضوع در سال ۱۴۰۱ نیز تکرار و بحران پیش رو حاصل عدم توجه به هشدارها و تذکرات است که تولیت نظام سلامت وظایفش را فراموش کرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وزیر در توضیحات خود عنوان می‌کند که تنها یک حلقه از زنجیره است در حالی که این اشتباه بوده و وی حلقه نیست بلکه تولیت نظام سلامت بوده و باید به وظایفش عمل کند، زمانی که وی کنار می‌کشد، تیر کمبود دارو به سایر اعضای کابینه، معاون اول رئیس جمهور، مجلس و روحانیت برخورد می‌کند.

وی با اشاره به کمبود سرم، داروی هموفیلی، تالاسمی و پیوند، تصریح کرد: طی ۲ سال اخیر کمک‌های زیادی شده است اما وزارت بهداشت که تولیت این موضوع را برعهده دارد، کنار کشیده و خود را تنها یک حلقه از زنجیر توصیف می‌کند. انبارهای گمرک تا سقف پر است و باید به این موضوع رسیدگی شود.

وزارت بهداشت باید کمبود دارو را پیش‌بینی می‌کرد

سیدجلیل میرمحمدی میبدی نیز در این زمنیه، گفت: موضوع دارو و تجهیزات پزشکی با حیات مردم در ارتباط است. در یک سال گذشته در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی شاهد کمبود بوده‌ایم که باعث سردرگمی بیماران شده و عدم پاسخگویی مسئولین مرتبط را داشته‌ایم.

نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علیرغم جلسات متعدد با محوریت شخص رئیس مجلس و جلسات متعدد کمیسیون‌های بهداشت و درمان و اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی متأسفانه اتفاقی که باید، برای مردم و بیماران رخ نداد. وزارت بهداشت و درمان باید کمبود دارو و کمبود تجهیزات را پیش‌بینی می‌کرد و نظارت دقیقی بر زنجیره تأمین و توزیع تجهیزات و لوازم پزشکی می‌کرد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رئیس سازمان گمرک باید جدی‌تر وارد می‌شد و قبل از تاریخ ۲۵ خرداد ماه اجازه تقلیل عوارض گمرکی را می‌داد، بیان کرد: از رئیس سازمان غذا و دارو انتظار داشتیم که جدی‌تر به مسائل ورود می‌کرد. بیماران به دلیل نرسیدن دارو و تجهیزات پزشکی دچار آسیب غیرقابل برگشت می‌شوند، بیماران سردرگم هستند، تجهیزات پزشکی باید به چند برابر قیمت خریداری شود. وزیر اعلام کرد ترخیص در حال انجام است در حالی که اینگونه نیست، ترخیص ۲۵ خرداد انجام شده، از این تاریخ به بعد تکلیف آن مشخص نیست. درخواست داریم تولیت دارو و تجهیزات پزشکی در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد.

۶۰ هزار میلیارد تومان از منابع وزارت بهداشت در کجا هزینه شده است؟

در ادامه، علیرضا سلیمی گفت: در گزارشی که کمیسیون بهداشت ارائه داد چند موضوع حائز اهمیت است. در وهله اول این گزارش نشان می‌دهد که بخشی از منابعی که وصول شده در هزینه‌کرد آن ابهام وجود دارد. سال گذشته ۷۳ هزار میلیارد تومان از محل درآمد یارانه‌ها باید به وزارت بهداشت اختصاص پیدا می‌کرد که فقط ۱۳ هزار میلیارد تومان تخصیص پیدا کرد به عبارت دیگر ۶۰ هزار میلیارد تومان منابع خلاف مصوبه مجلس شورای اسلامی در جایی دیگر هزینه شده است چه کسی باید پاسخگو باشد؟ این ۶۰ هزار میلیارد تومان که از محل یارانه‌ها وصول شده است در چه جایی هزینه شده است.

وی بیان کرد: بانک مرکزی به تعهدات خود عمل نمی‌کند. قرار بود ماهیانه ۳۰۰ میلیون دلار به وزارت بهداشت تخصیص یابد. سه ماه از سال گذشته است و یک دلار نیز از این ۳۰۰ میلیون دلار به وزارت بهداشت پرداخت نشده است. از طرف دیگر ترک فعل‌هایی صورت گرفته که در قانون کاهش نرخ حقوق گمرکی مشهود است. وزارت صنعت، معدن و تجارت در مصوبه خود تقلیل حقوق گمرکی را مشروط به شروطی کرده از جمله اینکه تا قبل از ۲۵ خرداد ماه تجهیزات وارد شده باشد و حقوق آنها نیز صادر گردیده باشد.

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: این تصمیمات غیرحقوقی است و اگر اصلاح نشود، علی‌رغم مصوبه مجلس شورای اسلامی است. برای حل مشکلات مردم باید این سیاست‌ها اصلاح شود. مسائل باید به نحوی سامان یابد که مشکلی برای مردم ایجاد نشود.

کد خبر 5814146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha