۱۰ تیر ۱۴۰۲، ۱۵:۱۶

مدیرکل پزشکی قانونی اردبیل خبر داد؛

استقرار «دادپزشک» در بیمارستان فاطمی اردبیل

استقرار «دادپزشک» در بیمارستان فاطمی اردبیل

اردبیل- مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل گفت: با هدف تسهیل ارائه خدمات در حوزه پزشکی قانونی «دادپزشک» در بیمارستان فاطمی اردبیل مستقر شد تا سریعتر خدمات تخصصی پزشکی قانونی را ارائه کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، نگار خوشنویس ظهر شنبه در نشست با خبرنگاران با تبریک هفته قوه قضائیه اظهار کرد: خدمات پزشکی قانونی در قسمت‌های مختلف و به صورت وسیع به همشهریان ارائه می‌شود.

وی تصریح کرد: در بخش بالینی عمده فعالیت‌های مربوط به صدور گواهی‌های پزشکی انجام می‌شود که مراجعه‌کنندگان با شکایت‌های مختلف اعم از نزاع، تصادف، حوادث کار، استخدام، بهزیستی، آزارهای جنسی و سقط جنین خدمات مختلفی را از پزشکی قانونی دریافت می‌کنند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل گفت: سال گذشته ۳۵ هزار و ۱۲ گواهی در استان اردبیل صادر شده که تمامی این گواهی‌ها با نظرات تخصصی کارشناسان صادر و به شهروندان ارائه شده است.

خوشنویس رتبه بالای نزاع در اردبیل را یادآور شد و افزود: استان اردبیل در بحث نزاع خیابانی و دسته‌جمعی بالاترین میزان مراجعات به پزشکی قانونی را دارد اما سال گذشته ما با کاهش محسوس این مراجعات مواجه بودیم.

وی با اشاره به اینکه در راستای تکریم ارباب رجوع خدمات پزشکی قانونی در اسرع وقت و در کمترین زمان ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: پزشکی قانونی استان اردبیل در صدور گواهی‌های صادره با نظر تخصصی کمیسیون‌های سه، پنج و هفت نفره به مراجعات مردم پاسخگو است.

خوشنویس با اشاره به اینکه پزشکی قانونی در صدور جوازهای ۱۹ گانه فعالیت می‌کند، اضافه کرد: قتل، خودکشی، مسمومیت‌ها، حوادث رانندگی، فوت به دنبال درگیری با سلاح سرد و گرم و… از جمله این مجوزها است که به تفکیک و در آزمایشگاه‌های تخصصی پزشکی قانونی این مراجعات رسیدگی و مجوزهای لازم صادر می‌شود.

وی بیان کرد: سال گذشته ۱۵۳ مراجعه‌کننده سقط جنین در استان اردبیل داشتیم که برای ۱۰۳ مورد مجوز صادر شد، ۴۸ مورد عدم صدور مجوز و ۲ مورد نیز عدم پیگیری داشتیم.

تمام اقدامات پزشکی قانونی باید پیوست قضائی داشته باشد

مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل با بیان اینکه پزشکی قانونی زیر نظر قوه قضائیه فعالیت می‌کند، اظهار کرد: تمام اقدامات ما با دستور قضائی است و همه این فعالیت‌ها باید پیوست قضائی داشته باشد.

خوشنویس با بیان اینکه رخدادهایی همچون قتل، نزاع، آزارهای جنسی و… بدون دستور قضائی رسیدگی نمی‌شود، تصریح کرد: در بحث داروخانه‌ها و قصور پزشکی نیز پرونده‌هایی در پزشکی قانونی مطرح می‌شد که در سال‌های اخیر و با الکترونیکی شدن نسخه‌ها، اشتباهات دارویی به حداقل رسیده است.

وی فعالیت بخش تشریح اجساد، معاینات و آزمایشگاه‌ها را نیز یادآور شد و گفت: در پزشکی قانونی تمام فعالیت‌ها درون استان انجام می‌شود اما گاه برای برخی آرای تخصصی به استان قطب که برای اردبیل آذربایجان شرقی تعریف شده، بررسی‌های ژنتیکی و سایر موارد را ارسال می‌کنیم.

خوشنویس با بیان اینکه کنترل خشم در نزاع‌ها باید در دستور کار قرار گیرد، افزود: انتظار می‌رود در استان ولایی اردبیل نزاع‌های دسته‌جمعی، خیابانی و خانوادگی با مدیریت خشم و بالا رفتن آستانه تحمل انجام شود تا از بار مراجعات به پزشکی قانونی کاسته شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اردبیل حوادث ناشی از کار را نیز یادآور شد و خاطرنشان کرد: این حوادث از قبیل سقوط از ارتفاع، سوختگی، بریدگی اندام‌ها در کارهای مختلف و… انجام می‌شود که در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن روند کاهشی را در حوادث ناشی از کار شاهد بودیم.

کد خبر 5824449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha