۵ مرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۲۲

آئین لاله گردانی احمدآباد دیلمقانی زرند برگزار می‌شود

آئین لاله گردانی احمدآباد دیلمقانی زرند برگزار می‌شود

کرمان- مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زرند از برگزاری آئین لاله گردانی شام غریبان حسینی در احمدآباد دیلمقانیِ این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد اسلامی با اشاره به اینکه آئین شمع گردانی یا لاله‌های شمعدانی در برخی جاهای کشور به ویژه حرم مطهر امام رضا (ع) انجام می‌شود، گفت: این مراسم در احمدآباد دیلمقانی به صورت متفاوت برگزار می‌شود؛ بطوریکه مردم علاوه بر روشن کردن شمع از گردسوزهای بلوری قجری، چراغ‌های نفتی لمپا و فانوس دستی استفاده می‌کنند که جلوه خاصی به مراسم می‌دهد.

مدیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان زرند افزود: مراسم شام غریبان حسینی در احمدآباد دیلمقانی پس از اقامه نماز مغرب و عشا از بلوار تاریخی به سمت بهشت زهرا و گلزار شهدای این روستا با مدیحه سرایی و اشعار قدیمی آغاز و پس از قرائت فاتحه در مزار شهدا به سمت تکیه احمدآباد برای عزاداری و لاله گردانی ادامه پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: مراسم آئینی شام غریبان حسینی امسال در احمدآباد دیلمقانی همراه با حرکت نمادین کاروان اسرای شام و دمام زنی خواهد بود.

اسلامی ضمن دعوت از همشهریان زرندی برای شرکت در این مراسم افزود: مقرر شده مراسم آئینی شام غریبان حسینی در منطقه احمدآباد دیلمقانی مستندسازی و برای کارشناسی و بررسی به اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان کرمان برای ثبت ملی در آثار معنوی ارائه شود.

کد خبر 5847637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha