۶ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۳۸

مهر گزارش می دهد؛

علمای اهل سنت از عاشورا و امام حسین (ع) گفتند

علمای اهل سنت از عاشورا و امام حسین (ع) گفتند

سنندج- علمای اهل سنت کردستان شهدای کربلا را مظلوم ترین شهدای مسلمان در طول تاریخ توصیف کردند و گفتند که قیام عاشورا و نهضت حسینی تا قیامت پابرجاست.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: مردم کردستان اعم از مسلمانان اهل سنت و اهل تشیع بنا بر فرهنگ و سنت دیرین خود همواره حامی حق و عدالت بوده و در تاریخ اسلامی خویش به مردمانی متدین و محب خاندان رسول الله (ص) مشهور بوده و هستند.

پس از واقعه کربلا نیز کردها جزو نخستین اقوامی بودند که برای امام حسین (ع) و یارانش به سوگواری و عزاداری پرداختند و اکنون با گذشت هزار و ۴۰۰ سال از این واقعه هنوز شاهد ابراز ارادت ساکنان این دیار به شهدای کربلا هستیم.

علما و روحانیون اهل سنت کردستان در راستای روشنگری و تبیین پیام‌های قیام عاشورا در این سال‌ها نقشی محوری داشته اند لذا در این راستا گفتگوهایی را با تنی چند از علمای برجسته اهل سنت منطقه انجام داده ایم که در ادامه خواهد آمد.

شهدای کربلا مظلوم ترین شهدای مسلمان هستند

قیام عاشورا تداعی‌کننده درس شهامت، شجاعت و کرامت انسانی برای همگان است

ماموستا سیداحسن حسینی، عضو شورای افتای اهل سنت کردستان در گفت وگو با خبرنگار مهر با تسلیت ایام محرم و شهادت امام حسین (ع) گفت: در طول تاریخ بارها از سوی بزرگان و علمای اهل سنت، نهضت و مظلومیت امام حسین (ع) در کتاب‌ها و خطبه‌های نماز جمعه برای مردم بازگو شده است.

وی با اشاره به اینکه جایگاه امام حسین (ع) از دیدگاه اهل سنت یک جایگاه مهم و ارزشمند است، افزود: قیام امام حسین (ع) و عاشورای حسینی برای تمام مسلمانان افتخار است چرا که تداعی‌کننده درس شهامت، شجاعت و کرامت انسانی برای همگان است.

امام جمعه موقت سنندج اظهار کرد: باید مردم از اتفاقات دشت کربلا و پیام‌های قیام امام حسین (ع) درس بگیرند و با ایستادگی در مقابل ظالم، یار و یاور مظلوم باشند.

ماموستا حسینی افزود: محبت و عشق به پیامبر گرامی اسلام (ص) و اهل بیت (ع) ریشه در دل و اعماق جان اهل تسنن دارد و همه مسلمانان جهان اسلام در سالروز تاسوعا و عاشورای حسینی داغدار و ناراحت هستند.

وی با بیان اینکه واقعه کربلا تلخ‌ترین واقعه تاریخ اسلام به شمار می‌رود، یادآور شد: ایستادگی امام حسین (ع) در برابر حکومت فاسد یزید، واقعه کربلا را با آن همه فاجعه رقم زد به طوری که این حادثه غمبار چنان داغی را بر دل مؤمنان و همه مسلمانان جهان گذاشت که تا ابد فراموش‌نشدنی است.

شهدای کربلا مظلوم ترین شهدای مسلمان هستند

باید نهضت عاشورا به عنوان دستورالعملی در تمام زمان‌ها و مکان‌ها سرمشق مسلمانان قرار گیرد

ماموستا فایق رستمی امام جمعه سنندج و نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مکتب امام حسین (ع) یکی از وقایع مهم تاریخ اسلام بوده و هر آزاده‌ای را به فکر فرو می‌برد که چگونه می‌شود شخصی همه دارایی خود را برای جامعه اسلامی و حتی همه آزادی خواهان جهان فدا و با تمام قوا برابر ظلم و ستم ایستادگی کند و در این راه جان خود را از دست دهد.

وی افزود: عاشورا مکتبی است که تنها به مسلمانان تعلق نداشته و هر آزادی‌خواهی در جهان را شامل می‌شود.

ماموستا رستمی خاطرنشان کرد: اینکه عاشورا و مکتب آن را تنها ویژه مسلمانان بدانیم، کم لطفی به این واقعه مهم تاریخی است چرا که امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان با عمل به فرامین الهی، به انسان‌های مؤمن، آزاده، جوان مرد و فداکار آموختند که هنگامی که اساس مکتب با خطر مواجه می‌شود، باید در راه حفظ و پاسداری آن از هیچ گونه جانفشانی، فداکاری، ایثار و مقاومت دریغ نکنند.

وی افزود: حادثه کربلا یکی از این حوادث الهام بخش و عبرت‌آموز است که باید مورد توجه جوامع بشری و در این میان جوامع اسلامی قرار گیرد.

امام جمعه سنندج تصریح کرد: هیچ نهضتی در طول تاریخ بشریت به اندازه نهضت امام حسین (ع) قلب‌ها را دگرگون نکرده و روح عزت، آزادگی، عواطف را در بشر ندمیده است.

ماموستا رستمی افزود: امروز با گذشت بیش از چهارده قرن از این رخداد تبلور، معنا و مفهوم نهضت عاشور هر روز تازه‌تر از گذشته بوده که نمونه بارز این حقیقت پیاده‌روی و راهپیمایی ده‌ها میلیونی اربعین حسینی است.

ماموستا رستمی تصریح کرد: آنچه از مکتب حسینی و عاشورا می‌آموزیم، تکیه بر قدرت لایزال الهی است، دلیل جاودانگی عاشورا بر فراز عصرها و نسل‌ها بر پایه و بستر عقلانیت و اخلاص و زلالی شخصیت استوار است.

وی افزود: باید نهضت عاشورا به عنوان دستورالعملی در تمام زمان‌ها و مکان‌ها سرمشق مسلمانان قرار گیرد.

امام جمعه سنندج اظهار کرد: صحنه عاشورا صحنه آزادی است که توسط امام حسین (ع) به همه جهانیان صادر شد و می‌توان گفت که عاشورا یک مکتب بود که کاتب آن امام حسین (ع) بود.

شهدای کربلا مظلوم ترین شهدای مسلمان هستند

نسل جوان با پیام‌های نهضت عاشورا بیشتر آشنا شوند

ماموستا مصطفی شیرزادی امام جمعه مریوان نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: قیام امام حسین (ع) با انگیزه امر به معروف و نهی از منکر و با هدف برقراری عدل و عدالت و در نهایت برای نجات اسلام و مبارزه با طغیان بود.

وی افزود: آن حضرت قیام کرد برای اینکه درس آزادی و آزادگی را در تاریخ در روح ملت‌ها و امت‌ها بدمد تا دین و دینداری در پناه آزادی شاداب و سر زنده بماند.

این روحانی برجسته اهل سنت کردستان تصریح کرد: بدون شک ترویج آموزه‌های والای نهضت حسینی و ارزش‌های اصیل اسلامی رسالتی بسیار سنگین و حیاتی است که می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات کنونی کشور عزیزمان باشد.

ماموستا شیرزادی افزود: درس‌های بزرگی را می‌توانیم از مکتب امام حسین (ع) در عاشورا برای زندگی امروز خودمان برداشت کنیم که مسئولیت‌پذیری در قبال جریان حق و سکوت نکردن در برابر جریان باطل از مهم‌ترین درس‌های عاشوراست.

وی خاطرنشان کرد: همه ما وظیفه داریم که نسل‌های آینده ساز جامعه را با درس‌های قیام عظیم عاشورا و مفاهیم والای آزادگی، ظلم‌ستیزی، اخلاق، ایثار و از خودگذشتگی آشنا کنیم.

امام جمعه مریوان تصریح کرد: قیام امام حسین (ع) و مکتب او بر مبنای ارزش‌های انسانی است که ذاتاً وحدت‌آفرین هستند و امروز وظیفه ماست که این مؤلفه‌های وحدت‌بخش را برای تمام مذاهب و اقوام به نحو شایسته بیان کنیم.

کد خبر 5848240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha