۱۸ مرداد ۱۴۰۲، ۱۱:۳۱

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی:

نیازمند فقهی جدید مبتنی بر مشترکات و مسایل روز جهان اسلام هستیم

نیازمند فقهی جدید مبتنی بر مشترکات و مسایل روز جهان اسلام هستیم

ارومیه - مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی گفت: ما احتیاج به یک فقه جدید داریم که مبتنی بر مشترکات و مسائل روز جهان اسلام و عرصه بین الملل باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، ماموستا عبدالسلام کریمی پیش از ظهر چهارشنبه در سومین کنفرانس منطقه‌ای وحدت اسلامی در ارومیه، افزود: ما احتیاج به یک فقه جدید داریم، نه آنکه فقه‌های فعلی را کنار بگذاریم، ما درکنار این فقه‌ها در سطح جهان اسلام نیازمند فقهی هستیم که شیعه و سنی را تفکیک نکند و نیز چشمداشتی به قومیت‌ها و جغرافیای کشورها نداشته باشد و مبتنی بر مشترکات و مسائل روز جهان اسلام و عرصه بین الملل باشد.

وی با بیان اینکه اختلافات جزئی و در فتاوای فقهی است ما در اصول و ریشه هیچ اختلافی نداریم، باید بذرهای اختلاف را بخشکانیم، عنوان کرد: بیانات و رفتارهای ما باید طوری باشد که دوست را خوشحال و دشمن را ناراحت کند، تقابل، عامل فنا و تفاوت راز بقاست؛ ما باید بر مشترکات تاکید کنیم و ابهام موجود در اختلافات را بعد از رسول (ص) از اولی الامر پیگیری کنیم.

ماموستا کریمی بر ضرورت وحدت بین مسلمان تاکید کرد و گفت: رفتار، حرکات و استنتاجات علما باید مبتنی بر تبیین و تحقیق باشد تا جهالت و عداوت از بین برود، اگر باورها را اصلاح کنیم اعمال ما درست می‌شود، چرا که عمل ما ناشی از عمل ماست.

وی ادامه داد: ما باید به جوهر دین بپردازیم که در اصول آن همه مشترک هستیم؛ همه ما اهل محبت، دین، تحقیق و پژوهش و.. هستیم؛ دین ما دین تشخیص است که باید آن را علنی و همگانی کنیم.

ماموستا کریمی افزود: ما احتیاج به یک فقه جدید داریم که مصالح کل عالم اسلام را در نظر بگیرد و مبتنی بر مسائل روز باشد و یک صدا و یک عمل را از خود نشان دهیم چرا که ما مشترکات زیادی داریم و این فقه نباید بین ترک و کرد و بلوچ و … فرقی داشته باشد.

وی تاکید کرد: برای ایجاد وحدت ما باید به قرآن و سنت و مراجع، مراجعه کنیم و بذرهای اختلافات را بخشکانیم و در حقانیت خود متحد باشیم و در مقابل دشمن بایستیم.

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و مذاهب تصریح کرد: تقابل، عامل فنا و تفاوت راز بقاست؛ ما باید بر مشترکات تاکید کنیم و ابهام موجود در اختلافات را بعد از رسول (ص) از اولی الامر پیگیری کنیم. نقد ما و رفتار ما نباید جوری باشد که موجب شادی دشمن شود. اگر دشمن از نظرات ما خوشحال شدند بدانید که شیطانی است.

کد خبر 5857423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha