۲۲ مرداد ۱۴۰۲، ۱۳:۵۰

مهر گزارش می‌دهد؛

آموزش و پرورش مکلف به اجرای رای دیوان عدالت

آموزش و پرورش مکلف به اجرای رای دیوان عدالت

به دنبال رأی اخیر دیوان عدالت اداری سقف سنی برای ورود به دانشگاه فرهنگیان شکسته می‌شود و حداکثر سن ورود به دانشگاه فرهنگیان دیگر ۲۴ سال نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، چند روز قبل بود که دیوان عدالت اداری با صدور رأیی جنجالی شرط سنی برای ورود به دانشگاه فرهنگیان را رد کرد.

با اجرای این رأی سقف سنی دانشگاه فرهنگیان شکسته می‌شود و دیگر شرط سنی ۲۲ سال ملاک نیست و سن پذیرش تا ۴۰ سال خواهد بود.

در رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری که از همین کنکور ۱۴۰۲ و بعد از آن لازم الاجراست، آمده بود: اولاً دانشجویان متعهد خدمت موضوع قانون مذکور از آغاز تحصیل خود استخدام می‌گردند و بر همین اساس رعایت مقررات عمومی استخدام از جمله حداکثر سن استخدام در خصوص آنها الزامی است.

ثانیاً بر اساس ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری، حداکثر سن استخدام مشخص شده و مقرره مورد شکایت با وجود استناد به ماده مذکور حداکثر سن استخدام را ۲۴ سال تعیین نموده که مغایر با سن مقرر در بند قانونی فوق بوده و استناد به ماده ۴۳ قانون مدیریت خدمات کشوری نیز نمی‌تواند دلیلی بر تعیین حداکثر سن به میزان ۲۴ سال باشد و پیش بینی حداکثر سن ۲۴ سال در بند مورد شکایت باعث محروم شدن بسیاری از افرادی که حائز شرایط عمومی استخدام هستند می‌گردد.

به دنبال این رأی دیوان عدالت اداری که عملاً راه ورود به دانشگاه فرهنگیان را برای بسیاری از افراد دیگر فراهم می‌کند؛ مسئولان آموزش و پرورش واکنش نشان دادند و ضمن پذیرش ضمنی این رأی، از حل این موضوع در آینده‌ای نزدیک خبر دادند.

رأی دیوان عدالت اداری فصل الخطاب است

قاسم احمدی لاشکی معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش در حاشیه نشست خبری امروز خود با اشاره به رأی دیوان عدالت اداری در ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان گفت: رأی دیوان عدالت اداری فصل الخطاب است و ما باید قانون را رعایت کنیم.

لاشکی با این حال انتقاد خود از این رأی دیوان را این‌گونه بیان کرد: بنده بر اساس نظر کارشناسی خودم می‌گویم که در فرانسه یک معلم ۶ سال و در آلمان حدود ۵.۵ سال دوره‌های تربیت معلم را طی می‌کند لذا باید یک فرد از سنین پایین کار آموزش معلمی را آغاز کند. این فرد که می‌خواهد معلم شود باید در ابتدا تربیت شود و بعد بتواند فرزندان ما را تربیت کند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: واحد حقوقی آموزش و پرورش در حال بررسی موضوع ابطال سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان است، ما نمی‌توانیم فردی را که ۴۰ سال سن دارد به عنوان معلم دوره ابتدایی استخدام کنیم، وظیفه ما تعلیم و تربیت است نه استخدام و امیدواریم گزارشی که ارائه خواهیم داد بتواند بر روی این رأی تأثیر داشته باشند.

لاشکی در حالی از ابطال شرط سنی برای ورود به دانشگاه فرهنگیان انتقاد کرده است که پیش از آن گفته بود که قرار است از سال‌های آینده علاوه بر کنکور، یک آزمون جامع اختصاصی برای ورود به دانشگاه فرهنگیان طراحی و اجرا شود.

آموزش و پرورش تابع قوانین فرادستگاهی

شاید برای آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان که با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار است برگزار شود بتوان شرط سنی را اعمال کرد اما بر اساس قانون همه دستگاه‌ها موظف هستند آئین‌نامه‌ها و ابلاغیه‌های صادره را به صورت یکسان اجرا کنند.

موضوع اینجاست که دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از آغاز تحصیل خود استخدام می‌گردند و به همین دلیل نظام آموزشی نمی‌تواند شروط ویژه ای برای استخدام خود لحاظ کند و وزارت آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه دولتی موظف است تابع قوانین فرادستگاهی باشد.

از سوی دیگر نظام آموزشی با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه است. مجموع پذیرفته شدگان دو آزمون استخدامی دو ماه قبل و پذیرفته شدگان امسال دانشگاه فرهنگیان از ۶۰ هزار نفر فراتر نمی‌رود در حالی که کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش بر اساس گفته‌های مسئولان به ۳۰۰ هزار نفر می‌رسد.

کمبود معلم از یک سو و شروط بی پایه از سوی دیگر

معلوم نیست وزارت آموزش و پرورش با وجود کمبود نیرو چه اصراری بر تفکیک و محروم کردن بخشی از جوانان این کشور از فرصت معلمی دارد؟ وزارت آموزش و پرورش بر چه اساسی به این نتیجه رسیده است که جوانی که به عنوان مثال ۲۸ سال سن دارد شایستگی لازم را برای معلمی ندارد؟

از سوی دیگر کمتر دانشگاهی در کشور وجود دارد که برای پذیرش دانشجو شرط سنی و آن هم سن زیر ۲۴ سال را تعیین کرده باشد. متأسفانه پیش از این هیچ‌گاه نظام آموزشی توضیحی در این خصوص نداد که چگونه به عدد ۲۴ سال رسیده است؟

اگرچه وزارت آموزش و پرورش در تلاش است تا حتی الامکان بر رأی دیوان عدالت اداری تأثیر بگذارد اما رأی این دیوان قطعی است و طبق قانون جدید در رسیدگی، تصمیم‌گیری و اجرای دستگاه‌ها ملاک عمل است.

لازم به ذکر است در ضوابط دفترچه کنکور امسال، حداکثر سن ورود به دانشگاه فرهنگیان ۲۴ سال تعیین شده و با رأی دیوان عدالت اداری این شرط سن ابطال شده است. به گفته مسئولان آموزش و پرورش نحوه اجرای این قانون بعد از ابلاغ رسمی رأی به وزارت آموزش و پرورش اعلام خواهد شد.

کد خبر 5860323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • حسن IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      2 4
      وقتی با ۲۴ سال وارد دانشگاه شود به جای بازنشستگی در ۵۰ سالکی، در ۵۴ سالکی اتفاق می افتد و سال های اخر خدمت فرد توان جسمی تدربس ندارد
    • زهرا IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      1 0
      یعنی دیگه شرط سنی تا ۴۰ سال ؟تکلیف ما چیه واسه کنکور آماده بشیم یا نه؟
    • حسین IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      0 0
      آخه چرا سرباز معلم ها که هم دوره دیدن و هم سابقه دارن رو استخدام نمیکنید
    • مجید IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      4 3
      یعنی اگر فردی در چهل سالگی معلم شود در هفتاد سالگی بازنشسته می شود پس عملا بیست سال از خدمتش در دوران پیری است در صورتی که نیروی انسانی جوان است که جامعه رو میسازه و نیروی انسانی پا به سن گذاشته باید از تجربیات او استفاده کرد
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      2 1
      ممنون از شما. گزارش خوبی بود، انشالله با پیگیری شما و سایر رسانه ها این رای اجرا شود‌.
    • زهرا IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      2 1
      سپاس بیکران از پیگیری شما لطفا تا اجرای رای پیگیر این خبر باشید و صدای ما رو به گوش مسئولین برسونید با تشکر از زحمات شما...
    • امید محمودی IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      1 1
      خیلی ممنونم بابت گزارشی که تهیه کردید همچنین خواهشندم تا رای به اجرای کامل برید پیگیری نمایبد.
    • کوثر IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      1 1
      خواهشمندیم تا اجرای رای پیگیری کنید با سپاس
    • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      2 1
      مننون از خبرگزاری مهر. رای دیوان باید اجرا شود موضوع را از دیوان هم پیگیری کنید. سپاس
    • حمیدرضا IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      1 1
      با سلام و احترام با تشکر و سپاس فراوان. آموزش پرورش باید مطابق قانون استخدامی و دیوان عدالت نسبت به اجرای این رأی هرچه سریع تر اقدام کند. از خبرگزاری مهر خواهشمندیم تا اجرای کامل این رأی پیگیری کنن ممنون از لطف بینهایت شما. آرزوی توفیق روزافزون شما بزرگوار از خداوند متعال را خواستارم.
    • منصوره طاهری IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      3 2
      شما فکر کنید بر فرض یک شخص 30 ساله وارد دانشگاه فرهنگیان شود.. در سن 34 سالگی تازه میخواهدمعلم شود و 35 سال کار کند، با کدام انرژی و روحیه؟؟!!
    • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      3 2
      از نظر من خیلی حکم مسخره ای هست باید دانشگاه فرهنگیان با بقیه دانشگاهها تفاوت داشته باشه یه فرد با ۴۰ سال سن چطوری میتونه تا ۷۰ سالگی برای بچه ها تدریس کنه
    • فریبا سخنوری IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      2 2
      سلام آقای لاشکی عزیز مخالفت شما بابرداشتن شرط سنی به نظر من کاملا بی مورد هست من خودم یه معلم هستم شما برای تربیت نیرو یکسال بیشتر وقت نیاز ندارید باید درسها فشرده وواحدهای کاربردی وبه درد بخور بزارید در ضمن کسی که ۳۵ یا ۳۷ یا ۴۰ سالش هست قطعا یه مدرکی داره ودانشگاه رفته شما می توانید از این استفاده
    • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      40 1
      سلام آقای لاشکی من خودم یه معلم هستم به نظر من مخالفت شما درست نیست اول ما در یک دوره یکساله هم می توانیم نیرو تربیت کنیم دوما معمولا توی این سن یه مدرکی دارن بی سواد نیستن که تورو خدا این شرط سن ورشته بردارین یه معلم باید بیشتر خودش به دنبال اطلاعات ومعلومات روز باشه
    • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      4 0
      در ضمن آقای لاشکی یه معلم انچه به درد تدریسش می خوره در هیچ دانشگاهی نم تونه یاد بگیره مگر خودش یه سری از تجربه های باز نشستگان وهمکاران با سابقه استفاده کنه ومطالعه مداوم داشته باشه وخودشو به روز کنه از نظر علمی
    • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      2 1
      از دیوان هم پیگیری کنید تا اجرا شود. خیلی ممنون از آقای قدمی
    • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      2 0
      پس به نظر من سن ورشته خیلی مهم نیست شما می تونید از رشته مهندسی برق با تمام گرایش اون برا تدریس ریاضی استفاده کنید چون اونا در این ضمینه مطمئنا تبحر دارن وریاضی اونا قوی هست یا همچنین رشته های دیگه در حیطه خودشون استفاده کنید این تجربیات سی ساله من هست
    • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      2 2
      این تصمیم کاملا اشتباه هست و خواهد بود
    • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      3 2
      اشتباه پشت اشتباه باید با تمام حساسیت نظام آموزشی رو دید سقف سنی چهل سال اشتباه محض یه جورایی مرگ اموزش هست
    • ریحانه IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      4 1
      خیلی کار خوبی کردن درسته رقابت زیاد میشه برای فرهنگیان مثل پزشکی که بدون سن بود اما اوناییم که به هر حال نتونسته بودن و یا قبلا شرایطشو نداشتن موفق بشن یه فرصت دوباره دارن😍شاید کسی تازه شرایط تحصیل براش مهیا شده باشه و بع نظرم این حرف که هرچی سن بالاتر میره بی حوصله تر میشن اشتباهه تازه صبورترن
    • باران IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
      18 18
      معلمی که تازه در چهل سالگی وارد دانشگاه شده و قراره در چهل و چهار سالگی وارد کلاس بشه که دیگه حوصله نداره و نمیتونه با بچه ها و نوجوانان به خوبی رابطه برقرار کنه همچین معلمی قراره در هفتاد و چهارسالگی بازنشسته بشه ؟! آخه معلم هفتاد ساله چطور میتونه کلاس داری کنه خدا به داد دانش آموزان برسه !
      • AE ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
        4 1
        مگه تقصیر خودش بوده که تا ۴۰ سالگی بیکار مونده؟
    • ناشناس IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
      6 11
      ماافتخارمیکنیم به رییس سنجش وازخداوند عاجزاانه می‌خواهیم وجود چنین افرادوظیفه شناس وعلوی مداررادرکشورزیادکند تاکشورعزیزمان سربلندترازهمیشه واباد ترازهمیشه درجهان بدرخشد ودیوان ناعدالت به خودبیاید وعدالت راپیاده کند من یه مادردانشجو هستم
    • ظهور IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
      1 0
      سلام میگه ۳۰۰هزارتا نیرو میخواد،خب چه ایرادی داره اونی که مثلا ۲۸سالشه و علاقه مند شرکت کنه
    • مهدیه IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
      0 0
      سئوال من این است که بامعدل نوزده وهشتاد صدم ودو کارنامه ی فرهنگیان جایگاهم در کشورم کجاست
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
      1 1
      چه تعداد افردا 40 ساله میتونن تو کنکور شرکت کنن و با کسب نمره و رتبه عالی، وارد دانشگاه فرهنگیان بشن؟ الکی جو منفی ندید
    • مهدی IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
      2 1
      خیلی خوبه که لغو شد.درضمن قرار نیس کسی که ۳۰یا۴۰سالگی معلم میشه حتما۳۰سال خدمت کنه.میشه با ۱۵تا۲۰ سال سابقه بازنشت بشه. کنکور ویژه تربیت معلم هم که گفتن۶ ماه دیگه و بهمن ماهه هنوز هیچی از آزمون مشخص نیست.و چون از ۲ سال قبل ابلاغ رسمی نشده قانونی نیست و نباید امسال برگزار کنن
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
      3 1
      از پیگیری شما متشکرم. لطفاً موضوع را از دیوان عدالت اداری هم پیگیری فرمایید تا سریع تر اجرایی شود. یا علی
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
      15 5
      سقف سنی چهل برای دانشگاه فرهنگیان بدون کارشناسی واحساسی بوده حوزه علمیه هم سقف سنی داره یا دانشگاه امام صادق و امثالهم ..
    • ناهید IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
      2 1
      به نظرم شرط سنی بی انصافی بود ک در مورد دهه هفتادیا شده و الان تازه ب فکر افتادن. و کسایی ک با سن بازنشستگی در هفتاد سالگی مشکل دارند حتما ک قرار نیست در هفتاد سالگی بازنشسته شوند. کسایی هم هستند که در چهل تا پنجاه سالگی بازنشسته شدند. میزان خدمت ک فقط سی سال نیست.......
    • یاس IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
      2 1
      بستگی داره به نوع نگاه و شرایط شما، اگر زیر ۲۴ باشی ویا فرزند زیر ۲۴ داری خب طبعا مخالف رای دیوان هستی چون رقبات‌ خیلی زیاد میشن و البته قوی ، اما اگر دهه سوخته دهه شصتی هستی خب استقبال میکنی از رای دیوان
    • علی IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
      2 1
      آموزش وپرورش شده حایگاه آزمایش وخطا!! اگر راست می گویید که عادلانه است همین شرط را برای دیگر سازمان ها و نهادها و ادارات بگذارید !! معلم ۴۰، ۵۰,۶۰ ،۷۰ ساله چطوری می خواهد درس بدهد نه دندونی دارد که خوب حرف بزند نه حالی دارد با کمری خمیده درس بدهد!!! کمی اندیشه لازم است
    • زهرا IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
      3 2
      رای دیوان عدالت کاملا مسئولانه و آگاهانه است چرا باید حق کسانی که میتوانند معلم شوند بخاطر سن ضایع شود؟ نباید توان و خلاقیت جوانان را بخاطر ترس از بیکاری صرفا در تربیت معلم کشت بلکه باید به هر سنی اجازه داد تا استعداد حقیقی اش را بکار گیرد
    • مریم IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
      0 0
      من که از ۲۰ سالگی معلم شدم والان ۲۵ سال سابقه دارم واقعا از خداوند می خوام که کمکم کنه بتونم این ۵ سال رو تما م کنم .ولی به نظر من ۲۵ سالگی بیشتر برای استخدام اصلا صحیح نیست چون شغل معلمی خیلی صبر وحوصله می خواد
    • معلم AE ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۶
      0 0
      اخه یک معلم چهل ساله حوصله وانرژی یک فرد بیست ساله رو نداره .چرا بچه های مردم و بیچاره میکنید.