۲۹ مرداد ۱۴۰۲، ۷:۳۷

مدیرکل محیط‌زیست اصفهان در گفتگو با مهر:

آلودگی شدید واحد کُک‌سازی ذوب‌آهن پیگیری قضایی می‌شود

آلودگی شدید واحد کُک‌سازی ذوب‌آهن پیگیری قضایی می‌شود

اصفهان- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: کارخانه ذوب آهن اگر نتواند در مهلت تعیین شده اشکال فنی بخش کُک‌سازی را رفع کند، این مسئله را بطور ویژه پیگیری قضایی خواهیم کرد.

احمد رضا لاهیجان زاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه علت انتشار بوی کُک در زرین‌شهر به دلیل اشکال فنی در واحد کک سازی ذوب آهن بوده و همین امر سبب انتشار آلودگی بیشتر شده است، اظهار داشت: همکاران ما در محیط‌زیست علاوه بر حضور و دنبال کردن مباحث کارشناسی در خصوص آلایندگی کارخانه ذوب‌آهن، برای این کارخانه اخطاریه صادر کردند و به آنان برای رفع آلودگی مهلت داده شد.

وی ادامه داد: کارخانه ذوب آهن اگر نتواند اشکال واحد کُک سازی را رفع کند، این مسئله را بصورت ویژه از مراجع قضائی پیگیری می‌کنیم.

سیستم فرسوده کارخانه ذوب آهن باید بهسازی شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تصریح کرد: کارخانه ذوب آهن باید سیستم قدیمی و فرسوده خود را بهسازی کند، نمی‌توان گفت چون قدیمی است به این روند خود ادامه دهد. ذوب آهن یا باید بهسازی شود یا مسائل حقوقی و قضائی را ویژه دنبال خواهیم کرد و اگر نتواند مشکلات را برطرف کند باید به فکر تعطیلی واحد کک سازی باشد و کک مورد نیاز را از جای دیگری تأمین کند.‌

به گزارش مهر، اهالی زرین‌شهر اصفهان طی یک هفته گذشته در وبسایت کارزار خطاب به رئیس سازمان محیط زیست، وزیر بهداشت، استاندار و دادستان اصفهان در اعتراض به آلایندگی کارخانه ذوب آهن نامه نوشتند.

در این نامه آمده است که آلودگی شدید هوا به‌خاطر دود ناشی از سوختن کک باعث بروز بیماری‌های متعددی در زرین شهر شده است و مردم خواهان رسیدگی به وضعیت آلایندگی کارخانه ذوب آهن هستند.

خبرنگار خبرگزاری مهر کوشید تا با مسئولان کارخانه ذوب آهن اصفهان در این باره گفتگو کند اما این مجموعه حاضر به پاسخگویی نشد.

کُک roast ماده‌ای متخلخل است و در کوره بلند به کار می‌رود و یکی از اصلی ترین نهاده‌های بی بدیل برای تولید فولاد است. در فرآیند تولید کک چند نوع ذغال سنگ که مواد فرار موجود در آنها با یکدیگر متفاوت است مخلوط شده و در کوره‌های مخصوص تحت حرارت قرار می‌گیرند تا به کک تبدیل شوند که به این روند کربنیزاسیون می‌گویند. ترکیب شیمیایی کک حاوی ۹۴ تا ۸۵ درصد کربن و باقی آن مواد فرار، خاکستر، گوگرد و رطوبت است.

فعالیت کارخانه ذوب آهن اصفهان نیمه اول دی ماه ۱۳۵۰ با تولید چدن آغاز شد.

کد خبر 5865535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha