۳۱ مرداد ۱۴۰۲، ۱۸:۲۱

رئیس اداره تبلیغات اسلامی گناوه:

مساجد کانونی برای فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی هستند

 مساجد کانونی برای فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی هستند

گناوه- رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان گناوه گفت: مساجد کانونی برای فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی همراه با رزق معنوی هستند.

حجت الاسلام علی محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مسجد پایگاه معبودان عاشقی است که به واسطه ارتباط با خالق الهی به پرواز درآمده و به معراج رسیده و متنعم از نعمات بهشتی می‌شوند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان گناوه افزود: امام صادق علیه السلام در اهمیت مسجد می‌فرمایند: «بر شما باد رفتن به مساجد؛ زیرا مساجد خانه‌های خدا در روی زمینند.،هر که پاک و پاکیزه وارد آنها شود خداوند او را از گناهانش پاک گرداند و در زمره زائران خود قلمدادش کند، پس در مساجد نماز و دعا بسیار بگزارید»

وی گفت: رئیس مکتب جعفری از مسجد به عنوان خانه خدا در روی زمین نام می‌برد که هر روز عاشقان مشغول راز و نیاز با خداوند هستند و این عشق و دلدادگی را با اقامه نماز و سر تعظیم به پیشگاه الهی ابراز می‌کنند.

وی ادامه داد: روز نامگذاری مسجد نقطه عطفی برای همه مسلمان جهت احیای نام مسجد و بزرگداشت آن است وهم چنین در این روز، تبیین قداست و عظمت مسجد، تکریم نیروهای فعال در مساجد، توجه به آبادانی معنوی و فیزیکی مساجد، تلاش برای بهبود محتوای فرهنگی مساجد و ایجاد هماهنگی بین متولیان دینی این مکان‌های شریف نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: هدف از نام گذاری روز جهانی مسجد، ارائه الگوی مناسب برای بزرگداشت روز مسجد، تبیین مطالبات و نیازهای مسجد، مرور وضعیت گذشته و حال مساجد، بررسی نقش مساجد در تعامل بین دین و دولت و نیز معرفی و قدردانی از ائمه جماعات موفق است.

وی تصریح کرد: مسجد محل سجده کنندگان و اقامه کنندگان نماز و تعظیم شعائری است که در روزگارانی محلی برای پیگیری امورات جنگی، داوری و قضاوت، آمادگی نظامی، اعزام به جبهه‌ها جهت دفاع از مسجد، نماز و قرآن بوده است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان گناوه بیان داشت: پیامبر اکرم (ص)، پس از هجرت و ورود به شهر مدینه، در نخستین گام در راستای تحقق حاکمیت دین اسلام، اقدام به تأسیس نهادی اجتماعی دینی به نام مسجد کردند.

وی اضافه کرد: پایه‌های حکومت اسلامی در زمان رسول خدا (ص) در این مکان بنیان نهاده و اصول و مبانی دین اسلام، از این پایگاه مقدس به مردم جهان عرضه شد و پیامبر (ص) با این کار خویش، ادبیات سیاسی جدیدی را پایه گذاری کرد؛ ادبیاتی که در آن حکومت کننده «امام» و حکومت شونده «امت» و مقرّ حاکمیت «مسجد» بود.

وی افزود: مساجد در زمان پیامبر اسلام، سهم به سزایی در ایجاد عدالت اجتماعی و شکسته شدن نظام‌های طبقاتی و اخلاق اشرافی گری و مرزبندی‌های کاذب خون و نسب و ثروت داشت و سبب جایگزین شدن فرهنگ برابری و برادری در محیط مساجد شد و پیامبر اکرم (ص) نیز هر گاه در مسجد با مؤمنان نشست و برخاست داشتند، این امر را به دقت رعایت می‌فرمودند و حتی در نگاه کردن نیز مساواتی را برای همه قائل بودند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان گناوه بیان کرد: پیرامون کارکرد اجتماعی دیگر مسجد، در کلامی از امام باقر (ع) آمده است که فرمودند: «مسکینان و فقیران در زمان رسول خدا (ص) در مسجد منزل می گزیدند». افزون بر این، مساجد پناهگاه غریبان و در راه ماندگان بود، به طوری که هرگاه فرد تازه واردی داخل یکی از شهرهای اسلامی می‌شد و یکی را نمی‌شناخت، یکسره به سراغ مسجد آن شهر می‌رفت.

حجت الاسلام محمدی یادآور شد: مسجد اولین سنگر اعتقادات و باورهایی جهت رشد و کمال و رسیدن به سعادت بوده است و هرکس به مسجد رجوع دارد بی شک از مؤمنان شمرده می‌شود و از عنایت الهی برخوردار خواهد بود.

کد خبر 5868143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha