۵ مهر ۱۴۰۲، ۲۱:۰۲

ایران سرزمین کاروانسراها- ۵۱

کاروانسرای «ده محمد» با شاه نشین های زیبا/فرصت بی نظیر گردشگری

کاروانسرای «ده محمد» با شاه نشین های زیبا/فرصت بی نظیر گردشگری

بیرجند- میراث جهانی کاروانسرای «ده محمد» با شاه نشین های زیبا فرصت بی نظیری را برای جذب گردشگر به وجود آورده است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: در بین ۵۴ کاروانسرایی که در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است نام کاروانسرای ده محمد می‌درخشد، کاروانسرایی که در مسیر بشرویه به طبس نظر گردشگران را به خود جلب می‌کند.

این اثر ثبت شده جهانی در کنار سه کاروانسرای دیگر خراسان چون کاروانسرای چهل پایه، کاروانسرای سرایان و کاروانسرای خان از نظر معماری آنقدر شگفت انگیز هستند که قابلیت جذب گردشگر از دیگر کشورها را دارند و می‌توانند ارزآوری برای استان نیز داشته باشند.

وحید بهفر نژاد، معاون میراث فرهنگی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره ویژگی‌های این کاروانسرا اظهار کرد: کاروانسرای ده محمد مربوط به دوره قاجار در ۷۰ کیلومتری شمال طبس در روستای زیبا و تاریخی ده محمد در مسیر بشرویه به طبس قرار دارد.

ویژگی‌های معماری کاروانسرای ده محمد

بهفرنژاد افزود: دژ و دیواره خارجی آن از سنگ و ساروج بوده و در ساختمان سردر و فضاهای داخلی آن از مصالح آجری استفاده شده است.

معاون میراث فرهنگی خراسان جنوبی گفت: این اثر تاریخی شامل هشتی ورودی، حیاط، اصطبل و حجره‌هایی در اطراف حیاط، شاه نشین و همچنین چهار برج است.

وی با اشاره به اینکه این رباط دارای ۴ دژ در یک طبقه می‌باشد که البته ساختمان سردر و شاه نشین آن در دو طبقه احداث شده است، افزود: این کاروانسرا دارای اصطبل و شاه نشین بوده و اطراف آن رواق‌هایی برای استراحت کاروان‌ها احداث گردیده است.

بهفرنژاد نژاد بیان کرد: این اثر در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۳۸۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسد و امروز جزو میراث جهانی استان محسوب می‌شود.

گزینه‌ای برای سرمایه گذاری در حوزه میراث فرهنگی

وی گفت: ثبت جهانی این کاروانسراها بی شک نقش مهمی در معرفی جذبه‌های گردشگری خراسان جنوبی دارد و می‌تواند گردشگرانی از نقاط مختلف دنیا را به خراسان جنوبی دعوت کند.

معاون میراث فرهنگی خراسان جنوبی ادامه داد: کاروانسرای ده محمد در طبس نیز قابلیت اقامتی و گردشگری دارد و قبلاً کار مرمتی آن به وسیله میراث شروع شده است و گزینه خوبی برای ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است.

بهفر نژاد گفت: از سال ۹۷ پروسه تشکیل پرونده کاروانسراها شروع شد و پس از حضور ارزیابان یونسکو در مهر ۱۴۰۰ در استان و در نهایت تشکیل جلسه در عربستان، چهار کاروانسرا از خراسان جنوبی ثبت جهانی شد.

کد خبر 5896659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha