۹ مهر ۱۴۰۲، ۱۱:۲۲

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد:

درآمد موقوفات یزد به ۱۰۰ میلیارد تومان رسید

درآمد موقوفات یزد به ۱۰۰ میلیارد تومان رسید

یزد- مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد گفت: درآمد موقوفات و بقاع متبرکه استان یزد در سال گذشته به ۱۰۰ میلیارد تومان رسید که به طور کامل در راستای نیات واقفان هزینه شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام رضا صادقی، صبح یکشنبه در نشستی خبری با بیان اینکه استان یزد دارای ۴ هزار و ۶۶۱ موقوفه منفعتی و انتفاعی و بیش از ۱۵۹ بقعه متبرکه است، اظهار داشت: این موقوفات و بقاع در سامانه جامع موقوفات کشور ثبت و ضبط شده است.

وی عنوان کرد: موقوفات منفعتی یزد شامل ۱۰ هزار و ۴۳۱ مورد است که ۷۴ درصد آن، کشاورزی است و درآمد کمی دارند اما مجموع درآمدهای موقوفات و بقاع متبرکه استان یزد در سال گذشته به ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده که به طور کامل در راستای اجرای نیات واقفان هزینه شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد با بیان اینکه ۶۷ درصد موقوفات استان یزد فاقد سند است، افزود: در سفر ریاست جمهوری به استان یزد، مبلغی به ثبت موقوفات یزد اختصاص یافت و اتفاقات خوبی را در حوزه وقت استان یزد رقم زد.

صدور ۱۴۹۰ سند وقفی برای موقوفات یزد

صادقی ادامه داد: از هفته وقف سال گذشته تاکنون هزار و ۴۹۰ سند وقفی در استان یزد صادر شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۲۰ درصدی داشته است.

وی، مساحت موقوفات ثبت سند شده را ۷۷۳ هکتار اعلام کرد و گفت: مساحت اراضی اسناد تعویضی نیز که ۷۳۳ مورد بوده، ۱۰۳ هکتار است.

صادقی با بیان اینکه بزرگترین موقوفه استان یزد، موقوفه ابوالقاسم رشتی است، اظهار داشت: ۵۰ اداره در این موقوفات مستقر هستند که امیدواریم با همکاری دستگاه‌های مستقر، نیت واقف که بیشتر از ۴۰ مورد است، محقق شود.

صدور سند وقفی برای خلدبرین

وی با بیان اینکه آرمستان بزرگ یزد (خلدبرین) نیز یکی از موقوفات یزد است و بالغ بر ۸۰ هکتار وسعت دارد، افزود: سند این موقوفه امسال به نام اوقاف ثبت شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد ادامه داد: اجاره فعال درا ستان یزد ۱۰ هزار و ۷۴۳ رقبه است و موقوفات بدون سند اجاره نیز ۱۰ هزار و ۶۱۹ مورد است که ۷ هزار و ۶۶۵ مورد نیز مستاجران آن برای پرداخت اجاره مراجعه نکرده اند و بدون اینکه حق و حقوق وقف را پرداخت کنند، در حال استفاده از آن هستند.

مردم یزد از ثمرات وقف بی‌اطلاعند

صادقی با بیان اینکه موقوفات خدمات بسیاری به مردم یزد می رسانند اما مردم از آن بی اطلاع هستند، افزود: فقط یک نمونه آن، استقرار ۵۵ اداره دولتی در اراضی موقوفی است.

صادقی، حوزه های علمیه سراسر استان را نیز از موقوفات استان دانست و گفت: مساجد و حسینیه‌های سطح استان که آمار آنها بالاست و از نظر ساخت و ساز، کیفی و در خور شأن خانه خداست، از موقوفات استان هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد ادامه داد: در ماه محرم و صفر امسال، فقط یک میلیارد تومان از محل نیات واقف برای زائران هزینه شد اما وقف مظلوم واقع شده و مردم از آن بی اطلاع هستند.

وی با تاکید بر اینکه وقف و ثمرات آن باید به مردم معرفی شود، افزود: ما باید گزارش شفاف و دقیق به مردم ارائه دهیم که ممکن است کوتاهی‌هایی صورت گرفته باشد اما از این پس شفافیت با مردم و ارائه گزارش به آنها در مورد موقوفات استان را در برنامه داریم.

در این نشست معاونان اداره اوقاف و امور خیریه استان یزد به ارائه گزارش‌هایی در حوزه قرآن، وقف، برنامه‌های هفته وقف، پروژه‌های سرمایه گذاری در حوزه وقف و … پرداختند.

کد خبر 5899893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha