۳۰ آبان ۱۳۸۶، ۱۳:۰۱

تولید ملکه زنبور عسل به بخش خصوصی واگذار می شود

تولید ملکه زنبور عسل به بخش خصوصی واگذار می شود

کرج - خبرگزاری مهر: سرپرست دفتر پرورش طیور و کرم ابریشم وزارت جهاد کشاورزی گفت: برنامه ریزیهایی صورت گرفته که بر اساس آن تولید ملکه زنبور عسل با نظارت وزارت جهاد به بخش خصوصی سپرده می شود.

به گزارش خبرنگار مهر در کرج، حسین دماوند نژاد پیش از ظهر امروز در ششمین همایش علمی و پژوهشی زنبور عسل کشور در موسسه تحقیقات علوم دامی کرج اظهار داشت: این امر با هدف افزایش تولید عسل، ارتقا کیفیت و افزودن دانش زنبورداران صورت می گیرد.

وی تاکید کرد: بهترین ملکه برای افزایش تولید عسل و نوزاد زنبور ملکه ای است که در همان محل پرورش عسل تولید شود و با همین هدف طرح تولید ملکه در داخل کشور با جدیت پیگیری می شود.

دماوندنژاد یادآور شد: معاونت امور دام وزارت جهاد با جدیت تمام پیگیر جلوگیری از ورود ملکه های خارجی به کشور است تا بدین وسیله بحث یکنواختی و یکدستی تولید مکله در کشور محقق شود.

وی ادامه داد: منع ورود ملکه بر اساس طرح جامعه زنبور از هفت سال پیش آغاز شده و به واسطه زحمات طاقت فرسای مجریان طرح رکوردهای خوبی در این زمینه به ثبت رسیده است.

این مسئول عنوان کرد: سایر کشورها از 40 سال قبل بر روی اصلاح نژاد زنبور عسل کار کرده اند اما  در ایران عمر این اقدام به 10 سال نرسیده است بنابراین باید در این زمینه صبور بود. 

دماوند نژاد یادآور شد: هم اکنون 106 هزار فروند ملکه اصلاح نژاد شده زنبور عسل در کشور وجود دارد و واردات ملکه تنها با صلاحدید معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی صورت می گیرد.

وی متذکر شد: در این زمینه از تجربیات موفق برخی کشورهای صاحب رتبه بهره گیری می شود و امید می رود با اجرای این طرح از ورود ملکه های غریبه کشور جلوگیری به عمل آید.

ششمین همایش علمی پژوهشی زنبور عسل کشور از صبح امروز با حضور بیش از 250 تن از کارشناسان عسل در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در کرج آغاز شده است.

کد خبر 590752

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha