۱۸ آبان ۱۴۰۲، ۱۰:۲۸

فلسطین در بیانات رهبر انقلاب/۳؛

مصائب انسانی در مصیبت و قضیه فلسطین جمع است

مصائب انسانی در مصیبت و قضیه فلسطین جمع است

شما هرچه ازمصائب انسانی فرض کنید،در مصیبت وقضیه فلسطین جمع است؛ ازقتل نفوس بی گناه، ازآواره کردن انسان‌ها و بی خانمان کردن آنها، ازشکنجه و زجر وحبس وتبعید واجازه فعالیت ندادن به یک عده بشر.

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و ادب _ الناز رحمت نژاد: قریب به یک قرن است که مسأله اشغال فلسطین و تشکیل دولت یهود، از مسائل مهم جهان اسلام است. علمای مسلمان، فراخور مسئولیت شأن و در موقعیت‌های اجتماعی و سیاسی، نسبت به این مسأله واکنش نشان داده‌اند. علمای شیعه نیز از همان ابتدای اشغال فلسطین، از این مسأله ابراز نگرانی کرده و با فلسطینیان هم دردی نشان داده‌اند؛ و بر مبارزه با اشغالگران تا آزادی سرزمین فلسطین تاکید کرده‌اند. گرچه در طی دهه‌های اول تشکیل دولت صهیونیستی در خاک فلسطین، پیشگامان مبارزه با اشغالگری، کشورهای عرب همسایه فلسطین، مانند مصر و سوریه بودند، اما شکست‌های پیاپی اعراب از اسرائیل، بیشتر این کشورها را از دایره حمایت از مبارزان فلسطینی خارج کرد و در نهایت بیشتر آنان تن به سازش با رژیم صهیونیستی دادند. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به رهبری امام خمینی (ره)، مبارزه با اشغالگری صهیونیست‌ها و حمایت از فلسطین، به عنوان یک سیاست ثابت توسط مسئولان جمهوری اسلامی اعلام و اتخاذ شد. اکنون سخن عالمان شیعه مبنی بر ضرورت مبارزه برای آزادی فلسطین، با ابزار قدرت و سیاست که به دست انقلابیون مسلمان افتاده بود، به گوش مسلمانان منطقه و مردم جهان می‌رسد.

بر هیچکس پوشیده نیست که انقلاب اسلامی ایران بر پایه مبانی دین مبین اسلام به وجود آمده است. بر همین اساس حمایت از منافع جهان اسلام به خصوص ملت‌های مظلوم مسلمان از اولین شعارهایی بود که توسط امام خمینی (ره) بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران مطرح شد.

این در حالی بود که رژیم منحوس پهلوی جزو اولین دولت‌های اسلامی بود که اسرائیل این دولت جعلی را به رسمیت شناخته بود.

آرمان امام راحل جان تازه ای به پیکر انتفاضه دمید و ابتکار تعیین جمعه آخر ماه مبارک رمضان به عنوان روز جهانی قدس عامل ماندگاری مسئله فلسطین شد.

پس از ارتحال حضرت امام (ره) علم این آرمان خواهی بر دوش خلف صالح او یعنی حضرت آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی) قرار گرفت. گستره اطلاعات معظم له و اشراف ایشان بر مبانی فقهی، تاریخی و سیاسی مساله فلسطین هر کسی را به پای سخن ایشان می‌کشاند.

در فرصتی که دست داد بر اساس کتاب «مساله فلسطین از نگاه حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه ای (مدظله العالی)» نوشته سعید صلح میرزایی که توسط انتشارات انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است به بررسی و مرور نظرات و بیانات رهبر معظم انقلاب در مجامع عمومی و خطبه‌های نماز جمعه پیرامون مساله فلسطین طی سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۹۰ پرداختیم.

در ادامه مشروح قسمت سوم این‌پرونده را می‌خوانیم؛

*وظیفه‌ی ما در برابر امپریالیزم آمریکا و ملت‌های مستضعف عرب

امروز در مقابل ما دو عامل رو به روی یکدیگر قرار دارد، یک عامل امپریالیزم آمریکاست که در منطقه در صورت دولت غاصب اسرائیل تجسم پیدا کرده است، ما باید این دولت غاصب را که مظهر تجلی و سلطه و تجاوز امریکائی است مورد فشار قرار بدهیم و هدف به نابودی آن بگماریم. عامل دیگر، در روبه روی آن، و در مقابل آن ملت‌های مستضعف عربند. این ملت‌های مستضعف را ما باید برادران خود و هم جبهه گان خود بدانیم، باید اینها را دعوت کنیم به یک قیام عمومی و همگانی.

*مثل ریگ و مثل سطل آب!

و من امروز به نام شما مردم تهران و به نام ملت ایران در این تریبون میلیونی عظیم، در این اجتماع میلیونی بزرگ در روز قدس به همه کسانی که به عنوان میهمانان عزیز ما در روز قدس به این جمعیت، به این کشور و به خانه‌ی خود، خانه اسلامی خود آمده اند اعلام می‌کنم؛ بروید سلام مسلمانان انقلابی ایران را به مردم کشورهای خود برسانید، تجربه ما و معجزه خدا درباره ما را به آنها بگویید، آنها را وادار کنید که حرکت کنند، همچنانی که امام امت فرمودند یک میلیارد مسلمان، یک میلیارد انسان، نیروی عظیم و شگفت انگیزی است برای دنیای امروز. اگر هر کدامی یک ریگ، یک سطل آب، همان طوری که امام امت فرمودند و همان طوری که در سال گذشته در مثل چنین روزی آیت الله طالقانی رضوان الله علیه گفتند که هر کدام از ما اگر یک ریگ بیندازیم به طرف دولت اسرائیل مسلماً این شیطان بزرگ را زیر تل ریگ‌ها دفن خواهیم کرد.‌ آیت الله طالقانی رضوان الله علیه گفتند که هر کدام از ما اگر یک ریگ بیندازیم به طرف دولت اسرائیل مسلماً این شیطان بزرگ را زیر تل ریگ‌ها دفن خواهیم کرد

ای ملت مسلمان! ای ملت بزرگ و قهرمان ایران! روز قدس روز شعار بزرگ انقلاب اسلامی ما و شماست و ما باید خودمان را آماده کنیم. من به شما امروز اعلام می‌کنم باید آمادگی‌های نظامی و تسلیحات و تجهیزات رزمی خود را هر روز توسعه بدهید و کیفیت آن را بالا ببرید. ما در مقابل خود مسأله فلسطین را داریم، مسأله امپریالیزم آمریکا را داریم، مسأله تجاوزها و توطئه‌ها را داریم.

*اهمیت مسأله فلسطین

مسأله فلسطین؛ مهمترین مسأله دنیای اسلام است. هیچ مسأله بین المللی ای در دنیای اسلام از این بالاتر نیست؛ چون تسلط ِ غاصبان سرزمین فلسطین و قدس بر این بخش از پیکر امت اسلامی، منشأ بسیاری از ضعف‌ها و دشواری‌ها در دنیای اسلام است.

*غمگینی روح مقدس پیغمبر (ص) در عوالم بالا از مسأله فلسطین

امروز یک زخم دردناک و عمیق در پیکر جامعه اسلامی است. آیه‌ای که تلاوت کردند درباره نبی مکرم اسلام می‌فرماید: «عزیز علیه ما عنتم» رنج شما برای او سخت و دشوار است، «حریص علیکم بالمومنین رووف رحیم». امروز رنج دنیای اسلام که برجسته‌ترین بخش آن مساله فلسطین است، قلب مقدس پیغمبر را می‌آزارد؛ «عزیز علیه ما عنتم» با وضعی که امروز ملت فلسطین دارد، روح مقدس پیغمبر در عوالم بالای آفرینش الهی مملو از غم می‌شود. راه علاج چیست؟ تلاش و مجاهدت است. ببینید چطور استکبار با چنگ و دندان و با حالت خونخوارانه و بدون اندکی انسانیت و رحم ایستاده است، تا اگر بتواند، برای خواسته استکباری خود، ملت‌های اسلامی و آرزوهای آنها را لگدمال کند. امروز این قضیه فلسطین، یکی از بزرگترین مسائل و مصائب دنیای اسلام است و در آینده نیز خواهد بود. مگر شوخی است که ملتی را از خانه و زندگی و کشور و سرزمین خود آواره کنند، غاصب مزدور خبیثی را آنجا بنشانند، همه گونه به او کمک کنند، همه جنایات او را صحه بگذارند مگر شوخی است که ملتی را از خانه و زندگی و کشور و سرزمین خود آواره کنند، غاصب مزدور خبیثی را آنجا بنشانند، همه گونه به او کمک کنند، همه جنایات او را صحه بگذارند، دستشان تا مرفق در خون مردم منطقه فرو برود، به اینها هم قانع نباشند، بخواهند از مسلمانان و از صاحبان خانه امضا بگیرند که این خانه متعلق به آن غاصب است و صاحب خانه در آن حقی ندارد؟! می‌خواهند این کار را بکنند.

*مسأله فلسطین؛ فوری‌ترین مسأله جهان اسلام

برادران و خواهران عزیز درهمه جهان اسلام! ازتجربه ها درس بگیریم. امت بزرگ ما امروز به برکت بیداری اسلامی، دارای قدرت عظیمی است. کلید حل مشکلات فراوان کشورهای اسلامی، در دست همت و یکپارچگی این مجموعه شگرف است، و مسأله فلسطین، فوری‌ترین مسأله جهان اسلام است.

*مسأله فلسطین؛ مصیبت بزرگ جهان بشریت

مسأله فلسطین، یکی از مصائب بزرگ جهان بشریت کنونی است. هر کس که احساسی در مورد انسان و حقوق انسان دارد و دم از حمایت از انسان‌های مظلوم می‌زند، باید در این قضیه صاحب داعیه باشد و این قضیه را، قضیه خود بداند. شاید بشود گفت که قضیه و مصیبت فلسطین، جزو قضایای کم نظیر تاریخ است. تا آنجا که ما دانستیم و شناختیم، اینطور حادثه با این عظمت نسبت به یک ملت، در طول تاریخ کم نظیر است. شما هرچه از مصائب انسانی فرض کنید، در مصیبت و قضیه فلسطین جمع است؛ از قتل نفوس بی گناه، از آواره کردن انسان‌ها و بی خانمان کردن آنها، از شکنجه و زجر و حبس و تبعید و از این قبیل، از اهانت به کرامت انسانی، از نابود کردن سرمایه‌های بشری یک عده انسان، از فشار و ظلم و اختناق و اجازه فعالیت ندادن به یک عده بشر. همه این مصائبی که اگر در گوشه‌ای از عالم برای جمعی از مردم اتفاق بیفتد، بشریت را جریحه دار و داغدار می‌کند، در قضیه فلسطین در طول چهل و پنج سال اخیر اتفاق افتاده است‌ شما هرچه از مصائب انسانی فرض کنید، در مصیبت و قضیه فلسطین جمع است؛ از قتل نفوس بی گناه، از آواره کردن انسان‌ها و بی خانمان کردن آنها، از شکنجه و زجر و حبس و تبعید و از این قبیل. آن کسانی که دم از طرفداری از حقوق بشر می‌زنند، اگر راست می‌گویند، باید از حقوق ملت فلسطین سخن بگویند. شما کدام ملت را سراغ دارید که در این چهل و پنج سال اخیر، به قدر ملت فلسطین شکنجه دیده باشد، مصیبت کشیده باشد، عزیزانش را ازدست داده باشد و حقوقش نادیده گرفته شده باشد؟ چه طور شد که اگر درگوشه ای از عالم، یکی از این مصائب برای عده‌ای انسان پیش بیاید، کسانی ادعا می‌کنند که دلسوز و غمخوار حقوق بشرند؛ سینه سپر می‌کنند، حرف می‌زنند و اقدام می‌کنند؛ اما مجموع این همه مصیبت را در مردم فلسطین ندیده می‌گیرند؟!

* اهمیت بیت المقدس در کنار مسأله فلسطین

در کنار مسأله فلسطین، بیت المقدس نیز از اهمیت والایی برخوردار است. امروز توطئه‌های رنگارنگی برای غصب و بلعیدن این شهر مقدس و از بین بردن آثار اسلامی آن توسط صهیونیست‌ها در جریان است، ولی این شهر به همه مسلمانان تعلق دارد و همه قدس پایتخت همه فلسطین است و مسلمانان اجازه نخواهند داد نقشه‌های شوم دشمنان جامه عمل بپوشد و با آن مقابله خواهند کرد.

ادامه دارد...

کد خبر 5933109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha