۳۰ آبان ۱۴۰۲، ۲۲:۳۱

معاون جهاد کشاورزی اردبیل:

زارعان اردبیلی مراقب کرم برگ‌خوار پاییزه در مزارع باشند

زارعان اردبیلی مراقب کرم برگ‌خوار پاییزه در مزارع باشند

اردبیل- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: زارعان و کشاورزان اردبیلی مراقب آفت کرم برگ‌خوار پاییزه در مزارع استان اردبیل باشند.

احمد شهریار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: کرم برگ‌خوار پاییزه در گیاه ذرت، برگ، خوشه‌های انتهایی و میوه آن مورد حمله این آفت قرار می‌گیرد و در مراحل مختلف به گیاه میزبان خسارت وارد می‌سازد.

وی تصریح کرد: بهره‌برداران، تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران بخش کشاورزی نباید این آفت را دست کم بگیرند چرا که این آفت در لیست آفات قرنطینه‌ای ایران و بسیاری از کشورها قرار دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در مورد اقدامات قرنطینه‌ای برای کنترل این آفت گفت: لازم است اقدامات قرنطینه‌ای مناسب برای جلوگیری از ورود و استقرار در عرصه زراعی اتخاذ شده و کلیه محصولات گیاهی میزبان و گیاهان ناقل آفت به دقت بازرسی و در صورت نیاز در طول دوره قرنطینه‌ای تحت بررسی لازم قرار گیرند.

شهریار افزود: برای کنترل و مهار این آفت لازم است هر ساله مناطق کاشت گیاهان میزبان و گلخانه‌های قرنطینه بعد از ورود را برای مشاهده لارو دسته‌های تخم آفت بررسی کرد و در روش مبارزه فرمونی نیز از فرمون‌های سنتز شده آفت با استفاده از تله‌های مورد نظر استفاده کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در مورد روش‌های مبارزه زراعی با این آفت نیز اضافه کرد: برای مهار این آفت با روش زراعی می‌توان به راحتی با تغییر الگوی کشت، استفاده از ارقام مقاوم، شخم زدن مزارع برای از بین بردن شفیره‌ها، جلوگیری از ورود آفت به داخل گلخانه، برداشت و امحا بقایای گیاهی و در مزارع علوفه‌ای برداشت از کف ساقه با این آفت مبارزه کرد.

کد خبر 5946513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha