۱۱ آذر ۱۴۰۲، ۱۶:۲۶

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران:

بحران خاک در مازندران نزدیک است/ لزوم مدیریت آب و خاک

بحران خاک در مازندران نزدیک است/ لزوم مدیریت آب و خاک

ساری- سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه امسال ریزگردها را در استان تجربه کرده ایم، گفت: بحران خاک بیش از آن چه لمس می کنیم، نزدیک است.

به گزارش خبرنگار مهر، بابک مؤمنی بعد از ظهر شنبه در همایش آب و خاک، منشأ زندگی با بیان اینکه باید اراده عملیاتی و قوی برای حفاظت از خاک وجود داشته باشد، گفت: نباید در دل بحران قرار بگیریم و برای عبور از بحران و تبدیل آن به چالش دست و پا بزنیم بلکه قبل از وقوع بحران باید به فکر پیشگیری از بحران باشیم.

وی ادامه داد: همانطور که امسال ریزگردها را در استان مازندران تجربه کردیم، به این معنی است که بحران خاک از آنچه می‌بینیم و لمس می‌کنیم به ما نزدیک تر است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: باید جدی تر و زودتر از اینکه به اَبَر چالش در حوزه خاک مواجه شویم و در مرحله‌ای که به عنوان یک مسئله مطرح است بتوانیم برای اقدامات پیشگیرانه آماده شویم.

مؤمنی بیان کرد: پایگاه داده و اطلاعات آماری درستی نداریم در حالی که باید پایگاه داده روزآمد از وضعیت خاک استان مبتنی بر دانش روز داشته باشیم.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: مسأله فرسایش خاک یک مسأله کلیدی است و باید بپذیریم الگوهای بارش در مازندران تغییر کرده و باید تغییر اقلیم را به عنوان یک واقعیت انکارناپذیر بپذیریم.

وی تصریح کرد: با پدیده متفاوت نزولات جوی مواجه هستیم و باید ببینیم چه قدر در برابر این موضوع آمادگی داریم.

مؤمنی با بیان اینکه با اقدامات پیشگیرانه می‌توانیم جلوی خسارات بزرگ را بگیریم، گفت: باید برنامه جامع آبخیز سیاست اصلی استان باشد چراکه با آخرین ذخیره گاه امنیت غذایی مواجه هستیم.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: باید برای برنامه‌ها و الگوهای تحقیقاتی که ارائه می‌شود پیوست تحقیقاتی ارائه کنیم.

وی با طرح این سوال که چقدر برنامه خاک‌ورزی حفاظتی را در استان عملیاتی کردیم؟ گفت: هر میزان که خاک در نتیجه اقدامات ما مبتلا به شوری و مسمومیت شود ضربه به پیکره امنیت غذایی کشور است.

وی بیان کرد: به عنوان نمونه ۹۲ درصد تولید زعفران دنیا در ایران است و گردش اقتصاد آن ۵ تا ۸ میلیارد دلار است درحالیکه سهم اقتصادی آن در کشور کمتر از ۳۰۰ میلیون دلار است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: توازن و پایداری منابع آب و خاک باید اولویت همه دستگاه‌ها باشد و مشخص کنیم چه توقعی از مازندران داریم تا سیاست‌های درستی در این بخش تنظیم کنیم.

مؤمنی اضافه کرد: مدیریت توأم آب و خاک و پذیرش تغییر اقلیم به عنوان واقعیت استان مازندران است که باید سیاست‌های الگوی کشت بر این مبنا باشد.

کد خبر 5955681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • کشاورز IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۱
      0 0
      آقا قیمت تامسون رو اعلام کن لطفا