۱۸ آذر ۱۴۰۲، ۸:۵۶

یادداشت مهمان؛

رهبران ادیان در آزمون دفاع از ایمان و انسانیت شکست می‌خورند

رهبران ادیان در آزمون دفاع از ایمان و انسانیت شکست می‌خورند

رهبران ادیان و مذاهب در تراژدی قتل عام غیرنظامیان فلسطینی باید از عدم تحرک خود برای خاموشی این جنگ انتقاد کنند و بار دیگر فرمان الهی را در متون مقدس در این باره به خود یادآوری کنند.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: علی معروفی آرانی منتقد فرهنگی و کارشناس حوزه صهیونیسم یادداشتی با عنوان «رهبران ادیان در آزمون بزرگ دفاع از ایمان و انسانیت شکست می خورند» نوشته و آن را برای انتشار در اختیار خبرگزار مهر قرار داده است.

مشروح این یادداشت را در ادامه می‌خوانید:

رهبران ادیان و مذاهب در تراژدی قتل عام زنان، کودکان و غیر نظامیان فلسطینی توسط ارتش رژیم صهیونیستی در باریکه غزه ضمن آنکه باید از عدم تحرک برای جلوگیری و یا خاموشی این جنگ از خود انتقاد کنند، باید یک بار دیگر فرمان الهی را در متون مقدس که به جلوگیری از جنگ و قتل و خشونت تاکید شده است را به خود یادآوری کنند.

غزه آزمون وجدان‌های بیدار و خاموش است و هر قطره‌ی خون در غزه، شرم بشریت است. اگر فلسطینیان متحد و کشورهای اسلامی به همان اندازه که غربی‌ها سوی اسرائیل را گرفته اند، بر فلسطین استواری کنند، می‌توانند سرنوشت فلسطین و منطقه را بر خلاف اراده‌ی قدرت‌ها تغییر دهند. در این صورت است که شاهد چهره‌ی جدیدی در منطقه خواهیم بود. به نفع همه است که به صحنه بیایند و کاری کنند. هر گامی که برای اعاده‌ی حقوق فلسطینیان برداشته شود، اعاده‌ی انسانیت است و منافع همگان را به دنبال داشته و ثبات منطقه را فزونی خواهد داد. اما اگر دست اسرائیل باز باشد، فجایع بزرگ‌تری پدید خواهد آورد و بی ثباتی‌ها ادامه خواهد یافت و احتمال جنگ بزرگ‌تر هم مطرح خواهد بود. البته، تاریخ ۷۰ ساله گواهی داده است هیچگاه خشونت‌ها به امنیت اسرائیل ختم نخواهد شد و با نسل کشی، اراده‌ها نخواهد شکست.

از دیدگاه مولانا دو مدل جنگ برای مقابله با دین و مذهب به‌کار می‌رود: جنگ نرم و جنگ سخت. وی در داستان اول: «آن پادشاه جهود که نصرانیان می‌کشت از بهر تعصب»، نابودی دین و پیروان آن را به وسیله جنگ نرم و در داستان دوم «پادشاه جهود دیگر که در هلاک دین عیسی سعی نمود»، شیوه جنگ سخت را برای از بین بردن دین، معرفی کرده است.

مولانا در ابتدای داستان اول با براعت استهلال و با صراحت اعلام می‌کند که برای از بین بردن پیروان راستین یک دین و نابودی ایمان و اعتقاد، دشمنان از حربه قدرت نرم استفاده می‌کنند و باعث انحراف و تخلیط در دین و عامل جنگ‌های نیابتی خانمان‌سوز و ویران گر می‌شوند؛ در همان ابتدای داستان، جنگ سخت و مقابله با زور را در برابر جنگ نرم ناکارآمد تلقی می‌کند:

کم کش ایشان را که کشتن سود نیست دین ندارد بوی مشک و عود نیست

سرّ پنهان است اندر صد غلاف ظاهرش با تو چو تو باطن خلاف

در ادامه، در جاهای گوناگون داستان، شیوه‌ها و شگردهای نفوذ دشمنان و راه‌های مقابله با این مکر و نیرنگ‌ها را با کیاست و درایت بیان می‌کند؛ مولانا برای اهمیت موضوع و تأکید به این امر مهم در ادامه پس از پایان داستان «آن پادشاه جهود…»، بلافاصله داستان «پادشاه جهود دیگر که در هلاک دین عیسی سعی می‌نمود» را در دفتر اول مثنوی، نقل کرده است:

بعد ازین خون ریز درمان ناپذیر کاندر افتاد از بلای آن وزیر

یک شه دیگر ز نسل آن جهود در هلاک قوم عیسی رو نمود

گر خبر خواهی از این دیگر خروج سوره بر خوان والسماء ذات البروج

«اشارات است به واقعه‌ای که در تفاسیر قرآن کریم در ذیل آیه ۴ سوره بروج آمده است. آیه ۱تا۴ این سوره، بدین قرار است: «والسماء ذات البروج والیوم الموعود و شاهد و مشهود قتل اصحاب الاخدود» سوگند به آسمان که دارای کاخ‌های سترگ است و سوگند به روز موعود و شاهد و مشهود که (مؤمنان عیسوی) در آن گودال‌ها به قتل رسیدند» در آن داستان، چون پادشاه جهود شیوه جنگ سخت را برای نابودی پیروان مسیح به‌کار برده است، علاوه بر اینکه موجب استحکام بیشتر دین و ایمان مسیحیان شده، خود نیز در شعله آتش جنگ و دشمنی سوخته و شکست خورده است.

از نظر تاریخی می‌توان مشاهده کرد که وقتی جنگ در منطقه‌ای شایع می‌شود، دین به‌نوعی درگیر و بخشی از مشکل می‌شود. این مسلماً در اروپا در قرن یازدهم در زمان جنگ اول صلیبی اتفاق افتاده و این در زمان خود ما در خاورمیانه یا افغانستان رخ داده است. وقتی جنگ طولانی می‌شود و خشونت به‌صورت یک اتفاق روزمره اتفاق می‌افتد، این رویاهای مردم، تخیلات، جاه‌طلبی‌ها، روابط آنها را تحت تأثیر قرار داده و همچنین می‌تواند بر ادیان و اعتقادات آنها تأثیر بگذارد… خصوصاً اگر مردم نسبت به روند سیاسی عادی امید خود را از دست بدهند و فکر کنند دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند.

تلاش برای سو استفاده از گروه‌های مبارز برای «همسوکردن» آن‌ها در این نبردها و به ویژه در منطقه خاورمیانه نیز نتیجه مثبتی ندارد. رئیس جمهور انور سادات در ابتدا از گروه‌های دانشجویی اسلام گرا که به کشته شدن وی کمک کردند دعوت به عمل آورد. اسرائیل در ابتدا حماس را مورد حمایت مالی قرار داد تا جنبش آزادی بخش فلسطین را تضعیف کند. اما در نهایت همسو کردن آنها برای رسیدن به اهداف خود نتیجه‌ای در بر ندارد.

تقریباً در هر منطقه‌ای که جامعه سکولار، مذهب و سیاست را از هم جدا کرده باشد، یک جنبش ضد فرهنگی مذهبی به وجود آمده که تلاش کرده تا آگاهانه آن را طرد کرده و ناامیدی گسترده‌ای از مدرنیته را نشان می‌دهد. فارغ از اینکه هرچه کارشناسان، سیاستمداران و روشنفکران بگویند، مردم در سراسر جهان نشان داده‌اند که می‌خواهند دین به‌طور کامل‌تر در زندگی عمومی نشان داده شود.

نمایندگان ادیان و مذاهب قبل از نقض سایر سنت‌ها در قبال مظلوم، باید تاریخ شکست خود را در کناره گیری بر دفاع از کشتار انسان و بشر در قرن گفتگو، تمدن و تکنولوژی مطالعه کنند. با این روحیات، گروه‌های مذهبی باید معیارهای دوگانه، موهوم سازی “دیگری”، و اسطوره‌های قطبی و غیرانسانی، که بر خلاف آموزه‌های صریح همه سنت‌های بزرگ است را کنار بگذارند.

در جهان قبل از مدرن، برای مثال، یهودیان، مسیحیان و مسلمانان تعابیر تمثیل گونه‌ای از متون مقدس ارائه شده است که مانع قتل و خونریزی هم نوعان خود شوید: این متون مقدس به‌عنوان کلام خدا، بی نهایت بوده و محدود به تفسیر نمی‌شود.

اگر بگوییم جنبش حماس بنیادگرایانه و وطن پرست است، این جنبش‌های «بنیادگرایانه» به‌هیچ‌وجه همیشه خشن نیستند. اکثر «بنیادگرایان» صرفاً سعی می‌کنند نوعی زندگی دینی مطلوب در جهانی را داشته باشند که به نظر خصم ایمان و اعتقاد دینی است، به‌نوعی که استدلال‌های معارضه‌گرانه آن‌ها مسالمت‌آمیز است. فقط تعداد کمی از “بنیادگرایان” در سراسر جهان در اقدامات جنگ و نبرد شرکت می‌کنند.

رسانه‌ها و سیاستمداران غربی و آمریکایی از عباراتی مانند «تروریسم مسلمان» خودداری کنند. این قساوت‌ها سنت‌های اسلام را نقض می‌کند. ما هرگز جنبش‌های ایرلند شمالی را «تروریست‌های کاتولیک» نمی‌نامیم. پیوند دادن «اسلام» با «تروریسم» این دو را به‌طور غیرقابل حذف در ذهن مردم تداعی می‌کند به گونه‌ای که می‌تواند توهین به اسلام بوده و بنابراین برای اهداف صلح و سازش مضر باشد. از عبارت «مسلمانان میانه رو» نیز باید به همین دلیل خودداری شود. در طول دهه ۱۹۷۰، از کاتولیک‌های انگلیس و ایرلند هرگز نمی‌پرسیدند که «میانه رو» هستند یا نه. حماس جنبشی مسلمان و اسلام گرای سنی مذهب فلسطینی است که در غزه و کرانه باختری حضور دارد و به نوعی حکومت می‌کند.

در برخی مناطق – ایالات‌متحده، اسرائیل و بخش‌هایی از جهان اسلام – جامعه به‌طور خطرناکی قطبی شده است. بین کسانی که به مدرنیزاسیون اعتقاد دارند و کسانی که بیگانگی خود از جامعه سکولار شده را در راستای ضد روایت دینی بیان می‌کنند، فاصله وجود دارد. آن‌ها درک یکدیگر را دشوارتر می‌کنند.

با وجود این پتانسیل خشونت وجود دارد. هر یک از «بنیادگرایانی» که در یهودیت، مسیحیت و اسلام مطالعه کرده‌ایم، از نابودی هراس دارد و متقاعد شده است که جامعه مدرن می‌خواهد ایمان واقعی را از بین ببرد. این ترس از نابودی را می‌توان به‌وضوح در ایدئولوژی‌ها و اسطوره‌های ایجادشده توسط این گروه‌ها مشاهده کرد که غالباً به‌شدت تهاجمی نیهیلیستی و آخرالزمانی هستند. «بنیادگرایان» و جنبش حماس معتقدند که آنها برای بقا می‌جنگند و وقتی مردم احساس می‌کنند از این طریق مدافعی ندارند، می‌توانند اقدام کنند. هر زمان این جنبش‌ها مورد حمله قرار گرفته‌اند، متخاصم‌تر شده‌اند. این حملات، هراس «بنیادگرایان» را از اینکه واقعاً در معرض خطر نابودی از سوی سکولار / لیبرال هستند تأیید می‌کند.

قرآن مانند کتاب مقدس متونی در مورد خشونت دارد، اما مانند همه ادیان بزرگ، گرایش اصلی آن به مهربانی و شفقت است. قوانین اسلامی جنگ با هر کشوری را که در آن مسلمانان مجاز به اعمال شعائر دینی خود هستند را حرام می‌داند و استفاده از آتش سوزی، تخریب ساختمان‌ها و کشته شدن غیرنظامیان بی گناه را در طی یک کارزار نظامی منع کرده است. بنابراین اگرچه مسلمانان – مانند یهودیان یا مسیحیان – اغلب نتوانسته‌اند آرمان‌های والای خود را محقق سازند، این به خودی خود مختص دین نیست.

علیرغم مخالفت لفظی کشورهای حامی اسرائیل با ادامه کودک کشی این رژیم که بیشتر جنبه تبلیغاتی برای فرار از فشار افکار عمومی جهانی دارد، این کشورها هیچ اقدام عملی برای توقف جنایات بی سابقه اسرائیل انجام نداده اند.

بعد از جنگ ۱۹۶۷ م و اشغال کامل بیت المقدس، میزان نفوذ جریان صهیونیسم مذهبی در حوزه سیاست و عرصه نظامی به شکل چشم‌گیری گسترش یافت. به گونه‌ای که تئورسین اصلی توسعه‌طلبی، اشغال و کشتار فلسطینیان همواره این گروه هستند. جالب است بدانید که این جریان مذهبی در حال حاضر نیز از متحدان اصلی احزاب سکولار لیبرال و ملی‌گرای افراطی اسرائیل هستند.

رویکردی به هویت جمعی که بر چارچوب‌بندی ارزش‌های مذهبی در میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها تأکید می‌کند، می‌تواند چارچوبی مفهومی ایجاد کند که انسجام عاطفی را تقویت می‌کند و می‌تواند به جمعیت وسیع‌تری از فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها به طور یکسان دسترسی پیدا کند. نقش دین در ایجاد صلح موضوع بحث‌های زیادی در سال‌های اخیر بوده است. کسانی هستند که معتقدند گروه‌های مذهبی می‌توانند نقش ارزشمندی در ترویج صلح و آشتی ایفا کنند، در حالی که برخی دیگر معتقدند رویکردهای سکولار مؤثرتر است. نمی‌توان انکار کرد که گروه‌های مذهبی در برخی از وحشیانه ترین درگیری‌ها در تاریخ اخیر دست داشته اند. برای مثال، نسل کشی رواندا توسط نفرت مذهبی بین جوامع هوتو و توتسی تقویت شد. در بوسنی و هرزگوین، مسیحیان ارتدوکس و مسلمانان در طول جنگ دهه ۱۹۹۰ یکدیگر را سلاخی کردند. درگیری خونین در سوریه و عراق. با توجه به این تاریخ، قابل درک است که چرا برخی از محققان معتقدند دین چیزی جز عامل خشونت نیست. با این حال، شواهدی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد گروه‌های مذهبی می‌توانند نقش مثبتی در ایجاد صلح ایفا کنند. به عنوان مثال، در ایرلند شمالی، کلیساهای کاتولیک و پروتستان برای ترویج صلح در طول مشکلات با یکدیگر همکاری کردند. در آفریقای جنوبی، رهبران مسیحی مانند دزموند توتو نقش مهمی در آشتی پس از آپارتاید ایفا کردند. ارتقای تساهل بین مذاهب مختلف برای محدود کردن اختلافات فرقه‌ای تأثیر گذار بوده است.

شهر اورشلیم برای هر سه دین مقدس است و کانونی برای اختلاف و جنگ قدرت است. با این حال، این سه دین بیشتر با این مکان‌های مقدس مشترک هستند تا تفاوت. با توجه به قداست این سرزمین برای هر سه دین ابراهیمی، محدود کردن حاکمیت آن به یک نهاد سیاسی یا دولت، کار تقریباً غیرممکنی است. بنابراین، برای سازگاری با چارچوب مفهومی، اگر هر دو طرف یاد بگیرند که اهمیت آن را برای چنین آشتی تنظیم کنند، چنین زمین مقدسی می‌تواند سطحی از نظارت مذهبی به جای نظارت سیاسی را حفظ کند. مسئله اورشلیم یکی از بسیاری از مسائلی است که جز جدایی ناپذیر درگیری‌های بین فلسطینیان و اسرائیل هستند، که مبتنی بر ارزش‌های مقدس است، نه سکولار، و تداوم نادیده گرفتن، کنار گذاشتن یا «خرید کردن» چنین ارزش‌هایی می‌تواند مانع آشتی شود.

با وجود این که مؤسسان این رژیم اکثراً بی‌دین و خدا ناباور بودند پس چگونه صهیونیسم مذهبی این چنین قدرت یافت؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که رژیم اسرائیل از یهودیانی تشکیل شده که از نقاط مختلف دنیا با فرهنگ‌ها و زبان‌های گوناگون گرد هم جمع شده‌اند که تنها وجه اشتراک آنان، یهودی‌بودن آن‌هاست. به عبارتی تنها اصالتی که می‌تواند این مردم بیگانه را در سرزمین غصبی با هم متحد و مسئله بحران هویت آنان را حل کند، سمبل‌های یهودی است که با مذهب یهودیت گره خورده است. در واقع دین یهودی و پیشینه تاریخی آن در منطقه غرب آسیا و خاخام‌ها بهانه‌ای هستند تا این جماعت متزلزل و ناهمگون را گرد هم جمع کنند.

با افزایش اعتراضات گسترده مردمی در کشورهای مختلف جهان به تداوم کشتار غیرنظامیان غزه توسط ارتش رژیم صهیونیستی، کشورهایی که به حمایت از اسرائیل معروف هستند و به طور مستمر از این رژیم حمایت می‌کنند نیز آشکارا به جنگ اعتراض کرده اند. جنایاتی که صهیونیست‌ها در غزه مرتکب شده اند و خواستار پایان نسل کشی مردم فلسطین شده اند.

تلفات بحران کودک کشی رژیم صهیونیستی بر کودکان «فراتر از ویرانگری» است. مطالعه ما جنبه‌ای مبهم از دو دهه اول رژیم صهیونیستی را روشن می‌کند، زمانی که موارد کودک‌کشی و رها کردن تهدیدکننده زندگی یک اتفاق آشنا بود. علیرغم عدم دسترسی پایدار و ایمن، آژانس‌های سازمان ملل داروها و تجهیزات نجات بخش از جمله لوازم مورد نیاز نوزادان و مراقبت‌های بهداشت باروری را به غزه ارسال کرده‌اند. اما برای پاسخگویی به نیازهای غیرنظامیان، از جمله زنان باردار، کودکان و نوزادان، چیزهای بیشتری مورد نیاز است. آژانس‌های بشردوستانه برای آوردن دارو، غذا، آب و سوخت بیشتر به غزه نیاز فوری به دسترسی پایدار و ایمن دارند. از ۷ اکتبر تاکنون هیچ سوختی وارد نوار غزه نشده است. آژانس‌های امدادی باید فوراً سوخت دریافت کنند تا بتوانند به حمایت از بیمارستان‌ها، کارخانه‌های آبرسانی و نانوایی‌ها ادامه دهند.

این یادداشت چارچوب مفهومی جدیدی را برای هویت جمعی در میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها پیش‌بینی می‌کند که می‌تواند بر اساس ارزش‌های مذهبی متجانس الگوبرداری شود. این یادداشت با شناسایی ارزش‌های محتاطانه از طریق تحلیل محتوای متون دینی، استدلال می‌کند که می‌توان هویت جمعی جدیدی ایجاد کرد و با قالب‌بندی مجدد و تقویت ارزش‌های مذهبی کلیدی که به طور گسترده در فلسطین / رژیم صهیونیستی مشترک است، یک جنبش جمعی برای صلح آغاز کرد. این تحلیل نشان می‌دهد که مرکزیت مذهبی ابراهیم برای فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی می‌تواند به‌عنوان نقطه شروعی برای برقراری ارتباط متعالی بین هویت‌های گروهی متضاد ایدئولوژیکی عمل کند. علاوه بر این، میراث فرهنگی صدقه دادن، بخشش و توبه می‌تواند با عمل به عنوان یک ابزار مفهومی کلیدی برای گفتگو و مذاکره بین ادیان، به غلبه بر موانع سکولار و مذهبی کمک کند. و در نهایت، تخطی‌ناپذیری اورشلیم برای هر دو گروه را می‌توان برای تأکید بر فضای مقدس به‌عنوان مکانیسم سازنده‌ای برای برابری سیاسی و اجتماعی به جای تقسیم، بازخوانی کرد. این یادداشت با بحث در مورد پیامدهای عملی این چارچوب برای صلح مردمی و همچنین قابلیت دوام آینده طرح‌های تقسیم ملی به پایان می‌رسد.

یکی از بارزترین جنبه‌های درگیری فلسطین و اسرائیل، جنبه اراضی اشغالی و حل نشدنی آن است. در دهه هفتم خود، اشغال اراضی فلسطین توسط رژیم صهیونیستی، که پس از جنگ ۱۹۶۷ آغاز شد، با رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی (۱۹۴۸-۱۹۹۴) با تصرف گسترده اراضی فلسطین، محدودیت‌های حرکت فلسطینیان در سرزمین‌های اشغالی اسرائیل مقایسه شده است. محرومیت از تابعیت و ملیت برای فلسطینیان. ادامه درگیری به دلیلی برای نگرانی جهانی تبدیل شده است، زیرا جامعه بین‌المللی را در پیشنهادات صلح‌سازی دچار اختلاف کرده و رفاه میلیون‌ها انسان را در منطقه و اطراف آن تهدید می‌کند. با توجه به طول عمر و گستردگی حمایت از حقوق بشر، ابتکارات مردمی برای ایجاد صلح، و دانش پژوهی در مورد راه حل های احتمالی درگیری، چگونه صلح گریزان مانده است، و چه راه‌های جدیدی برای صلح می‌توان شناسایی کرد؟

در بررسی رابطه بین ارزش‌های مقدس و مبادلات مادی، محققان دریافتند که وقتی انگیزه‌های مادی برای ترویج سازش در مناقشه فلسطین و اسرائیل پیشنهاد شد، مخالفت خشونت‌آمیز با سازش دنبال شد. برای مثال، در مجموعه‌ای از آزمایش‌ها با دانشجویان فلسطینی، مطالبی ارائه شد. مشوق‌هایی که پیش بینی می‌شود تابو باشد، مانند پیشنهاد اسرائیل میلیاردها دلار آمریکا به فلسطینی‌ها در صورتی که فلسطینی‌ها حق مقدس و تاریخی مردم یهود را برای داشتن یک کشور به رسمیت بشناسند، یا اینکه اسرائیل ۱۰۰۰ دلار آمریکا به خانواده‌های فلسطینی بپردازد تا اورشلیم شرقی را ترک کنند و از کنترل خود خارج شوند. در واقع واکنش‌هایی همراه با مخالفت خشونت‌آمیز ایجاد کرد. همین اتفاق زمانی رخ داد که محققان پیشنهاد کردند که اسرائیلی‌ها مشوق‌های مادی از ایالات متحده دریافت کنند تا اکثریت یهودیه و سامره را رها کنند. پاسخ به چنین پیشنهادی توهین آمیز تلقی شد و در نتیجه منجر به پاسخ منفی شد که نه تنها پیشنهاد را نادیده گرفت بلکه باعث خشم شد. این یادداشت نتیجه می‌گیرد که ارزش‌های دینی / مقدسی به راحتی در معرض خطر قرار نمی‌گیرند و زمانی که در یک محیط مذاکره به درستی مورد توجه قرار نگیرد، می‌تواند منجر به خصومت بیشتر شود.

روش‌های ترویج «گفتگوی بین ادیان»، کارگاه‌های حل منازعه، موفقیت‌های صلح‌سازی شناخته‌شده بین‌المللی برای حل منازعات منطقه‌ای هستند. علاوه بر این، اجلاس اسکندریه، که در ژانویه ۲۰۰۲ برگزار شد، صلح‌جویان مذهبی از هر سه سنت ابراهیمی را گرد هم آورد تا درباره روش‌های مذهبی برای پایان دادن به خشونت در سرزمین مقدس بحث کنند. مجموعه‌ای از ۱۰ اصل، گروه‌های رهبران دینی، که شامل خاخام‌ها، شیوخ و اسقف‌ها می‌شد، تلاش کردند تا آنچه را که سیاستمداران در آن زمان انجام نمی‌دادند، انجام دهند. شیخ السیدر، یک روحانی برجسته و حامی مشهور حماس، در این امضا گفت: «وظیفه ما این است که تمام تلاشمان را برای پایان دادن به خونریزی انجام دهیم»

برای چارچوب مفهومی گفتگوی بین ادیان و هویت جمعی، حضرت ابراهیم (ع) نقطه شروع مناسبی است. در زمینه‌ای مانند فلسطین / اسرائیل، که در آن کثرت شهروندان هنوز بیشتر با مذهب خود (یهودی، مسیحی و مسلمان) نسبت به ملیت خود (مانند اسرائیلی یا فلسطینی)، با تمرکز بر اشتراک اصلی بین این سه مذهب، شناسایی می‌شوند. حضرت ابراهیم (ع) به ایجاد زمینه‌های مشترک کمک می‌کند. با این حال، همانطور که توسط جان لونسون استدلال می‌شود، تمرکز بیش از حد بر مشترکات و عدم پذیرش تفاوت‌های ظریف بین این سه دین می‌تواند به جای آشتی، خصومت بیشتری ایجاد کند. محققین مهم معاصر درباره ابراهیم و توحید، استدلال می‌کنند که اختلاف نظر صادقانه و همدلانه ممکن است ما را به همان اندازه که ادعاهای سطحی در مورد اعتقادات مشترک ممکن است به همزیستی مسالمت آمیز نزدیک کند. اهمیت حضرت ابراهیم، همانطور که در بالا توضیح داده شد، در هر سه دین این سه سنت را هم از نظر خانواده و هم ایمان به هم مرتبط می‌کند، اما همچنین به کشف ارزش‌های اضافی کمک می‌کند که می‌توانند برای گفتگوی بین ادیان و هویت جمعی تقویت شوند. اگر چنین ارزش‌هایی، اعم از مشابه و متفاوت، توسط رهبران سیاسی و مذهبی به طور یکسان مورد استقبال قرار گیرند، فرصتی برای ایجاد ارتباط متعالی بین هویت‌هایی که در حال حاضر از نظر ایدئولوژیک متضاد هستند، وجود دارد
شهر اورشلیم به موضوع مالکیت تبدیل شده است. در ادیان توحیدی، یک الزام اخلاقی برای تصرف فضای مقدس برگرفته از رویاهای نبوی خدای یگانه است. نوشته‌های نبوی هر سه دین روشن می‌سازد که خداوند صاحب فضا است و اقامت در چنین فضایی منحصراً به رفتار اخلاقی و رویکرد او به تعالیم خداوند بستگی دارد. دیدگاه‌های سکولار دین و فضای مقدس تجویز کرده‌اند که تنها راه همزیستی ادیان در فضای مقدس این است که ادیان از اقتدار بر فضاها و زمان‌های بزرگ چشم پوشی کنند و فضایی را برای نظم سکولار باز کنند. به شیوه‌های سازنده نگریسته شود.

استفاده از گفتگوی بین ادیان در حل تعارض می‌تواند دسترسی افراد را افزایش دهد تا راحت تر به مناطق اصلی اختلاف برسند. یک بعد مقدس می‌تواند تغییر از نگرش محدود و متخاصم یک فرد به یک نگرش بردبارتر و با دید بازتر مبتنی بر پیوند معنوی و توانمندسازی را تسهیل کند. پدیده‌های معنوی که می‌تواند به عنوان ابزاری برای صلح طلبان و نخبگان سیاسی در روند صلح مورد استفاده قرار گیرد. سازمان‌های مردمی مسیحی، یهودی و مسلمان مختلفی وجود دارند که در فلسطین و اسرائیل حضور دارند و می‌توانند از بررسی مسائل و اعمال مشترک مذهبی و فرهنگی بهره ببرند.

کد خبر 5961232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • شوکران IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      18 0
      ادیان و نمایندگان ادیان و مذاهب در ایران و سایر مذاهب هیچ اقدامی بر توقف جنگ ها و خشونت ها نکرده اند.
      • زاهدی IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        17 0
        دین هرگز دیگر نقش عمده‌ای در وقایع جهان نخواهد داشت.
      • زورق IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        13 0
        با پایان قرن بیستم مشخص شد که در هر سه قرن دین توحیدی، ترس از برخی از این گروه‌های “مذهب گرا” به‌نوعی خشم دینی تبدیل شد.
      • دافع IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        18 0
        هرگونه تعرض به غیر نظامیان از هر دین و مذهب محکوم است
      • وحدتی IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        15 0
        استراتژی بلند مدت اسرائیل غیر مسکونی ساختن غزه و کوچ دادن مردم این سرزمین و نابودی اسلام و مسلمین در این نقطه غم زده دنیا و تصرف آن است
      • وزارت IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        14 0
        مبنای اعتقادی صهیونیستها در برتری قوم یهود به عنوان مثلث حلولی شامل خدا، زمین و قوم، موجب آن شده تا آنان خود را بر همه جهانیان برتر دانسته و به این اعتقاد برسند که خداوند در زمین حلول کرد تا زمین مقدس گردد و مرکز هستی شود، لذا در قوم یهود حلول کرد تا قوم برگزیده و ازلی باشند.
      • پندار IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        13 0
        صهیونیست ها به دنبال نسل کشی و برقراری حکومت یهودی در سرتاسر جهان هستند
      • سالار دریا IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        18 0
        دست اتحادیه اروپا ،کشورهای عربی و غربی و آمریکا در خون تک تک کودکان کشته شده در غزه شریک است،
      • سمیرم مقاوم IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        16 0
        ما جنایات غرب در افغانستان، عراق، سوریه، یمن و ... را از یاد نخواهیم برد، ما فلسطین را فراموش نمی‌کنیم و نمی‌بخشیم! و هرگز شعارهای فریبنده "حقوق بشری" آنها را باور نداریم، اما ما پس از ۲۰ سال هنوز درس نگرفته‌ایم؛
      • سارا خواننده از بابل IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        5 0
        جنگی در قرن بیستم با شیوه‌ای قرون وسطایی در غزه درجریان است ، واز طریق اروپا و غرب دیکته می شود این پیامی است برای فریفتگان غرب و آن احمق هایی که هنوز در این کشور به غرب دلبستگی دارند.
      • بیدل IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        16 0
        بی تفاوتی و سهم خواهی کشورهای عربی از غزه موجب نفوذ استعمارگران در کشورهای اسلامی شده و سیاست‌های تفرقه‌انگیز آنان را عملی می‌سازند و به همین دلیل مواضع آنان در برابر عملیات طوفان الاقصی منفعلانه و منافقانه است.
      • بابک از بناب IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        7 0
        امت اسلامی بر اساس آموزه­های اسلام، دفاع همه جانبه از فلسطین و بیت­المقدس که قبله نخست مسلمین است را وظیفه دینی و انسانی خود می­داند و اتحاد آنان در مقابل رژیم جعلی اسرائیل، مانع اصلی نفوذ اسرائیل در منطقه است
      • سیروان IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        16 0
        کامیابی اخیر در عملیات طوفان الاقصی در مقابله با دشمن صهیونیستی نویدبخش نابودی این رژیم ضد انسانی است و نشانگر ظهور افق­های جدیدی است که حاکی از پیش­بینی رهبری معظم انقلاب اسلامی مبنی بر زوال زود هنگام دولت جعلی صهیونیستی است.
      • سرسام IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        7 0
        همه جا از سهم خواهی صحبت می کنند یعنی برای کشتن مظلوم و گرفتن سرزمینش کشورهای اسلامی سهم خواهی دارد و مطالبه می کند.
      • لامعی IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        7 0
        دنیای اسلام بارها شاهد درگیری‌های فلسطین و اسرائیل بوده است و متأسفانه بارها شاهد خیانت و حداقل عدم حمایت کشورهای منطقه و غربی‌ها نسبت به مسئله فلسطین هستیم. به‌هرحال امیدوار هستیم که مردم فلسطین به حقوق خودشان برسند.
      • یه روز خوب IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        6 0
        در دوران معاصر برخلاف گذشته اسباب حمایت و دفاع منحصر در دولت‌ها نیست. آحاد مردم، چهره‌های فرهنگی و رسانه‌ای، قلم به دست‌ها، شعرا و... همه می‌توانند حمایت کنند، ازاین‌رو همه موظف به دفاع و حمایت هستند.
      • سرو IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        14 0
        اگر خود مسلمانان به هم رحم نکنند و به هم کمک نکنند انتظاری از غربی ها نیست.
      • سرسام IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        14 0
        با توجه به ابعاد رفتارشناسی سیاستمداران در خصوص بحران فلسطین به طور کلی سیاستمداران دو اتفاق را رقم زده اند؛ یکی از آن ها دفاع از رفتارهای اسرائیلی هاست و دیگر رویکردهای به شدت منتقد این رفتارهاست هر کشوری بنا بر استدلال های خودش ممکن است انگیزه جنگیدن پیدا کند و در این باره حقوق جز در موارد خاصی
      • تنداب IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        11 0
        رژیم صهیونیستی آتش بیار معرکه هتک حرمت به قرآن و نسل کشی مسلمانان است
      • فاطمه کربکندی IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        16 0
        آمریکا قطعنامه درخواستی گوترش برای آتش بس را وتو کرد.واقعا در این جنگ آمریکا می خواهد به همه اهدافش برسد که رسیده است.
      • فرارو IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        12 0
        روسیه و چین هم قادر به توقف جنگ نیستند؛ فقط آمریکایی‌ها قادر به توقف جنگ غزه آن هم تحت فشار اعراب هستند
      • محمد محسن فایضی IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        14 0
        کمک کشورهای غربی به اوکراین پس از جنگ غزه کاهش چشمگیری داشت و به نظر می‌رسد غرب اکنون برای کمک به اوکراین دچار تردید بسیار بیشتری شده و البته این امر جایگاه جهانی ایالات متحده را نزد متحدانش کاهش داده است.
      • مظفری IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        14 0
        همه می‌دانند که آمریکایی‌ها هرگز اسرائیل را تنها نخواهند گذاشت و بدون تردید حفظ رژیم صهیونیستی اولویت اصلی آنها خواهد بود.
      • منصور قبادی IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        15 0
        پاپ فرانسیس: به خاطر خدا جنگ را متوقف کنید
      • محبت IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        15 0
        پاپ فرانسیس : جهان تشنه صلح است
      • معصومه حیدری IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        12 0
        بنویسید سرگیجه گرفتم واقعا سردرد گرفتم تمام
      • شنزار IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        9 6
        آمریکا و رژیم صهیونیستی رفتنی هستند
      • گردان عاشورا IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        14 0
        این به معنی نفی پیامبران اولولعزم نیست؟ این به معنی نفی مکاتب الهی که در قرآن ما هم به آن اشاره شده نیست؟
      • گرداب IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        15 0
        خداوند دینی به نام مسیحیت و یهودیت نفرستاده است ! اين حرف تفرقه بين اديان الهي نيست؟!
      • ضمیر دل IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        12 0
        خب بله درسته که با اومدن اسلام ،دین نزد خدا اسلامه و پرونده بقیه بسته است.اما بازم خدا دین یهودیت و مسیحیت رو نفرستاده؟!
      • حیدرعلی IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        0 0
        پاسخ به گردان :لطفا علمتان را زیاد کنید و بدانید که اسلام به معنی تسلیم بودن در پیشگاه خداوند است و تمام انبیا و اوصیا تماما اسلام را پیاده می کردند و تنها در قرآن که خداوند حفظش میکند مقام واقعی انبیا را بیان نموده خواهشن علمی و دینی حرف بزنیم تا عوام گمراه نشوند
      • حاج رزاق IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        0 0
        پاسخ به عاشورا:دین اسلام از دیدگاه قران با شریعت اسلام متفاوت است. بحث تکمیلی را از آقای جوادی آملی پیگیری کنید.
      • حاتم IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        13 0
        قرآن در نفی ادیان نگفته که دین فقط اسلام است و دیگر ادیان هیچ نیستند در قرآن آمده که تمام ادیان الهی در واقع یک دین بیشتر نیستند و آن تسلیم در برابر خداوند است و اسلام است لطفا کسانی که برای هر چیزی نظری عالمانه می دهند دقت کنند که کسی را از دین اسلام نرنجاند اسلام برای وحدت ادیان آمده نه برای نفی آ
      • جماعت منتظر IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        12 0
        پاسخ به عاشورا///این یک بحث دیگه است
      • حامدی IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        11 0
        اگه قابل قبول نبود که قرآن نمی گفت : لا اکراه فی الدین ...
      • جعفربرمکی IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        10 0
        سلام واقعا متاسفم که دینی که خدا اورده را انکار میکنیم
      • جبار زمانه IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        10 1
        آقایون شما رو به خدا یه ذره اطلاعاتتون رو ببرید بالا یهودیت یه قومیته مثل مغول بودن یا کرد بودن مسیحیت هم اصلا شرایط یه شریعت رو نداره و برای احکام شریعت از آموزه های حضرت موسی استفاده میکنه. (این حرف من نیست ادعای خودشونه)
      • شام آخر IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        0 0
        فداکاری‌هایی که ما امروزه در راه مبارزه با اسرائیل باید تقدیم کنیم، ده‌ها برابر بیشتر از چیزی است که می‌توانست در آغاز فعالیت صهیونیست‌ها و اشغال سرزمین ما تقدیم شود. اگر ما از صد سال پیش، مطابق دستورات دینی عمل می‌کردیم و متوجه خطر بودیم، امکانات فراوان و ثروت هنگفتی ذخیره کرده بودیم...
      • کدخدا زاده IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        14 0
        جنگ ما با اسرائیل جنگ با یک مجموعه از انسان‌ها نیست، بلکه این جنگ در واقع نبردی است با فساد و انحراف و ستم و اندیشه تبعیض نژادی که اساس تفکر آنان است
      • فکرزیبا IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        12 0
        امام موسی صدر خطاب با صهیونیست ها:اگر می‌پندارید که شما دوستان خدا هستید، نه مردم دیگر.» این است مصیبت ما. مصیبت اینجاست که آنان خود را اولیا و دوستان خدا می‌دانند و دیگران را نه، این نکته اساسی است....
      • زورق IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
        7 0
        استفاده از گفتگوی بین ادیان در حل تعارض می‌تواند دسترسی افراد را افزایش دهد تا راحت تر به مناطق اصلی اختلاف برسند. یک بعد مقدس می‌تواند تغییر از نگرش محدود و متخاصم یک فرد به یک نگرش بردبارتر و با دید بازتر مبتنی بر پیوند معنوی و توانمندسازی را تسهیل کند.
      • عامرسمیر عاطف IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
        8 0
        تلفات بحران کودک کشی رژیم صهیونیستی بر کودکان «فراتر از ویرانگری» است
    • هانی IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      13 0
      درگیری بین جهان اسلام و غرب اساساً سیاسی است اما مبتنی بر اعتقاد همگانی دین از دلایل اصلی آن تلقی می‌شود.
    • 5400 IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      15 0
      سکولارها بعضی اوقات همه ادیان را اساساً تفرقه‌افکن و مبهم می‌دانند.
      • زبل IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        13 0
        استدلال‌های معارضه‌گرانه ادیان الهی مسالمت‌آمیز است. فقط تعداد کمی از “بنیادگرایان” در سراسر جهان در اقدامات ترور شرکت می‌کنند.
      • افرا IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        8 0
        استکبار رسانه و دروغ به‌خاطر فضای رسانه‌ای افرادی که به هر صورت نمی‌خواهند به جریان فلسطین کمک کنند این حرف‌ها را می‌زنند. در صورتی که عموم اهالی فلسطین همانند عموم اهل سنت محب اهل‌بیت هستند و اصلا مساجدی به نام اهل‌بیت دارند.
    • طوقانی از کاشان IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      14 0
      بین دین و سیاست معاصر رابطه همزیستی وجود دارد: هرکدام بر دیگری تأثیر می‌گذارد و آن را تشدید می‌کند. بنابراین، ضروری است که گزارش ما به این بعد از بن‌بست فعلی بپردازد، سو تفاهم‌ها را از بین ببرد، ارزیابی دقیقی از نقش دقیق دین در بحران فعلی ارائه دهد و برخی توصیه‌های عملی را برای آینده نمایان سازد.
    • طرفدار IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      16 0
      اول، مهم است که روشن شود هیچ‌یک از به‌اصطلاح “ادیان جهانی “قتل و کشتار را مورد تأیید یا تشویق قرار نمی‌دهد. مطالعات اخیر من نشان می‌دهد که همه آنها در آغاز کار خود ریشه در انکار منظم خشونت داشته‌اند
    • طرفدار IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      17 0
      همه آرمان‌های شفقت، عدالت و احترام به حقوق مقدس فرد را ترویج می‌دهند. این در مورد اسلام، یهودیت، مسیحیت، بودیسم، هندوئیسم، جینیسم، کنفوسیونیسم یا دائوئیسم صادق است.
      • گذرگاه IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        8 0
        آقا جینیسم دیگه چه دینی هست وای خدا اینا چی می نویسند؟....
      • قاصدک IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        0 0
        پس این "یهود و نصارا " که در قرآن مجید آمده است یعنی چه؟
      • غلامرضا IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        0 0
        قبول که دین نهایی اسلامه ولی یهود و مسیحیت هم دینه و برای تربیت و هدایته ...حالا اگر پیروانش به دستورات الهی عمل نکنن اون بحثش جداست
      • عرب اهواز IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        0 0
        نه.ابدا نظر شما درست نیست دوست عزیز. تقریبا در همگی تفاسیر منظور از (اسلام) در آیه ی شریفه دین اسلام نیست و به معنای کلی تسلیم شدن است ویک اسم خاص نیست و یکی از بهترین برهانهای آن این است که در خود قرآن حضرت ابراهیم را به عنوان یک مسلمان آورده است
      • علامعلی حلوا ساز IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        14 0
        آیا این اجر شامل حال همه يهودیان و ترسايان و صابئان‌ میشود؟وقتی خدا دین اکمل و اتمم را میفرستد و حجت را تمام میکند دیگر ادیان گذشته وجود خارجی ندارند که پاداشی برای کسانی که هنوز بر آن دین پایدارند تعلق بگیرد،این پاداشها برای آن کسانی است که قبل از آمدن اسلام بر آن دین بوده اند و از دنیا رفته اند و
      • حداد IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        15 0
        البته منظور ایشون فکر کنم بیشتر این بوده که دین اسلام تکامل یافته‌ی دو دین مسیحیت و یهودیت است و جایگزینی برای این دو دین در زمان حاضر؛ منظورشون عدم وجود این دو دین نبوده.
      • جلیلوند IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        9 0
        حتی پیامبر عظیم الشان اسلام هم به خودش چنین اجازه ای نداد که دیگر ادیات را نفی کند.هنگامی که مسلمانان از ترس کفار به حبشه که مسیحی بودن رفتن به پادشاه حبشه گفتند که اختلاف اسلام ومسیحیت به اندازه خط باریکی ست. ضمنا ایراد اینگونه حرفها فایده ندارد.
      • ایران دخت IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        13 0
        اگر اسرائیل و شیطان با یکدیگر بجنگند، ما در کنار شیطان می ایستیم. اگر اسرائیل با چپ بجنگد، ما درکنار چپ خواهیم ایستاد. اگر اسرائیل با راست بجنگد، در کنار راست خواهیم ایستاد. این است معنای «اسرائیل شرّ مطلق است». من شخصا در حد مطالعاتم هیچ نهادی را خطرناکتر از اسرائیل نمی شناسم.»
    • زاری IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      13 0
      بااین‌حال درست است که همه این ادیان ابتدا در دوره‌های خشونت بزرگ ایجاد شده‌اند و متون مقدس آنها غالباً نشانه‌های جنگ و تعرض زمان خود را دارد. ما این را به‌وضوح در کتاب مقدس یهود، عهد جدید و قرآن می‌بینیم که همگی حاوی قسمت‌هایی است که می‌تواند توسط افراط‌گرایان برای توجیه خشونت و عدم تحمل مورداستفاده
    • زانیار IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      13 0
      ازنظر تاریخی می‌توان مشاهده کرد که وقتی جنگ در منطقه‌ای شایع می‌شود، دین به‌نوعی درگیر می‌شود و بخشی از مشکل می‌شود. این مسلماً در اروپا در قرن یازدهم در زمان جنگ اول صلیبی اتفاق افتاده و این در زمان خود ما در خاورمیانه یا افغانستان رخ داده است.
    • زامهران IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      12 0
      وقتی جنگ طولانی می‌شود و خشونت به‌صورت یک اتفاق روزمره اتفاق می‌افتد، این رؤیاهای مردم، تخیلات، جاه‌طلبی‌ها، روابط آنها را تحت تأثیر قرار داده و همچنین می‌تواند بر ادیان و اعتقادات آنها تأثیر بگذارد…
    • بصیری IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      13 0
      سکولاریزاسیون غالباً به‌عنوان نوعی تهاجم تجربه شده است. همچنین تفرقه‌ای بین نخبگان تحصیل‌کرده غربی و اکثریت افرادی که احساس می‌کنند نسبت به نهادهای جدید سکولار دچار سرگردانی شده‌اند، به وجود آمده است. به‌این‌ترتیب مذهب درگیر شده و حتی ستیزه‌جو نام نهاده شده است.
    • راحیل IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      12 1
      تقریباً در هر یک از ادیان بزرگ جهان – در یهودیت، مسیحیت، اسلام، هندوئیسم، سیک گرایی، بودیسم و کنفوسیونیسم، – نوعی خشونت و ایده تهاجمی، بوجود آمده است و هریک دیگری را نفی می کند.
    • رستم زابل IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      14 0
      تقریباً در هر منطقه‌ای که جامعه سکولار، مذهب و سیاست را از هم جدا کرده باشد، یک جنبش ضد فرهنگی مذهبی به وجود آمده که تلاش کرده تا آگاهانه آن را طرد کرده و ناامیدی گسترده‌ای از مدرنیته را نشان می‌دهد.
    • ذکرگو IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      14 0
      ادیان الهی به‌هیچ‌وجه همیشه خشن نیستند. اکثر “ادیان ” صرفاً سعی می‌کنند نوعی زندگی دینی مطلوب در جهانی را داشته باشند که به نظر خصم ایمان و اعتقاد دینی است.
    • رصد IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      15 0
      هر زمان ادیان مورد حمله قرار گرفته‌اند، متخاصم‌تر شده‌اند. این حملات، هراس مذهبیون را از اینکه واقعاً در معرض خطر نابودی از سوی سکولار/ لیبرال هستند تأیید می‌کند.
    • رضا IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      14 0
      در برخی مناطق – ایالات‌متحده، اسرائیل و بخش‌هایی از جهان اسلام – جامعه به‌طور خطرناکی قطبی شده است. بین کسانی که به مذهب گرایی اعتقاد دارند و کسانی که بیگانگی خود از جامعه سکولار شده را در راستای ضد روایت دینی بیان می‌کنند، فاصله وجود دارد. آن‌ها درک یکدیگر را دشوارتر می‌کنند.
      • قارون IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
        7 0
        بین کسانی که به مدرنیزاسیون اعتقاد دارند و کسانی که بیگانگی خود از جامعه سکولار شده را در راستای ضد روایت دینی بیان می‌کنند، فاصله وجود دارد. آن‌ها درک یکدیگر را دشوارتر می‌کنند.
    • رفاه IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      11 0
      چیزی که در غزه می بینیم این است که ادیان الهی در این واقعه جنگ یکدیگر را قبول ندارند و پا در میانی نمی کنندو با حمله به هم‌کیشان و هم‌دین‌های خود در برابر یک دشمن خارجی صف‌آرایی نمی‌کنند.
    • دادا IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      12 0
      غزه، آزمون وجدان های بیدار و خاموش است. جنگ دین و مذهب و مسلمان کشی است
      • ویراژ IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        16 0
        کشورهای عربی مصر اردن عربستان کویت امارات آذربایجان گاهی از طریق فشار اقتصادی و تحریم دولت‌های اسلامی آنان را مجبور به قطع رابطه با همسایگان خود می‌کنند، در تمام این موارد استعمارگران به دنبال منافع خود هستند و این چیزی است که در جهان غیر متمدن امروز شاهد آن هستیم.
      • بجنورد قهرمان IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        6 0
        اقتضای جامعه متمدن اسلامی آن است که سران دولت‌های مسلمان، با پیامها و دستورات قرآن همداستان شوند و از مزدوری با دشمنان قسم خورده فاصله بگیرند.
      • بابایی نیا از رامسر IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        7 0
        این دادا هروقت کامنت می زاره این متن را کپی آماده کرده و میزاره راحت کرده خودشو
    • وادانی IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      15 0
      غرب پیوسته به امنیت اسرائیل و دین یهود اندیشیده، اما یک بار از امنیت فلسطین و اسلام سخن نگفته است
      • عثمان محمد زهی از زابل IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        8 0
        با این حال در جهان امروز بسیاری از دولت‌های اسلامی رابطه وثیقی با کشورهای استعمارگر برقرار نمودند و مجری ایده‌های تفرقه‌آمیز آنان در منطقه هستند.
    • داود نعمت پور IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      14 0
      اگر به اندازه غرب حامی اسرائیل، کشورهای مسلمان حامی فلسطین بودند معادله تغییر می کرد
      • بزرگ مهر از هراز IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        6 0
        به نظرم اول باید کشورهای عربی را نابود کرد تا فلیطین آزاد شود. باور بفرمایید زیاد فکر کردم تا نوشتم ارادتمند همه
    • داود IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      6 8
      آپارتاید و اشغالگری و دین ستیزی و مسلمان کشی خصیصه های هویتی و جدایی ناپذیر رژیم اسرائیل است.
      • پوریا مردانی IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        15 0
        سرسپردگی دولت‌ها یکی از چالش‌های وحدت و همبستگی مسلمانان است، بسیاری از سران دولت‌های اسلامی به دلیل وابستگی اقتصادی و یا به سبب نداشتن روحیه مقاومت و استقلال در برابر دولت‌های بزرگ استعماری، برنامه‌ها و راهبردهای آنها را اجرا می‌کنند
    • وحید IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      15 0
      در حالی که 75سال از نسل کشی مسلمانان در فلسطینمی‌گذرد، مسلمان در قاره اروپا و سایر نقاط جهان همچنان به تهدید‌ها و چالش‌های مهم و تهدیدکننده‌ای مواجهند.
      • شبنم محمدی از اصفهان IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        7 0
        یادم می آید صربها بر روی جسد مردان مسلمان میایستادند و بر چهره آنها با خنجر صلیب میکشیدند؛ اما زنها، به شرف آنها تجاوز شد و برخی را کشتند و سوزاندند، کشتار مسلمانان روزها ادامه یافت تا اینکه سقوط این شهر درتابستان ۱۹۹۵ اتفاق افتاد و این کشتار و نسل کشی بیرحمانه فقط بجرم مسلمانی اتفاق افتاد!
    • داودی IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      12 0
      دلیل این نسل کشی در غزه تلاش صهیونیست ها برای الحاق قلمرو‌های مسلمان نشین و غزه برای تشکیل کشوری مستقل به نام اسرائیل است.
      • پطروس IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        11 0
        صهیونیسم یکی از مهم­ترین جوامع نژادپرست در عصر کنونی است که با داشتن عقاید اغراق­آمیز و انعطاف­ناپذیر در برابر حق، اقدام به اشغالگری فلسطین نموده است
      • سرداب IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        13 0
        دقیقاً همان انگیزه نژادپرستانه‌ای که صهیونیست‌ها علیه مردم بی دفاع فلسطین دارند، صربستانی‌های سنگدل علیه مردم بوسنی و هرزگوین داشتند، تاریخ هیچگاه این فاجعه تلخ فراموش نخواهد کرد،
      • سایه دار IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        14 0
        بیست سال از جنگ و نسل کشی صربها علیه مسلمانان بوسنی در قلب اروپا گذشت جنگی که در آن ۳۰۰ هزار مسلمان شهید و ۶۰ هزار زن و دختربچه را به زور ربودند، و یک و نیم میلیون نفر ناچار به مهاجرت شدند.
    • ورداورد IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      14 0
      لازم است یهودیان را از صهیونیست‌ها جدا کرد، اعتقاد یهودیان اصیل بر یک اصل ساده و بسیط استوار است که روزی مسیحِ مخلص خواهد آمد و یهودیان را به سرزمین اصلی­شان یعنی فلسطین باز می­گرداند و بر سر کوه صهیون حکمرانی خواهد کرد.
    • دانا IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      15 0
      این اصل اعتقادی بهانه­ای برای صهیونیسم شده تا با استناد به برخی از آیات عهد عتیق، سرزمین فلسطین را اشغال کرده و خود را قوم برتر معرفی کنند
    • پرستو IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      13 0
      کشتن انسانها و پاک کردن زمین از اقوام غیریهودی، جزء مبانی اعتقادی صهیونیست‌ها به شمار می‎رود، همچنین اندیشه نژادپرستی صهیونیست‌ها بر پایه تفکر نژادپرستانه شیطان استوار است
    • پرچم IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      14 0
      ندیشه نژادپرستی صهیونیست‌ها بر پایه تفکر نژادپرستانه شیطان استوار است، آن­ها با تحریف تورات سعی کردند دیگران را متقاعد کنند که نژادهای دیگر برای تنها نماندن قوم یهود در زمین خلق شده­اند، لذا مکر و حیله، نقض پیمان، غصب اموال، خیانت به غیریهودیان و گرفتن ربا از آنان، برای قوم یهود مباح دانسته شده است.
    • پایور IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      12 0
      یکی از مورخان اسرائیلی به نام «ایلان پاپه» می‌گوید صهیونیسم از ابتدا با یک برنامه از پیش تعیین شده به دنبال نسل کشی تدریجی در غزه بوده است، اسناد و مدارک به وضوح نشان می‌دهند که صهیونیسم با برنامه از پیش تعیین شده در صدد تبدیل کشور عرب نشین فلسطین به کشور یهودی نشین اسرائیل بوده است!
    • شوکران IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      13 0
      اسرائیل از هر طرف، مرزهای غزه را محاصره کرده است و این یعنی نسل کشی و مسلمان کشی تدریجی!.
    • شربتی IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      10 0
      آنها پس از عملیات طوفان الاقصی اکنون بیش از یک ماه است که تقربیا نتوانستند حتی یک دستاورد نظامی داشته باشند. مانند جنگ 33 روزه که تانک های آن ها نابود می‌شد امروز هم همین اتفاق در غزه رقم خورده است
    • شاملو IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      14 0
      سران کشورهای اسلامی غالباً افراد عافیت‌طلب هستند و نسبت به دفاع از آرمان‌های اسلام و قرآن بی انگیزه هستند؛ به همین دلیل برخی از آنها از خود اسرائیلی‌های داخل سرزمین اشغالی، بداندیش‌تر و سست‌تر نسبت به مسئله فلسطین هستند،
    • یهودی IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      14 0
      جهان عربسهام داران بزرگ شرکت های نظامی و اسلحه سازی اسرائیلی هستید و هم پیمان با "ارباب" خود آمریکا، دست این رژیم غاصب را در کشتن مردم و نسل کشی باز گذاشته اید و تک تک شما در خون های ریخته شده شریک هستید، از یک طرف جایزه صلح نوبل می دهید و از طرف دیگر با اسرائیل در کشتار مردم بی گناه شریک می شوید.
    • بصیری IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      13 0
      از راهکارهای خروج سران دولت‌های اسلامی از سکوت در برابر جنایات رژیم صهیونیستی، إعمال نفوذ کشورهای قدرتمندِ جبهه مقاومت است، به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران در متقاعد کردن سران کشورهای اسلامی در اتخاذ مواضع قاطع نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی، نقش مؤثری می‌تواند إیفاء کند،
    • ابوالحسنی از ایلام IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      7 0
      هولوکاست مسلمانان نزدیک به چهار سال در این سرزمین ادامه یافت، صربها بیش از ۸۰۰ مسجد را منهدم کردند که بنای بعضی به قرن ۱۶ ميلادى می‌رسید، کتابخانه تاریخی سارایوو را به آتش کشیدند، سازمان ملل بعد از مدتی دخالت کرد و نیروهای خود را در دروازه‌های شهرهای مسلمان نشین مستقر کرد، اما این شهرها در محاصره و
    • شاهانی IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      15 0
      گاردین عکس دختر بچه‌ی اسیری از غزه را که خون از پاهایش سرازیر بود چاپ کرد و نوشت جرم این دختر این است که مسلمان است.
    • یشنا IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      13 0
      کشورهای عربی باید به درک این واقعیت برسند که دولت‌های استعماری هیچگاه حاضر نیستند کشورهای اسلامی در آرامش و همبستگی به سر برند، زیرا منافع آنان در به هم ریختگی کشورهاست، از این‌رو گاهی از طریق تحریک دولت‌های مسلمان موجب بروز جنگ‌های مذهبی و فرقه‌ای در کشورهای اسلامی می‌گردند
      • بردبارخان IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        6 0
        این کشورهای عربی مگه درک دارند به واقعیت برسند. واقعیت غزه است که کسی حامیش نیست.
    • یغمای IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      8 0
      مزدوری بعضی سران کشورهای اسلامی، علی رغم معادن و ثروتها و امکانات طبیعیشان امکان کوتاه کردن دست استعمار و صهیونیسم و محدود کردن نفوذ بیگانگان را نداده است؛ قرآن در توصیف دولت‌های کفر در مواجهه با یکتاپرستان خاطرنشان می‌کند که آنان آرزو می‌کنند شما هم مانند آنان کافر شوید و دست از توحید بردارید
    • برکه IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      14 0
      امروز بحمداله شاهد آن هستیم که جبهه مقاومت اعم از شیعه و سنی، بیش از گذشته در بالاترین مرحله آمادگی و نشاط هستند، حزب الله لبنان به عنوان نماد مقاومت شیعی، و حماس به عنوان نماد مقاومت سنی، امیدوارانه به افق­های روشنِ آزادی فلسطین چشم دوخته‌اند،
      • لاپید IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        7 0
        الان "مدیا" به کمک مظلومان غزه و فلسطین آمده است و اگر امشب شما یک شعر یا متن قشنگ یا پوستر قشنگی تهیه کنید و وجدان دنیا را نسبت به این مسئله آگاه کنید، این مصداقی از مصادیق جهاد دفاعی است.
      • ستارخان IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        6 0
        این نمونه را در مسئله جنگ 33 روزه لبنان به چشم دیدیم؛ زمانی که حزب الله با اسرائیل که دشمن مسلمین است درگیر شد، نه از جهت شیعه‌گری بلکه از جهت اینکه یک پاره‌ای از امت درگیر شده، محبوبیت حزب الله شیعه در بین عموم اهل‌سنت بالا رفت. این باعث می‌شود که اقلیت شیعه در آن کشورها عزت و حرمت پیدا کند.
      • الناز شکری IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        13 0
        شیعه از باب آبروداری هم شده، اگر واقعا حتی کسی به این نتیجه نرسیده است که باید به هم‌نوع مسلمان کمک کند، اگر به فکر مصالح کلان شیعه است؛ باید به فلسطین کمک کند.
      • احمدآقا IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        6 0
        اطلاعیه و حمایت فقیه بزرگ شیعه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی را درباره فلسطین ببینید که چقدر قوی است. مشکل فلسطین جز با اتحاد و همبستگی امت اسلامی حل نخواهد شد و علما باید در این زمینه پیشتاز باشند.
      • جوابگو IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        14 0
        اگر دین از دیدگاه خدا یکی است چگونه است که یهودیان را از خوردن پرندگان منع کرده ولی برای مسلمانان آزاد است و حتی پیه گوسفند نیز برای آنها حرام است ولی برای سایر ادیان آزاد است. بد نیست مبنای صحبتهای دینی را قرآن قرار بدهیم.
    • باد موافق IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      6 0
      واکاوی هویت اصلی یهودیان، گویای این حقیقت است که آنان برای میل به منافع دنیوی به شیوه­ های مختلف اقدام به جنایت علیه مسلمانان می‌کنند، تبیین این معنا برای سران دولت‌های اسلامی یکی از راهکارهای خروج آنان از این سکوت مرگبار است؛ یکی دیگر از راهکارهای خروج سران دولت‌های اسلامی از سکوت در برابر جنایات ا
    • شوقی محمد ار کردستان IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      7 0
      موضوع فلسطین یکی از مهم‌ترین موضوعات جهان اسلام، بلکه شاید مهم‌ترین موضوع جهان اسلام است. اما درباره حوادث اخیر و درگیری‌هایی که در غزه و کرانه باختری رخ داده، من از همان روز اول مسائل را بسیار با نگرانی دنبال و اخبار را از کانال های مختلف پیگیری می‌کردم.
    • ثانی IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      12 0
      از آقای معروفی بابت یادداشت هایش که روشن گری می کند و خبرگزاری مهر که منتشر می کند ممنونیم.
      • آستارا IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        0 0
        بجای حرفای تنش زا و بی فایده مسائل اقتصادی و بیکاری و تورم رو حل کنید لطفا!
      • گشتاسب IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        13 0
        سلام :بنظر بنده تخریب ادیان بخصوص از طرف دولتمردان اصلا جایز نیست .
    • ارغنون IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      18 0
      اول باید افکار عمومی جهان نسبت به این مسئله روشن شود که حق با فلسطینیان است. ممکن است آنها در جایی برخورد اشتباهی کرده باشند اما در اصل ماجرا و اصل سرزمین حق با اینهاست و باید به حقشان برسند.
    • ابدی IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      8 0
      ماجرای فلسطین و اسرائیل در حدود 70 سال پیش که اتفاق افتاد، از همان ابتدا که این مسئله به‌عنوان یک مسئله اسلامی صدا کرد. فتواها و استفتائات و موضع‌گیری‌های علمای شیعه را داشتیم و تا همین امروز هم این موضع‌گیری‌ها جریان دارد.
    • اشکبوس نزهتی IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      7 0
      خداوند در سوره تکویر وقایع قبل از حشر را بیان فرموده است تا می رسد به اینجا که « وَإِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ، وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ، بِأَیِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ». قبل از باز شدن پرونده اعمال این زنان و کودکانی که با ظلم و ستمگری رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده اند، یک سوال از کل آن ها می شود و
    • بهناز فراستی IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      14 0
      اگر این تجاوز همه‌جانبه‌ی رژیم صهیونیستی، آمریكا و متحدان غربی‌اش به اشغال غزّه و نسل‌كشی فلسطینی‌ها و حذف حماس نیز منجر شود؛ قطعاً تفكر مقاومت از بین نخواهد رفت؛ و روزی دوباره جوانه خواهد زد
      • عامری از کاشان IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        13 0
        دوست عزیز فرناز خانم.واقعا از نظر مستدلی که دادیی متشکرم.دوستان قرآن کتاب خیلی بزرگیه.به ظاهر جملاتش بسنده نکنید.
    • فرناز قربانی IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      14 0
      با دیدن وضعیت ملت مظلوم، استوار و مؤمن غزّه به یاد این نیایش زیبای دکتر شریعتی می‌افتم که می گوید:خدایا! همواره، تو را سپاس می‌گزارم که هرچه در راه تو و در راه پیام تو، پیشتر می‌روم و بیشتر رنج می‌برم، آنها که باید مرا بنوازند، می‌زنند؛ آنها که باید همگامم باشند، سد راهم می‌شوند؛ آنها که باید حق‌شنا
    • مبصر IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      15 0
      به نظر می‌رسد همین کمک‌ها هم پس از حمله غافلگیرانه حماس به سرزمین‌های اشغالی در 7 اکتبر کاهش چشمگیری داشت تا جایی که صدای زلنسکی را درآورد و در نشست با رسانه‌های خارجی گفت: «اگر متحدان غربی کمک به کی‌یف را متوقف کنند، ارتش اوکراین مجبور می‌شود عقب نشینی کند».
      • خوربیابانک IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        13 0
        قبول که دین نهایی اسلامه ولی یهود و مسیحیت هم دینه و برای تربیت و هدایته ...حالا اگر پیروانش به دستورات الهی عمل نکنن اون بحثش جداست
    • محمدرضا فرزانه IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      13 0
      پاپ فرانیسی در مورد غزه گفت: «امروز صبح، من دو هیات را پذیرفتم، یکی از اسرائیلی‌هایی که اقوامشان در غزه گروگان هستند و دیگری فلسطینی‌هایی که اقوامشان در غزه رنج می‌برند. من شنیدم که چگونه هر دو رنج می برند: این کارکرد جنگها است، اما در اینجا ما فراتر از جنگ رفته‌ایم. این جنگ نیست. این تروریسم است.»
      • آقا رضا از هراز IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        0 0
        اظهارنظر در مورد ادیان و مسایل دینی رو باید به صاحب نظرهاش واگذار کرد. این حرفها جز خراب شدن روابط بین المللی هیچ دستاورد دیگه ای نداره. تمام مشکلات این شش هفت ساله ما بخاطر عدم رعایت این نکته ست که هر کسی باید در حیطه دانش و وظایف خودش اظهارنظر کنه.
    • مونا بارور IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      15 0
      پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان ضمن درخواست برای ایجاد کریدور بشردوستانه در غزه، بر رعایت حقوق انسانی مردم فلسطین در این منطقه تاکید کرد
      • حزب الله IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        12 0
        پاپ همیشه پیشتاز صلح و صفا بوده و برای همین جایزه صلح نوبل را گرفت.
      • صلیب مقدس IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
        13 0
        من مسیحی هستم و به دینم هم افتخار می کنم وحرف ایشان هم نزد مسیحیان و یا دیگر ادیان قطعا توهین آمیز است.چرا که به صرف مسلمان بودن کشور نبایدراجع به ادیان دیگر اینطور حرف زد
    • جمال قهرودی IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      5 10
      من کامنتی ندارم دوستان هرآنچه باید بنویسند را همه را نوشتند. تشکر
    • آسمان بلند IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      14 0
      لطفا علمتان را زیاد کنید و بدانید که اسلام به معنی تسلیم بودن در پیشگاه خداوند است و تمام انبیا و اوصیا تماما اسلام را پیاده می کردند و تنها در قرآن که خداوند حفظش میکند مقام واقعی انبیا را بیان نموده خواهشن علمی و دینی حرف بزنیم تا عوام گمراه نشوند
    • محمد رضا سیانکی IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
      14 0
      امام موس صدر فرمودند:«اسرائیل شرّ مطلق است. اسرائیل ضد اسلام، ضد مسیحیت، ضد ایمان، ضد قومیت عربی، ضد انسانیت و ضد میهن است. بدتر از اسرائیل در جهان وجود ندارد...»
    • علم کوه IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
      11 0
      محرومیت از تابعیت و ملیت برای فلسطینیان. ادامه درگیری به دلیلی برای نگرانی جهانی تبدیل شده است، زیرا جامعه بین‌المللی را در پیشنهادات صلح‌سازی دچار اختلاف کرده و رفاه میلیون‌ها انسان را در منطقه و اطراف آن تهدید می‌کند
    • اردبیل آماده IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
      10 0
      کسانی هستند که معتقدند گروه‌های مذهبی می‌توانند نقش ارزشمندی در ترویج صلح و آشتی ایفا کنند، در حالی که برخی دیگر معتقدند رویکردهای سکولار مؤثرتر است.
    • حسین ف IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
      3 0
      اسرائیل محکوم به نابودیست و این ووحش خودشان هم می‌دانند که روزهای پایانی عمر حکومت غاصبانه خود را سپری می‌کنند. مرگ بر اسرائیل و آمریکا جنایتکار ممنون از جناب معروفی عزیز