سفر رییس‌جمهور چین به ویتنام پس از ۶ سال

سفر رییس‌جمهور چین به ویتنام پس از ۶ سال

در بحبوحه تنش و رقابت بین واشنگتن و پکن بر سر افزایش نفوذ خود در جنوب آسیا، رییس‌جمهور چین امروز سه‌شنبه در سفری ۲ روزه وارد هانوی، پایتخت ویتنام شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «شی جین‌پینگ» رییس‌جمهور چین امروز سه‌شنبه سفر ۲روزه خود ویتنام را آغاز کرد.

سفر رییس‌جمهور چین به ویتام به منظور تقویت روابط دوجانبه انجام می‌شود و این سفر سه ماه پس از سفر جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا به ویتنام و در شرایطی انجام می‌شود که دو کشور تلاش دارند نفوذ خود را در این کشور آسای جنوب‌شرقی افزایش دهند.و

مقامات دولتی چین و ویتنام اعلام کردند که این اولین سفر شی به ویتنام در شش سال گذشته است و برای این سفر ماه‌ها برنامه‌ریزی‌شده شده و حتی تلاش شد که سفر رییس‌جمهور چین به ویتنام چند روز قبل از سفر بایدن به ویتنام انجام شود.

علیرغم روابط بسیار نزدیک این دو کشور همسایه، به‌ویژه در زمینه اقتصادی، دو کشور اغلب بر سر مرزهای دریای جنوبی چینبا هم اختلاف دارند ؛ اختلافی که سابقه‌ای هزارساله دارد.

شی در مقاله ای که پیش از سفرش در روزنامه حزب کمونیست ویتنام منتشر شد، اعلام کرد : «آینده و سرنوشت آسیا در دست هیچ کسی نیست جز آسیایی‌ها.»

رییس‌جمهور چین در این مقاله همچنین با اشاره به اینکه «جامعه‌ای با آینده‌‍ای مشترک» بین دو کشور دارای اهمیت راهبردی خواهد بود، نسبت به افزایش «هژمونی» در جهان هشدار داد، که اشاره‌ای آشکار به آمریکاست گرچه مستقیم به نام آمریکا اشاره نشده است.

کد خبر 5964576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha