۴ دی ۱۴۰۲، ۱۴:۴۷

چه نوع شرکتی را برای ثبت انتخاب کنیم؟

چه نوع شرکتی را برای ثبت انتخاب کنیم؟

یکی از چالش های بسیار مهم برای افرادی که قصد راه اندازی شرکت خود را دارند این است که باید چه نوع شرکتی را برای تاسیس انتخاب کنند. پاسخ به این سوال را در ادامه می خوانید.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، یکی از چالش‌های بسیار مهم برای افرادی که قصد راه اندازی شرکت خود را دارند این است که باید چه نوع شرکتی را برای تأسیس انتخاب کنند. پاسخ به این سوال که کدام نوع شرکت برای ثبت بهتر است بستگی به عوامل مختلفی دارد. به طور کلی تعیین نوع شرکت به حیطه فعالیت، میزان سرمایه در نظر گرفته شده شرکا برای تأسیس، تعداد شرکا و میزان مسئولیت شرکا در شرکت وابسته است. در واقع مدیران و مؤسسان شرکت‌ها باید این معیارها را مد نظر قرار داده و با یک تصمیم گیری صحیح برای تشکیل شرکت خود اقدام کنند.

چه نوع شرکتی را برای ثبت انتخاب کنیم؟

انواع شرکت‌های تجاری در ایران

برای اینکه بهترین نوع شرکت را انتخاب کنیم ابتدا لازم است که با انواع شرکت‌ها آشنا شویم. شرکت‌ها به طور کلی در دو نوع تجاری و مدنی دسته بندی می‌شوند. شرکت‌های تجاری نیز شامل هفت دسته هستند که عبارتند از:

شرکت سهامی

شرکت با مسئولیت محدود

شرکت مختلط سهامی

شرکت مختلط غیرسهامی

شرکت نسبی

شرکت تضامنی

شرکت تعاونی

شرکت سهامی خاص: در شرکت سهامی خاص هر فرد به میزان سهام خود در شرکت مسئولیت دارد و تعداد افراد تشکیل دهنده آن حداقل ۳ نفر سهامدار و ۲ نفر بازرس است.

شرکت با مسئولیت محدود: شرکت با مسئولیت محدود با حداقل دو شریک قابل تاسیس بوده و شرکا نیز تا میزان سرمایه‌ای که در شرکت وارد کرده اند مسئول هستند.

شرکت مختلط سهامی: شرکت‌های مختلط سهامی میان عده‌ای از شرکای سهامی و یک یا چند نفر شریک ضامن تاسیس می‌گردد. در این نوع شرکت‌ها شرکای سهامی تا میزان سهام خود در شرکت مسئولیت دارند.

شرکت مختلط غیرسهامی: شرکت مختلط غیر سهامی تحت اسم مشخص میان یک تا چند نفر شریک ضامن و یا یک تا چند شریک مسئولیت محدود به منظور امور تجاری تاسیس می‌شوند.

شرکت نسبی: شرکت‌های نسبی تحت اسمی مشخص میان دو یا چند نفر برای امور تجاری تاسیس می‌گردد. در این شرکت هر یک از شرکا به میزان سرمایه‌ای که برای شرکت در نظر گرفته اند مسئولیت دارند.

شرکت تضامنی: شرکت تضامنی تحت نام مشخص بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی قابل تاسیس است. در این نوع شرکت حداقل تعداد شرکا دو نفر بوده و هدف تاسیس آن امور تجارتی است.

شرکت تعاونی: شرکت‌های تعاونی در دو نوع تعاونی تولید و تعاونی توزیع تقسیم بندی می‌شوند. ثبت این شرکت‌ها نیازمند اخذ مجوز از وزارت تعاون است.

رایج‌ترین نوع شرکت در ایران

شرکت‌های مختلفی در سراسر کشور وجود دارند که هر یک براساس حوزه کاریشان در حال فعالیت هستند. در بین شرکت‌های تجاری، شرکت‌های با مسئولیت محدود و سهامی خاص در مقایسه با سایر شرکت‌ها استقبال بیشتری داشته و مورد توجه سرمایه گذاران بوده اند.

در واقع بسیاری از شرکت‌های خدماتی و امور تجاری و بازرگانی در قالب این دو نوع شرکت تاسیس و راه اندازی شده اند. از طرفی شرایط تاسیس و مدت زمان لازم برای ثبت در این شرکت‌ها کمی ساده‌تر و کم دردسرتر است. ناگفته نماند که مدت زمان لازم برای ثبت شرکت بستگی به عواملی نظیر آماده سازی کلیه مدارک و تایید شدن نام انتخابی دارد.

چه نوع شرکتی را برای ثبت انتخاب کنیم؟

کدام نوع شرکت برای ثبت بهتر است؟

هر شرکتی با توجه به نوع حوزه فعالیت خود و سایر معیارهایی که پیش تر به آنها اشاره شد تاسیس می‌شود. از همین رو طور قطع نمی‌توان یک پاسخ دقیق برای این سوال در نظر گرفت و اینکه چه نوع شرکتی بهتر است بسته به نوع حیطه کاری و اهداف شرکت دارد.

به طور کلی در میان شرکت‌های تجاری، شرکت مسئولیت محدود و سهامی خاص نسبت به سایر شرکت‌ها می‌توانند برای تأسیس در اولویت قرار گیرند. اما اگر مجموعه اهداف بزرگ‌تری را دنبال کرده و برای فروش سهام خود در بازار بورس برنامه ریزی می‌کند، شرکت سهامی عام می‌تواند گزینه مناسبی باشد. هر چند که فرآیند تاسیس آن نسبت به سایر شرکت‌ها کمی پیچیده‌تر است.

اگر هم چنان چه در زمینه صادرات و واردات فعالیت می‌کنید تاسیس شرکت بازرگانی واردات و صادرات برای شما مناسب است. یا اگر قصد تاسیس شرکت صرافی را دارید شرکت‌های تضامنی یا سهامی خاص گزینه‌های پیش روی شما هستند.

پس در نهایت اینکه چه نوع شرکتی ثبت کنید و کدام نوع شرکت برای شما مناسب‌تر است به نوع فعالیت و هدف نهایی کسب و کارتان بر می‌گردد و تشخیص آن نیز توسط کارشناسان حوزه ثبت انجام می‌شود.

مزیت‌های آشنایی با انواع شرکت‌ها

تمامی شرکت‌ها برای فعالیت در یک حوزه مشخصی تشکیل می‌شوند و هر یک نیز هدف خاصی را دنبال می‌کنند. از همین رو آگاهی از نوع شرکت‌ها و آشنایی با کاربرد و نحوه تاسیسشان یک امر ضروری برای مدیران و صاحبین کسب و کارها محسوب می‌شود.

اینکه چه نوع شرکتی را برای ثبت انتخاب کنیم بستگی به موضوع فعالیت شرکت و اهداف آن در آینده دارد. با توجه به اهمیت این موضوع به موسسین شرکت‌ها توصیه می‌شود که مراحل تاسیس شرکت خود را به متخصصان این حوزه واگذار کنند.

جمع بندی

انتخاب نوع شرکت پیش از اقدام به تاسیس یکی از موارد مهمی است که هر کارفرمایی باید به آن توجه ویژه ای داشته باشد. در واقع انتخاب صحیح در نوع شرکت می‌تواند احتمال روبرو شدن با مشکلات مالیاتی و ممنوعیت‌های قانونی را به حداقل برساند.

مشاوران موسسه ثبتی ثبت شاخص (sabtshakhes.com) در این زمینه مشاور و همراه کسب و کار شما هستند تا به راحتی بتوانید شرکت مورد نظرتان را با توجه به شرایط و اهداف کاریتان انتخاب کنید. علاوه بر این پروسه ثبت شرکت شما از صفر تا صد توسط کارشناسان ما در سریع‌ترین زمان و با هزینه مناسب انجام می‌شود. پس اگر در این زمینه نیاز به راهنمایی دارید ما در کنار شما هستیم.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 5976072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha