۹ دی ۱۴۰۲، ۱۳:۰۲

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایلام خبر داد؛

غربالگری ۳۹۵ هزار نفر ایلامی در طرح غربالگری دیابت و فشار خون

غربالگری ۳۹۵ هزار نفر ایلامی در طرح غربالگری دیابت و فشار خون

ایلام-سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایلام از غربالگری ۳۹۵ هزار نفر ایلامی در طرح غربالگری دیابت و فشار خون خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، هدایت حیدری زاده ظهر شنبه در نشست خبری اظهار کرد: در پویش ملی سلامت، به دنبال سیاست گذاری معاونت وزارت بهداشت و درمان در راستای جلوگیری از بروز و پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر هستیم، بیان کرد: بیماری‌های غیر علائمی همچون دیابت و فشار خون وجود دارد که باید جلوگیری شود، چرا که در صورت تحقق نیافتن این موضوع، هزینه‌های به صورت دائمی به خانواده‌ها، مراکز درمان و بیمه‌ها تحمیل می‌شود.

وی با بیان اینکه افراد باید سبک زندگی خود را تغییر دهند و همچنین افرادی که سابقه بیماری دارند باید از خود مراقبتی داشته باشند، افزود: پویش سلامت برای افراد بالای ۱۸ سال و به سه صورت: غربالگری و اندازه گیری BMI افراد ۱۸ سال و اندازه گیری فشار خون آنان، چک قند خون افراد بین ۱۸ تا ۴۰ سال که عامل خطر همچون سابقه بیماری در خانواده، اضافه وزن و …دارند، و در پایان انجام هر سه مرحله برای افراد بالای ۴۰ سال انجام می‌شود.

حیدری زاده ادامه داد: هدف از اجرای پویش این است که ما به طور رایگان بیماران دیابت یا فشار خون را در حوزه سلامت خانواده تحت درمان و مراقبت قرار دهیم. این مسئول با بیان اینکه تکمیل یا تشکیل فرایند پرونده الکترونیک سلامت برنامه‌ای است که دنبالش می‌گردیم، بیان کرد: شناسایی به موقع بیماران، تحت مراقبت قرار دادن افرادی که مشکوک به فشار خون و دیابت هستند و نیاز به درمان دارویی دارن و ارجاع آنان به متخصص جهت شروع درمان دارویی از اهداف اصلی پویش سلامت به شمار می‌رود.

حیدری زادخ با بیان اینکه طرح پویش ملی در ۱۵ دی به پایان می‌رسد، ادامه داد: ۴۴۷ هزار و ۴۶۴ نفر بالای ۱۸ سال تحت پوشش هستند که غربالگری ۳۹۵ هزار و ۲۵۵ نفر، به عبارتی ۸۰ درصد تا الان انجام شده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایلام اضافه کرد: تعداد موارد مشکوک به فشارخون بالا ۸هزارو ۲۰ نفر، دیابت ۴ هزار و۶۸۲ نفر، موارد پیش فشار خون ۶۵ هزار و۶۲۴ نفر، موارد پر دیابت ۱۷ هزار و۷۵۷ نفر، سابقه فشار خون بالا ۳۴ هزار و۶۳۵، دیابت بالا ۱۶ هزار و۳۱ نفر بوده‌اند.

کد خبر 5980319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha